Stamboksföring
Nån som kan ge svar på följande fråga?
Kan jag stamboksföra ett sto som är 4 år eller äldre utan föl vid sidan?

Är hon premierad som tidigast 3 år så kan du skicka in det protokollet och få RS nummer på henne. Jag antar att det är det du efterfrågar.
I annat fall måste hon visas på en sommarpremiering (se datum, platser och anmälan) på Svenska hästavelsförbundet
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Stamboksförd = införd i stamboken, vilket görs som föl. Är den inte stamboksförd som föl, kommer det krävas härstamningsverifiering mot mor och far för att kunna tas in i stamboken. Menas meriten RS, som inte har något med själva stamboken att göra är det som #1 skriver; stoet ska vara visad på avelsvärdering med lägst G. Hon behöver inte ha fått något föl.
Konstigt att det skiljer sig så mycket mellan olika raser. En ardenner registreras som föl men måste visas på premiering för att komma in i stamboken. En shettis stamboksförs alltså direkt? Jag är intresserad av att få ett G på mitt sto alltså ett "godkännande " för avel. RS eller inte är oväsentligt. Hon är registrerad i SSS med pass och chip men aldrig visad.
Det är bara en fråga om begreppsförvirring. Formellt sett heter registret stambok, dvs grundstambok. Tidigare sa man riksstamboksförd när de fick RS-numret, numera är RS en merit och inte en separat stambok. RS motsvarar alltså vad för ardenner kallas stambok, medan stambok är namnet för själva registret inom shetland.
Det finns alltså ingen egentlig riksstambok för shetland längre?
"Meriten" RS är samma sak som riksstamboken var tidigare. Det är också motsvarande t.ex. kvalitetsbok för welshponnyer. Orsaken till den här förvirringen är EU-regler och beslut hos moderföreningarna och i de internationella förbunden för de respektive raserna som vår förening måste följa.
Nu blev det rörigt.. Mitt sto är undan ett sto som aldrig visats och är född 2007 och dessutom död nu. Om jag fattat rätt kan mitt sto aldrig få RS på grund av det. Det finns alltså ingen anledning att visa henne på premiering om bara ston med RS blir "godkända".

#7 RS är en merit utöver avelsvärdering. Den har hängt med sedan det stod för riksstamboksföring (hästfolk verkar vara traditionsbundna) - numera säger det egentligen inte mer än att stoet är visad på avelsvärdering med minst G.
RS i sej är inget krav för avelsvärdering eller stambok, dvs man kan avelsvärdera sin stamboksförda ponny utan att köpa den ett RS.
Vill du ha ditt sto avelsvärderat, så visar du henne på en sommarpremiering. Där tilldelas hon en avelsvärdeklass (G, GI, GII) beroende på meriter och förutsatt att hon uppfyller kraven på höjd (ej över 107 cm), tre leds härstamning och lägst 35 poäng exteriört utan någon delpoäng under 6. Hon är "fullt godkänd" även om hon inte kan lösa ett RS-nummer. Dock kan hon inte själv ge avkommor berättigade till RS, men avkommorna kan fortfarande avelsvärderas, tilldelas avelsvärdeklass och i förlängningen avkommebedömas.
Jag kan förstå om begreppet RS känns lite förvirrande. Än värre är det att det är olika regler för ston och hingstar - men det kan kanske vara onödigt att gå in på här och röra till det än mer. ;-)