Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1432 ggr
AnnaFagerell
3

Resultat 31/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BIS från lördagens utställning

Una, 98889=42p

e Pompe

u Skäpperöds Uarda

Ägare är stolt Emma Danielsson , V.E Stuteri

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Susann Melkersson
1

Grattis igen,hon var jättefin !! mvh Melkers Ponnystuteri

Vi var själva supernöjda med att bli Bästa Ungponny !!! Och vann Agility. Så nu är Melkers Janis Joplin berättigad till Diplom.

Tessas 3 åring fick 38 poäng (hon är fortfarande lite hög bak,men hon håller sig som klass1 häst,ligger alltid på 39-38p).

mili
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GRATTIS ! Superfin!😍

Lucky blev bästa mini på 41p 18år gammal still going strong..TAck melkers för det fina priset!

Dottern Leia gjorde debut i agilityn och vi kom tvåa..riktigt roligt!

hon fick också en guldmedalj 40p.

Linda med fler slet för denna dag, som blev toppen!😉

hippoteket
2

#1 - gratulerar dig till ett bra resultat, men jag ska vara lite glädjedödare också. För i storeglementet står det så här:

"Diplom utdelas även till treårigt sto som vid två skilda bedömningstillfällen på SSS:s utställningar erhållit lägst 40 poäng exteriört, varav ett av bedömningstillfället skall vara under perioden 1 juli tom 30 september."

Jag tror tyvärr att det är många som missat den bisatsen, det som jag skrev med fetstil…

AnnaFagerell
0

#3 Var står det? Är det för dubbelguldsdiplom eller är det SH´s regler? För om du skickar in två guldmeriter från 3 års ålder så får hästen på prem GI och dessa hästar får oftast diplom på premiering.

Kris_J
1

Det är SSS regler

Detta är vad som står gällande diplom i storeglementet för 2014

"Diplom 
Diplom utdelas även till treårigt sto som vid två skilda bedömningstillfällen  på SSS:s utställningar erhållit lägst 40 poäng exteriört, varav ett av  bedömningstillfället skall vara under perioden 1 juli tom 30 september. Bedömningen skall ske av minst av två olika auktoriserade domare. Ingen delpoäng får understiga 7. Mankhöjden får ej överstiga 105 cm. Diplom erhålles under  förutsättning att ansökan om avelsvärdering insändes till SSS innevarande år. "

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Det är nytt för i år att ett guld ska ha uppnåtts sommartid för dubbelguldsdiplomet (för att inget sto med klåda ska kunna visas två ggr innan sommarklådan kan ses). GI är de ju berättigade till oavsett när de båda gulden uppnåtts på utställning (som treåringar), det är just dubbelguldsdiplomen detta gäller.

PP
0

Nu rörde jag till det när jag försökte vara tydlig - GI kan de förstås få på meriter FRÅN tre års ålder.

AnnaFagerell
0

Sommartid… tycker det är ganska märkligt för i skåne har vi haft sommar lääänge redan och utställningarna är ju i full gång. En utställning är den 29 juni och då ska man inte kunna använda sig av den meriten då?! Urlöjligt. Knott, sol och elende är väl igång för fullt så har hästen exem 1 juli har den nog det 29 juni också.

PP
4

#8 Någonstans måste man ju sätta gränsen om man nu vill ha en. Det skulle vara ganska krångligt om det skulle vara olika datum för olika landsändar. ;-)

Du får naturligtvis använda dej av meriten från 29 juni, men då behöver du en merit inom spannet som är satt. Som sagt är detta nytt och datum var nog redan satta för de allra flesta utställningarna när det nådde regionalföreningarna. Tycker man att det blir ett problem med utställningar för tidigt på säsongen med tanke på meritering, bör man ta upp det med sin regionalförening så de kan ta det med i beräkningen för nästa års utställningar.

