Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1469 ggr
Pheobe
0

Fodrar ni extra nu?

Är det någon som redan fodrar djuren med hö/ensilage nu? Jag känner att vårt bete är ganska klent. Även om det är gott om gräs i hagen så äter hästarna mer än gärna hö. Och mineralbaljor äter dom massor utav. Har fler det såhär? Tog hem hö förra veckan och en bal gick sönder så hästarna fick det och vartenda strå försvann. Likaså efter utställningen i lördags åt dom mkt hö. Brukar inte göra det när det finns gräs i hagen. Men i år består gräset mest av vatten. Äter era hästar nåt nu?

Mina hästar är ganska runda så man tycker dom skulle klara sej på gräset och mineralerna men frågan är om dom verkligen blir mätta?!

Miija
0

Mina började få "gammalt" hö i slutet av juni. Får även kraftfoder efter behov.

Hanna-D
0

Ingen får extra foder än. Har dock också märkt att det går åt mycket mer mineraler nu.

Kimpa
0

Våra hagar har "torkat" bort. Normalt brukar det växa upp igen när vi byter hagar, men det har aldrig vuxit upp igen! Vi har fodrat med hösilage sen slutet av juli.

Denna kommentar har tagits bort.
Milla
0

Ja jag har också börjat ge hö och allt höet går åt som smör i solen. Jag lägger ut en bal morgon och en bal kväll.

Sen äter Heddan en hel del kraftfoder, Celma äter ½ kg luzern.

Kommer att börja ge både Carmen och Paola luzern också. Paola har tappat lite i vikt inget farligt eller så, men jag vill inte att hon ska rasa så att jag sen måste fodra upp henne igen.

Vi kommer så fort höet är slut att sätta ut en ensilagebal till dom. Dock får dom gå kvar i sommarhagen ett tag till.

Killarna har jag också börjat med luzern till. Viking äter ½ kg och Wille 1 kg.

Vi har en hel del gräs i hagarna men där är nog inte någon näring i det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Anette
0

Återväxten här har oxå varit ovanligt dålig i år så jag har provat att bjuda på hö, men ännu så länge ratar dom det och alla pållarna är i gott hull.

[Anna-N]
0

Vi utfodrar med hö och kraftfoder till vissa samt att de fortfarande går på betet som finns. Det syns att gräset har en näringssvacka nu plus att det är dåligt med återväxt i år så visst behövs det stödutfodras.

SaraDoos
0

Här klarar de sig på gräset än så länge.

UG
0

Jag stödfodrar nu vissa av mina ponnyer med både hö, luzern och havre.

Cattis
0

Jag stödutfodrar alla hingstar, unga som gamla, just nu. Hö får de ibland, men det vill de inte äta ännu. Däremot kraftfodret, men vilken häst tackar nej till det :-)
Avelshingsten får bara en liten skvätt, då jag vänjer in honom på kraft sedan tre dagar tillbaka. Han är inte på ngt vis smal, men jag vet att han kommer tappa en del då jag tar honom ifrån stona nästa vecka.

Ett par ston kommer snart att börja stödfodras också, de börjar tuttas ur och då är det väl bättre att börja innan de blir tunna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

stallostby
0

Mina får inget hö. De går på frodigt grönt bete. Tror det är ganska kraftigt.

Xtra mineraler (utöver vad som finns i slickstenen) B-vitaminer, vetegroddsolja uppblandat i lite betfor ett par gånger i veckan får de.

Lite ny halm har det också fått det sista, tror de vill ha det när det börja äta färskt grönt gräs (återväxt). Det mesta är uppätet.

VeronicaP
0

Jag fodrar de 2 som ska visas på premieringen med 1 kg kraft grov + att de går på bete men inte gör det någon nytta känns det som , de har tappat en hel del sen de kom hem , de rör sig rätt bra i hagarna. De som tävlar har ju fått extra hela tiden.

AusaBausa
0

stödfodrar ingen av mina 3 hästar.  Har mkt gräs kvar i hagen… dock brukar de få lite havre på kvällen när jag kommer ner..mer som godis medans jag skött om såret på Ludde.. men de behöver det inte.

CamillaAndersson
0

Bara varmblodet som får utöver betet just nu.

Jess
0

Ja lite hö för att vänja in Anton eftersom vi ska på kurs i helgen och han då kommer få stå på stall och äta hö istället för att mumsa gräs.

