Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1160 ggr
icansson
0

Fet eller ej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

många shetland har hängmage men är kluven på om de är fetma på mitt sto. hon kastade sitt föl i mars. hon har fin överlinje ingen markerad ryggrad o fin hals och rumpa.

Har börjat köra henne igen men undrar om jag fodrar på lite extra nu om hängmagen kan bli större eller om de hjälper till att miniminera den?

icansson
0

hon får idag 5 dl kornkross och 5 dl lusern

icansson
0

fler bilder

icansson
0

bild

Annette
8

Varför får hon kornkross och lusern så här års?

PP
3

Jag har ett sto som ser likadan ut, men tänker att det inte är något jag kan fodra bort (hon är ju fin i övrigt) utan att magen måste motioneras bort. Stärker de bukmuskulaturen, ingen hängbuk, har jag fått berättat för mej.

Jag är skeptisk till kornkross och andra stärkelserika fodermedel till mina ponnyer, efter att min första ponny som ätit lite kornkross i flera års tid, plötsligt reagerade med krustor över hela kroppen. Han fick aldrig så mycket som en halvliter, kanske 1-2 dl.

Behöver hon fodras extra för att du kör?
Kör/tömkör mina hyfsat regelbundet. När vi varit igång mer ordentligt (fortfarande lätt arbete), har jag gett lite, lite havre om det känts som att de behöver lite extra. Men oftast är de pigga, glada, runda (hm) och blanka helt utan kraftfoder/tillskott.

StuteriSolo
2

Hullet känner man över revbenen, det är inte storleken på magen som avgör om ponnyn är tjock ekker ej. När man känner på revbenen ungefär där sadeln ligger ska man ha 0,5 - 1 cm över revbenen då är hullet bra. Om du vill träna bort stormagen, så kör på och fodra inget extra om hon är ib ra hull, är hon mager är det en annan sak.

icansson
1

hon tappade ur lite i vintras men jag tycker inte hon är mager. hon är i bra hull men med hängmage . jag fick rekomenderad av min hovslagare att ge henne kornkross och min arab tog sig jättebra på det.

Hon har lätt att falla ur därför ha jag inte vågat sluta med extrafodring men ni har helt rätt jag borde inte ge henne de nu då hon går på bra gräs.

Tack för era svar!