VeronicaP
1

Men räknas inte maj som sommartid ? då har ju knotten, mygg funnits länge ju för oss som finns här nere ju ;)

Fast då får ju väst, syd , norr , öst och den nya föreningen se till att de finns utställningar i respektive region så alla har möjlighet att visa då ;)

AnnaFagerell
0

#9 vadå man kan använda sig av meriten? Det kan man väl inte? Eller ska man bortse från enstaka dagar då eller? Som Veronica också skriver, sommaren börjar ju i maj redan och tittar man på antelet utställningar efter 1 juli så är dom inte så många, inte här nere iaf… Och förr har det aldrig varit något snack om sommar eller ej, då är det ju ganska "fuskigt" för de som fått dubbelguldsdiplom tidigare… Sen är det ju så att de allra flesta som ansöker om dubbelguldsdiplomet visar på ordinarie prem också och har då inte uppvisat exem… men för att de är visade i juni månad får de då inte diplom för att det inte är sommar då?! Den som satte juli månad menade nog att de själva hade semester då och räknade juli som sommar… Inte att hästarna faktiskt fäller sin päls i april/maj och har full sommarpäls i 20-25 grader i juni. Anser att om en domare i juni månad inte kan se exem på en ponny ska kanske denne inte döma alls.

VeronicaP
1

#11 Anna du kan ju använda den meriten ,det räcker att en av gångerna som ponnyn fått 40+ är visad 1 juli- 30 september

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
0

#12 Ja visst men tittar man i år är det en utställning i juli och en i september och jag jobbar båda helgerna… Så får man inte använda den i november… Hade man haft juni med också iaf så skulle det varit mkt bättre… eftersom det faktiskt är sommar i juni, även norröver… Då får man väl vara kaxig och säga att tur man lyckas få diplom på "vanlig" väg… och att man inte har treåriga ston i år och hoppas att det läggs utställningar på lediga helger nästa år =)

hippoteket
1

Nu har den här tråden bytt ämne helt, men sånt händer…
Nåja, min första shetlandsponny hade sommareksem. Tyvärr blev han bara knappt 4 år, pga en akut skada, men de somrar han levde och hade besvär så började han inte klia sig förrän i augusti. Hade jag visat honom i slutet av juni hade ingen trott mig om jag sagt att han var en eksemponny.

En av mina uppfödningar gjorde på liknande sätt, fast där fanns tendenser över sommaren (som man med god vilja kunde tolka som "avgnagd man pga hingstlekar") men det var först på hösten som han kliade sönder sig fullständigt. Hans öron blödde…

Så jag har full förståelse för varför den regeln finns.

AnnaFagerell
0

#15 Fast isåfall borde man ju visa ponnyer mer på hösten men det är ju stopp från sista september… Och premieringar är ofta i juli så då skulle man missa mkt…  De hästar jag varit med om har kliat sig omedelbart när våren kommit, vilket jag tror är det mer normala

Annette
0

Jag tycker regeln är bra. Då skall man ha visat under samma tidsperiod som premieringarna genomförs.

Vi får alla göra val och prioriteringar här i livet. Det finns många som arbetar helger (jag själv också) men det går ju att ansöka om semester i god tid. 

För egen del bryr jag mig inte om några dubbelguldsdiplom. Jag visar på premiering och de utställningar jag tänkt. Blir det inget diplom på premiering får väl avkomman meritera sin mor senare i livet.

AnnaFagerell
0

#17 Visst kan man försöka få ledigt… och det gjorde jag… men så ändrade syd flera av sina utställningar…  både platser och datum… och då är det liksom ganska svårt eftersom jag jobbar 2-3 helger i månaden beroende på semestrar här. Ganska svårt vara sådär anpassningsbar på ett litet företag där de andra också avlar shetland… 

Poängen var att det faktiskt är sommar tidigare än juli… och att man kanske faktiskt i oktober ser att en ponny kliat sig… 

Varför skulle man inte kunna ha veterinärintyg som man kan till hingstpremiering? = Lika för alla!