Foder utan socker/stärkelse
Någon som har bra tips på foder som inte innehåller så mkt socker och stärkelse? Jag har provat med speedi beet men det vill hon inte ha. Behöver något som jag kan "gömma" diverse mediciner i, åt EMS sjuk ponny. Tacksam för alla tips.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Kolla in Granngårdens Original fiber
Finns det medicin mot EMS?
Generellt är det "värre" med stärkelse än med socker, så om du "måste välja" är det alltså bättre med stärkelsefritt som ändå innehåller lite socker än tvärt om. (orsaken till det är att stärkelse spjälkas direkt till glukos, som är det som blir direkt blodsocker, socker spjälkas till "något annat" först) men hur eller hur är det ändå svårt att hitta något som är riktigt idealiskt.
Uppblötta, melassfria lusernpellets kanske?
Vitafor Derby har nog kraftfodermarknadens lägsta stärkelseinnehåll, men innehåller lite mer socker.
Jag har själv en trolig EMS-ponny, som tvärvägrar att äta betfor ("Matte! Vad är det för j***a gift du har lagt i min krubba??? GLÖM att jag äter det där!!") - med eller utan melass. När hon får medicin, vid sina fångkänningar, brukar jag lösa upp det i vatten och ge med en spruta direkt i munnen.
#2 "medicin" som hon får är vitaminer, rehalyt och olja… var lättare att skriva så… Ev ska jag ordna med glucogard men hennes levervärden har blivit det normala efter ovan nämda behandling så jag vet inte riktigt ännu. #3 Tack. Min ponny gillar inte lucernpellets så jag funderade på om man kunde ge henne hackad strå och hälla geggan över där? Hon har fått detta i betfor innan men vetten ville nu inte att hon skulle ha det heller. Jag vet var jag kan köpa det som inte innehåller melass. Sen är ju då frågan… om jag plockar bort allt socker… hyperlipemi?! Hon är dräktig och har två mån kvar till fölning. Vill ju inte hon ska få det precis. Min ponny har dock aldrig haft fång.
Hur diagnosticerar man EMS? Provtagning?
Karotan (torkade morötter) brukar fungera bra att blanda i medicinerna i.
#5 Man gör en glukos belastning. Innehåller inte torkade morötter socker och stärkelse?
#7 Hur går det till?
OM hon äter lusern hackad strå så ge det…
Morötter innehåller ganska mycket socker, så det är nog egentligen inte särskilt bra.
Sen är det ju en balansgång att fodra högdräktiga shettisston. Så länge hon äter normala mängder med foder är risken för hyperlipemi inte så stor. Men äter hon markant mindre, så är det nog bättre att du ger "sånt man kanske normalt inte borde ge till en EMS-ponny" för att hålla uppe energitillförseln och blodsockerhalten. (hellre fång än hyperlipemi, hade jag ansett)
Funderar, jag undrar om jag inte läst att solrosfrön är bra EMS-foder - värt att kolla upp Anna!
#8 - jag vet väl egentligen inte hur man gör rent praktiskt på häst, men glukosbelastning på människa går till som så att man hinkar i sig en rejäl laddning sockerlösning och sen mäter man blodsockernivån vid några tidpunkter efteråt, för att se hur kroppen tar hand om glukosen i blodet.
Vid EMS är ju just den biten satt ur funktion.
Fast om man inte kan äta en dl morötter…
Gör vanliga veterinärer detta test hemma eller sker det på klinik? Vad händer med ponnyn vid glukosbelastningen? Blir det sämre? Många frågor men jag hittar inget vettigt på nätet och vill lära mig mer 🙂

Oj då, låter nästan som själva testet skulle kunna framkalla ett fånganfall.
#11 - den risken finns absolut…
#10 - om man har en sockerkänslig häst och som kanske ligger och balanserar på gränsen för vad den tål, så kan den där decilitern med morötter vara den lilla tuvan som stjälper det stora lasset. Det finns ju rekommendationer på hur mycket socker det max bör vara i grovfoder och sånt, men sanningen är att man egentligen inte vet hur hårt EMS-hästarna kan belastas med socker. Och att det varierar också mellan individer.
