Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 485 ggr
MickisFransson
0

Långsam pälsfällning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej! 

Min två åriga shettis tappar pälsen väldigt långsamt och ojämnt.. Hon har fortfarande väldigt mycket päls kvar på magen och små områden lite överallt! 

När det är varmt ute får jag hela tiden spola av henne så hon inte ska bli för varm, men de hjälper inte så länge när man har vinterpäls i 25 grader! 

Ville ställe ut henne i början av sommaren men avstod pågrund av att hon ser helt hemsk och raggig ut när hon fäller så här sent och ojämnt :/ 

Hon är avmaskad! 

Någon som har tips på hur man kan få henne att fälla snabbare? Mycket tacksam för svar! 

(bilden är från förra sommaren)

AnnaFagerell
0

Mitt ettåriga sto har massor av päls kvar. Jag har sprutat henne med becoplex nu så man märker att det börjar släppa nu

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
0

Shetlandsponnyer fäller sent och långsamt, speciellt unghästar så det är inget onormalt.

Det är väl helt enkelt så att de ponyer som haft en bra päls är de som har överlevt och spridit sina gener vidare, klimatet på shetlandsöarna är väl regnigt och det finns ingen skog att tala om. Luddet de har kvar skyddar ju effektivt när det är kallt och blött, men blir ju i varmaste laget när det är värmebölja 😃

AnnaFagerell
0

#2 Det där tycker inte jag stämmer… Men jag skulle vilja säga att shetland har nog oftare än vi tror en del "fel" som vi inte tar reda på, därför tror man att det har med pälsfällningen att göra och ser inte till andra problem… ex cusching och EMS och dyl

Medarbetare på djurskydd.ifokus