frågor?
Hejsan jag har lite frågor från erfarna som föder upp shettisar!
1
Kan man ta en vanlig shettis sto och betäcka med ett mini hingst ?
2
om man tar en skimmel hingst och ett sto hur stor sannolikhet (procent) så blir de ett skimmel föl ?
1 - man kan "blanda" minishetland med standard, det enda som skiljer dem är mankhöjden, det är samma stambok. Sen är frågan varför man vill göra det…
2 - Menar du att både sto och hingst är skimmel? I så fall är det 75% chans att avkomman blir skimmel (förutsatt att ingen av föräldrarna är homozygot, dvs har två skimmelföräldrar OCH har lyckats ärva skimmelanlaget från båda föräldrarna, vilket det är 25% chans för)
Om bara hingsten är skimmel så är det 50% chans att avkomman blir skimmel (fortfarande förutsatt att han inte är homozygot, enligt ovan - jag är dock högst tveksam till om vi har några homozygota skimlar i vår ras, i Sverige.)
Det är samma procentsats oavsett om du funderar på avblekbar skimmel eller konstantskimmel.
#1 Fast ska man blanda in det konstanta anlaget får man räkna med lägre dräktighet %
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#2 - det är vad man trodde förr, men nutida forskning säger att så inte är fallet.
#3 Jaså, var hittar man att läsa om det?
#4 - har ingen källa i huvudet just nu, ska se om jag kan hitta det. Jag har för mig att vi pratade om det med Sofia Mikko (husdjursgenetiker på SLU) när jag gick chipmärkarkursen för travare förra sommaren. Kollade mina anteckningar, det finns nån doktorand som letar efter homozygoter, men det sker ju inte så många såna parningar - gissningsvis pga att man anser att anlaget är letalt i dubbel uppsättning.
Det fanns nån forskare i USA som hade hittat bevis på homozygoter men forskaren hann tyvärr avlida innan rapporten hann publiceras.
#5 Intressant, jag vill gärna veta mer…
Det finns lite att läsa i högermarginalen en bit ner på den här sidan http://hancockhorses.com/