Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
[..$Dog$..]
1

allergivänlig häst

jag vet att detta inte tillhör denna sajt men hittar ingen annan så hoppa på att få hjälp ändå 

jag har hört att baskjir hästen ska vara allergivänlig men är det sant hittade en länk där det stor att den var allergivänlig…http://www.basjkirhast.se/sid1.html jag är själv allergisk mot hästar men har blivit mer o mer intresserad av hästarna :)

Annette
1

Precis som med hundar som påstås vara allergivänliga så beror nog det på hur allergisk människan är.

[..$Dog$..]
1

ja men det är oxå en liiiiten grej jag tycker stora hästar är lite läskiga men tror väll man vänjer sig? men jag är ingen erfaren hästägare har aldrig haft häst o vet inte hur man ''rider''… men tänkte jag gå på kurs senare men har bara en fråga kan man ha en häst fast allergi de e ju ute den mesta delen av dagen?

förutom natten eller?

miine
0

jag är oxå nyfiken på detta :)

Annette
0

#2. Det låter inte som någon bra idé att skaffa häst i din situation. 
Man måste börja i rätt ända och lära sig hur en häst fungerar och hur man hanterar den innan man köper en egen. Det bästa vore väl om du börjar på ridskola eller något annat ställe där du kan lära dig.

Det är nog väldigt individuellt om man kan ha häst trots allergi. Hästen måste ju skötas om och även dess foder och strö kan vara allergiframkallande om man inte tål tex vissa sorters gräs och växter.

hippoteket
0

#2 - köpa egen häst innan man kan något om hästar, det är ingen bra idé alls!
Lär dig det mest grundläggande teoretiska genom att läsa böcker och gå kurser och sen letar du reda på någon som äger en basjkirhäst där du kan testa ifall DU tål de hästarna. Kanske kan du få lära dig ridningens och hästhanteringens grunder hemma hos någon, om du betalar ägaren en slant.

[..$Dog$..]
0

tack för alla svar:) men jag är bara 13 år så jag så det blir ju när jag är vuxen iså fall o kanske har min allergi försvunnit då:) (hoppas jag) kan ju lära mig mycket under alla dessa år!:)

[..$Dog$..]
0

några fler svar?

setrin
1

Nej tycker inte du har det som krävs för att bli hästägare eftersom att du inte har några erfarenheter men eftersom att du var 13 år så kanske du kan plugga in allt det bästa för dig vore att börja på ridskola där du kan träna upp dig att rida rykta mm :) lycka till