Silenos
0

Jag tycker betet börjar se magert ut. Lade ut hö från förra året, men hästarna äter hellre gräset.

susanne-s
0

Stödutfodrar inte ännu, men snart börjar det bli dax. Ser att det börjar behövas på vissa men just dessa damer "behöver" tunnas ur lite. om en v eller två börjar jag troligen ge lite extra.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[jenny-]
0

Har lagt ut hö i hagen i nästan en månad nu, men dom två som går där (arab och shettis) dissar det totalt. Dom har visserligen stor hage, är bara två stycken och det finns ännu ganska mycket gräs. Fast vi har gett dom lite (väldigt lite) krafft med morötter och annat gott i för att dom ska få i sig näring. Gräset är inte så näringsrikt längre hos oss. Mineralsten finns i hagen.

Carita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1 års hingsten fick komma in från betet i dag och kommer nu få hö och kraftfoder nattetid och gräs dagtid.

Ahnna
0

Jag gick just runt i ena beteshagen och konstaterade att stona som går där har börjat "röja" på ställen som de har lämnat ifred under hela sommaren. Så det börjar nog bli dåligt med mat även om det är långt ifrån slut.

Fullblodet får lite extra havre varje dag, kanske en halvliter, samt att allihopa får mineraler varje dag. (Det har de fått hela sommaren.) Shettisarna är runda och goa, framförallt lilltjejen som har fått en riktig "dräktighetsmage" redan, men fullblodet har tappat lite överlinje och visar lite andra tecken på proteinbrist. Men det är å andra sidan "normalt" med henne under sommaren, hon har svårt som attan att hålla hullet…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mossedal
0

Vår dam som besvärats av fång tidigare (och därför givetvis inte kan gå "på gräs") har fått snatta gräsrötter efter de andra hästarna och ätit foderhalm för magens välbefinnande hela sommaren.

Gammelstoet och hingsten har fått kraftfoder ett bra tag faktiskt, och kommer nu också vänjas in på hö. Detta är dock för att de (speciellt killen) behöver äta upp sig. Så har vi ju inte hunnit hägna in så mycket mark än att det går att livnära sig på.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

sanne
0

HIngstarna och varmblodsvalacken får extra hö och kraftfoder, stona fick flytta till "nytt" bete härrom dagen, så dom klarar sig säkert någon vecka till.. dom har ju lite o ta avGeneradoch behöver nog inte så jätte mycket mer just nu..

maysod
0

Ja, vi ger bara lite extra hö än så länge.

sara-ek
0

haha min ena är så tjock så han klarar sig. Har nu flyttat till uppväxt bete i en skogshage igen så dom får inget extra. Mer än kraft foder om dom jobbar.

Ulla L
0

Vi tar in våra över natten och ger dem pyttelite betfor med iblandat mineraler med vitlök och lite llite hö. Dagtid räcker gräset mer än väl, problemet är snarare att det är för frodigt -och hästarna för få! Det är egentligen därför de får stå inne nattetid.

För att få hyfsat avbetat runt gården har vi fått låna 3 tackor och 6 lamm till småhagarna och 14 kvigor till hagen där vi tog höskörden, den som vi kallar för Vinterhagen eftersom vi släpper hästarna där hela vintersäsongen.

Det känns i luften som om den kanske kommer tidigt i år!

Houdini
0

Tja, mitt bete räckte 2,5 vecka… Tjälabrännan åt upp det i vintras (frostbränna).

Fodrat med torrhö hela sommaren (vilket inte har varit billigt i år här då bönderna har fått väldigt lite av samma orsak som mitt bete har uteblivit)

2.50/kg och 11 minisar.

Kan säga att dagavgiften definitivt inte har räckt till omkostnaderna denna sommar.

stallostby
0

Ja bete har vi gott om..ska släppa över till en stor hage med meter högt brunt visset gräs men under finns mkt grönt och en del vitklöver ca 2 dm högt, men om näringsvärdet är så högt undrar jag…

..men hursomhelst araben får härmed extra havre och betfor ca 0,5 + 0,5 kg plus miner, b.vitamin, (har ännu inte fått hem något hö) han är tanig men shettisarna blir bara fetare…eller är det fölmagar som börjar synas (4 mån)?

Malu
0

Stoet som tävlar i trav får betfor hela tiden och nu ger jag även Pasture mix.Varmblodet har jag börjat ge betfor o Pasture Mix nu också.Sen har de rundbal med halm att äta av på fri tillgång i hagen om de vill, som till vintern byts till hö.Har haft gott om bete ända sen april, men det börjar sina nu.