Tecken på shettisar?
Varför är det så ovanligt med tecken på shettisar? tänk vad läckert med en fux med bläs och fyra höga vita ben! nån som sett någon med tecken förutom stjärna?
Stjärn är ju vanligt, bläsar förekommer, tyvärr inte så ofta på svarta ponnyer. Håller med om att det är fint.
Om en shetland har strumpor så är den skäck.
Min gamla valack (se bild) var e. Carmito som var brun med strumpor. Mamman var svart.
En shettis med strumpor är skäck. Ett exempel på shettis som står som fux med strumpor är Smedjenäs Edvind, men jag tvivlar på att han verkligen är fux, utan jag tror han är skäck i grund och botten, även om han inte har några vita tecken på kroppen. Han har även en bläs. Tittar man på hans avkommelista i webstamboken, så har han lämnat en brunskäck med en brun märr. För övrigt enfärgade ponnyer. Så kanske, kanske att skäckanlaget finns där, men att det inte är så dominant??

Jag tror faktistk fortfarande att det finns shettisar med strumpor utan att vara skäckar då det finns faktistk det , där varken mamman eller pappan är skäckar….

våran Mowgli har ju fått en jätte stjärn där varken mamman eller pappan har tecken att prata om mamman står det att hon har vita hår i pannan och ja där är nog 3 st *S*
Tyvärr är Smedjenäs Edvind fux men tre strumpor. Hans mamma är fux. Jag har pratat med uppfödaren till Edvind och han har ingen skäck vare sej moder eller fader. Den brunskäcken han har fått måste ha en moder som är skäck. Tyvärr. Själv tyckte jag det verkade spännande… men tyvärr
Mitt sto, Smevallens Honey har bläs. Det är tjusigt.
Färginlägg!
Shetlandspoonyer som har vita tecken på benen är SKÄCKAR! Det behövs inte mycket vitt och det är lätt att missa på en fux! med ljusa ben.
Vad gäller bläsar så finns det ju i vissa linjer, Botvid har lämnat sin bläs till många av sina avkommor. I transy linjernas svart ponnyer förekommer en stjärn och ibland något mer vitt i ansiktet på ponnyerna. Detta kommer från en av de första ponnyer Transy startade med.
Edvinds mamma Doris var ju efter Kärlingehults Lorion som var rödskäck! Själv står hon som fux med bläs.
hua inte denna diskussion igen, snälla jag blir alldeles förvirrad
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#7 Tack Kristina! Jag har försökt med det argumentet tills jag blev blå tidigare.

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#7 det konstiga är att uppfödaren som ägde Edvinds mamma säger att mamman är fux och inte skäck. Kanske har det annars blivit fel i pappren. Han äger inga skäckar och hon var fux. Själv tycker jag också det är märkligt för jag tycker ju också han bör vara skäck men då han säger att mamman inte var skäck får man ju tro på det.
Kanske förekommer det fel i härstamningen. Finns ju andra hingstar eller iaf hingst som jag själv vet om innehar fel men detta är inte nåt vi ska prata om tycker jag.
Roligare om han är skäck!
Vår fux har bläs och vår stickelhåriga (fast som oftast ser ut som brun) har en helsvart fläck på pannan, vet inte om det kan kallas tecken i vanlig mening, men jag tycker det är lite kul
måste bara dra upp detta då för jag var och id kollade en ponny som var brun och så hade den en vit halv kota. Detta enligt en domare var ok att en brun ponny hade. Ägaren hade både mamman och pappan. Tänkte om det inte var renrasigt men mamman hade stam, tyvärr inte pappan. Men den såg ut som en shetland och då jag frågade domaren och han sa det var ok tänkte jag inte mer på det. Så tydligen kan dom ha lite tecken.
Almnäs har en fuxhingst med en fläck på baken. Den är inte skäck.

#10 Men om mamman till honom har bläs, så KAN det finnas en aldrig så liten fläck, på buken eller så, kanske så liten att man inte kan hitta den hur som helst - hennes anlag är isf ändå skäckanlag - det kan förklara det hela.
#12 Almnäs hingst har en fläck på baken ja, det finns fler som har - men det är inte helvita fläckar med vit hud under heller. Det är "stickelhåriga täta fläckar".
/Cattis
#13 helt klart roligare om det är som du säger…. Edvind har ju inte så himla mkt avkommer så vem vet… Han är ju väldigt stickelhårig.

Min häst har Botvid RS 160 i sin stamtavla. Han är fux med bläs.

#7 Jag ska inte säga emot dig men min tanke är vad gör man om man nu äger både mamman och pappan och man vet att de inte är skäckar och får en avkomma med 2 vita kotor eller något sådant hm då är den väl inte skäck 
# 16 Vi har fått ett svart föl m. vit kota. Pappa är F. Fernando och mamma F. Elona. Han är reg. svart med vit kota. Inte skulle jag reg. honom skäck inte!

Nä, men där har vi ju teorin med tecken som "hamnar fel"…
/Cattis
# 18 Jo, det är ju så det är, och inget annat i det fallet.
Enligt Dan-Axel: Shetland räknas som skäck om de har fyra vita fötter. Vit fläck på kroppen räknas inte som skäck, inte heller skäck med enfärgade föräldrar. För att vara skkäck måste ena föräldern vara skäck. Ordagrant överfört från mail.

Japp, men har också sagts att om den har en skäckförälder och avkomman har vitt på benen så är den troligen skäck.
Känns som vi haft denna diskussion ganska nyligen :-)

/Cattis

#21 så sant så *ler* fast jag har ju inte hittat eran smilis gömma så jag vinkar med vit flagg för fullt *S'