Jag skulle tro att man gör det på klinik, men jag vet inte. (har inte för avsikt att utsätta min pälskling för risken det medför, eftersom jag vet hur känslig hon är…)
#8 Det finns en enkel metod man kan göra på mindre klinik eller faktiskt hemma. Man låter hästen vara utan mat från tidig kväll (ca 18) tills nästa morgon. Sen häller man i hästen en glykossirap och efter detta tar man blodprov. Man mäter glykos, insulin och triglycerider. Sen kan man göra dynamiska tester som måste utföras på djursjukhus. Hanna: 1 dl morötter kan vara döden för en EMS häst faktiskt. Testet framkallar inte fång, påstår veterinärerna. Jag är mer orolig för hyperlipemi men de påstår att det är så pass få timmar de ska svälta att det inte har betydelse. Däremot vill man inte göra dessa tester på dräktiga ston utan man får göra det efter fölning om man vill göra tester. Mitt sto blir bara dålig när hon äter äpplen och är dräktig har vi kommit fram till. Hon får utslag på kroppen när hon äter äpplen och hon har stora depååer över hela kroppen när hon är dräktig men ingen fång och just nu ett stabilt levervärde vilket vi tror har med hennes kost att göra och alla de prep hon får. Anna, tack, ska kolla upp det men just nu vågar jag inte ge henne något annat än det hon fått. Vi testar dock nu i två veckor att hoppa över rehalyt vilket jag gett henne i vinter, för att se om hennes levervärden ökar igen. Kommer ta nya blodprov på henne efter två veckor. Hon står också med en ifektion av något slag då hon har ökad mängt vita blodkroppar men eftersom vi inte vet vad det är för infektion är hon obehandlad just nu.
#13 Tack för info. Sen då? Hur behandlar man? Jag kan ju tycka att om man är så känslig kan det inte vara mycket till ett värdigt hästliv kvar…?
#14 Det går inte att behandla. Man får vara strikt med socker och stärkelse och ge hästen motion. Ett ovärdigt liv är det inte. Hästen mår inte dåligt av att få ett väl anpassat foder och utesluta ex morötter och betfor. ska jag ta min ponny så är det pga dräktigheten som hon mår dåligt vilket gör att jag inte kommer betäcka henne fler gånger. Men när hon fölat om det går bra, kommer hon leva hur bra som helst. Många människor får diabetes vid graviditet och det försvinner efter förlossningen
#14 - lågkolhydrat-kost helt enkelt. Analysera grovfodret även med avseende på sockerinnehåll.
Sen är det bästa också att motionera, så att man håller nere blodsockernivån på naturlig väg.
#16 Sen tror ju jag att de hästar som har stora hagar mår bättre för de rör ju sig mera. Många har för små hagar på vintern där ponnyn blir stilla mkt.
Jag tillhör ju en av de mest realistiska personerna när det gäller om man ska ha djuren kvar eller ej och jag anser inte att man behöver ta bort en häst bara för att man måste tänka på vad man ska ge denne och ha lite pyssel med det. Folk får gärna ha åsikter men de ska också granska vad de själva gör och inte gör. Allt kanske inte borde göras på andra ställen också.
Om man blötar höet försvinner också en del socker. Själv kommer jag ha ett hö som är analyserat för både socker och stärkelse även om det kostar en slant att göra det. Så länge min ponny inte lider av fång är hon heller inte så sjuk att hon inte kan leva ett värdigt hästliv. Och föl måste hon inte ha fler heller för den sakens skull.
Är det mycket medicin? Kan du lösa upp det i lite vatten? Tänkte på en 20 ml spruta ta bort pipen o gör hålet lite större och spruta in i munnen som man gör med avmasking? Oljan brukar vi hälla på hö´t.
Med vänlig hälsning
pudlan
#18Egentligen är det inte medicin utan vitaminer och elektrolyter. Det går inte att spruta henne i kunnen varje dag hela vintern, jag får bara en häst som inte vill komma fram sen efter det. Det vill jag undvika Mitt sto är idag helt återställd. Funderar ju dock på hur det ska bli om man betäcker om henne