Hur långt...
…brukar ni tömköra/köra/rida med era Shetland?
Jag har aldrig mätt i sträcka, utan i tid, och blev lite förvånad över att mina turer inte var längre i km när vi idag mätte.
Jag brukar ligga på ca 45 min - 1 h vanligtvis, mestadels skritt och trav, och det visade sej vara 4 km.

Jag har inte mätt sträckan, men jag uppskattar den ena rundan till ca 4 km. När grannflickan rider brukar vi vara ute 1 timma. Mestadels skritt men även trav så länge som jag orkar springa bredvid.
jag tömkör bara några varv i paddocken eller väldigt kort sträcka längs vägarna, eftersom min kropp inte håller för det.
Men när jag kör, om ponnyn är igång och i normal kondis, så är nog det vanligaste mellan 5-10 km.
Igår körde jag till skolan och hämtade hem skolavslutningsbarnen. det blev totalt 14 km, i sakta mak… Och ponnyn var fortfarande pigg när han kom hem.
En ponny i normal kondition 7-10 km, mestadels i trav, varierande tempo. Skrittar uppför de värsta backarna, hoppar ur i bland, men vissa vill trava även där.
Veritas odium paretFörvånad

Våra kan gå en mil i trav och sen några km hem och dit i skritt :D
Våra går ju alltid minst 6 km sammanlagt men oftast blir det ju mer då v har några km innan vi kommer till vägen som vi kan trava på

Blir ju nyfiken, ni som kör uppåt en mil, hur lång tid tar det?
Här har vi mycket backar och oftast skrittar vi nerför, ibland uppför, så det blir en hel del övergångar. Vi kör oftast i arbetstrav (med tempoväxlingar och en del försök till ökningar).
Våra rundor som är runt 5 km tar strax under en timme, då travar vi en del men inte i högsta hastighet.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tömkörning på vägarna blir aldrig mer än 2 km innan mina höfter säger upp sig. 😛 Klockade oss igår med hjälp av Endomondo och fick fram strax över 2 km på 30 minuter, enbart skrittjobb då.
3km's slingan brukar köras på ca 45-50 minuter, varierat tempo åt det lugnare hållet. Har än så länge inte ansett mina pållar vara i tillräckligt bra kondis för att köra några långa sträckor av den i trav i ordentligt tempo…

De hästar som är i kondition körs minst 9 km 3-5 dagar/vecka, det tar en timme eller strax under, ibland en timme och en kvart om man skrittar en del. När vi är ute och rider är det samma sak, vi är ute minst en timme, oftast närmare två och det brukar bli över en mil. vi brukar trava i ungefär 4-5minuterstempo per km när vi kör, ibland försöker vi hålla körtävlingstempo mer noga, t.ex när vi kör par då de behöver lära sig att trava även i snigeltempo. A-ponny ska ju hålla runt 6 minuter per kilometer, det är svårt för våra travponnyer att hålla så lågt tempo 😃 så det är bra att öva på det också.
Unghästar och otränade ponnyer går kortare rundor 4-6 km.

#5 Vet faktiskt inte hur lång tid det tar , brukar inte ha så bra koll på klockan om jag ska vara ärlig men vi är väl i alla fall alltid ute i en timme minst
Det tog mig ganska precis en timme att köra 7 km till skolan, mest i skritt eftersom det är asfalterat större delen av vägen. Travade där jag kunde.