Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1193 ggr
susanne-s
0

max höjd.

Får en ettåring vara upp till 105cm hög på en utställning?
Kan domaren begära mätning av en ettåring (standard)

Om ett sto skulle vara högre än 105 som treåring, vad händer med henne då som avelssto? Hon får inte Rstambf. förstår jag men visst går det bra att använda henne i aveln…?

Mitt ettårssto är nu 102cm !!  men uppf säger att hennes helsyskon varit färdiga på höjden vid första året, så jag är lite lugnare men vore ändå tacksam för svar.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Som treåring kan inte et tsto på mer än 105 cm riksstambokföras. Men som fyraåring kan hon det, om hon då är under 107 cm.

Ja du kan avla på henne utan att riksstambokföra, men om hon skulle få en son som är bra - så kan han inte bli godkänd om inte mamman också är ett RS-sto. Enligt det svenska systemet alltså.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

Tack Cattis.
**Men som ettåring får hon vara upp till 105cm. Stämmer det?
**Så hon kan riksstamboksföras som 4 åring trots att hon var över 105, o under 107 som 3åring!! Det visste jag inte. Nu är jag lugn! sååå stor borde hon inte bli!

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#2 JA det stämmer.

Jag har varit med om en kontrollmätning av en ettårshingst (ägd av en vän) på en utställning, efter att han blivit champion unghingst trots att han hade lägre poäng än tvåårshingsten. Ägaren till den senare protesterade och krävde mätning och ettårshingsten mättes till just 105 cm = allt i sin ordning och han fick behålla sin champinjontitel.

susanne-s
0

Tack Anna!.
Vilken skön känsla för din vän.

www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

Mitt ena sto var 101 cm som ettåring i augusti, hon är född i maj.  Som tre åring var hon 104 cm. Hon är sluttmätt till 105,5.

De växer lite olika fort. Några andra har vuxit 10 cm från ett till tre års ålder.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Kan ju också tillägga att ettårshingsten jag nämnde ovan stannade inom maxhöjden. Han har tävlat ponnytrav i många år sen dess och om jag inte missminner mig så var han inte ens maxad när han mättes in vid slutmätningen, då han tydligen var mer avspänd än tidigare år.

Mankhöjd är ju tyvärr inget statiskt mått, utan det kan variera en hel del, pga att hästens framben inte fäster i övriga skelettet utan faktiskt bara sitter i ligament och mjukdelar…

Kris_J
0

Nej, mankhöj är verkligen inget statiskt mått! Vår Alex som i många år varit ca 102 cm var som 11 åring 105 cm, han hade satt en hel del extra muskler! Nu är han nedtränad och ca 102 igen…

Spänd eller avslappnad, verkning, hull mm gör också några centimeter upp eller ned…

AnnaLundin
0

#7 hihihi Cool

Sen kan det ju också vara som en av mina "välfödda" ponnyer som saknar manke redan från början… Just nu är hon så välvadderad att även manken ingår i vattenrännan längs ryggraden HAHAHA… Dvs man måste pressa ner mätstickan i fettet för att komma ner till manken…

(JA, jag försöker banta henne och hon har gått i diethage hela sommaren. Men jag vill inte banta bort dräktigheten = tänker inte svälta henne. Och hon kommer garanterat tappa det mesta under högdräktighet och digivning…)

Kris_J
0

#8 ingen kan ana hur fet min Wimla var innan fölning och vilken späcknacke hon lyckats anlägga på härligt bete i skåne förra sommaren! Men det är ett minne blott nu när det rara lilla hingstfölet gör sitt bästa för att få mamma till en smärt och ungdomlig flicka….Måtte hon aldrig bli så fet igen!