Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2566 ggr
nellsve
0

AvelsHingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Ska i sommar betäcka mitt shettissto. Men har inte riktigt bestämt mig för vilken hingst jag ska ha till henne. Hon är 102cm i mankhöjden så jag vill inte att han är över det. ;)

Det är ett stort + om han har tävlat på travet eller har travstam- men absolut inget krav. Dock så vill jag att han ska vara snäll utan fång eller eksem. Godkänd måsta han också vara, känns tryggare då. Vill heller inte  att han ska ha haft/har patella eller så.

Skriv här nedan i kommentarerna, PM ;a, ring, sms:a eller maila mig om du tror att du har det rätte hingsten. 

För att läsa mer om Stort så gå gärna i på våran hemsida ( stallsvensson.n.nu ) . Bara att gå in under tävlingshästar ( kommer ändras till hästar) och kolla efter Mossa Mysan.

Tack på förhand!

MVH Nellie

0702082822 nelliesvensson@hotmail.com

Hälsningar NellieHjärta

VeronicaP
0

Vart bor du? Vi har slättens Bethoven 95 cm gjort 5 starter på travet rekord3.09. Även hans godkända son Slättens Mi Rey som har trav mamma Dalsgårds Jasmin 2.30,1Mi Rey är ju högre. Även Slättens Madgic II som är pappa til Bethoven och farfar till Mi Rey. Madgic har bl.a. Lämnat fina Dee-Dee N.Q trav rekord 2.47,0 Vi bor i Halmstad Såg nu att du bor i Uppsala så de blir lite långt kan jag tänka mig ;)

Susan61
0

Var bor du? jag har 3 hingstar att välja på.

Johanna-Granberg
0

Syrrans hingst Hamras Lazio står i Västerås. Har rekord 3:02.

nellsve
0

Jag glömde skriva det, men i vattholma utanför Uppsala. Ska skicka ett pm eller mail ikväll. :)

Hälsningar NellieHjärta

[Wponny]
0

Var i Vattholma bor du? Kom och kika på Pelle om du vill finns i Stenby:)

Mmia
0

Stuteri Kronblad o Zetterblom finns i Nyköping och har ett flertal godkända avelshingstar. För mer info: www.kronblad.com

hippoteket
4

#0 - du skrev:

"Det är ett stort + om han har tävlat på travet eller har travstam- men absolut inget krav. Dock så vill jag att han ska vara snäll utan fång eller eksem. Godkänd måsta han också vara, känns tryggare då. Vill heller inte  att han ska ha haft/har patella eller så. "

De hingstar som är godkända får inte ha något av de problem du nämner, så använder du en godkänd (dvs, en som har RS-nummer) hingst kan du vara ganska lugn på den fronten.

(patella är för övrigt något som alla friska har, det är knäskålens latinska namn Skämtardäremot kan de ha patellaupphakning eller patellaluxation, fast det får inte avelshingstar ha - hälsar ordpolisen Lipar)

nellsve
0

Haha precis! förkortar ofta med patella. ;) Men jag menade självklart patellaupphakning & patellaluxation. Men tack för infon! TRevlig midsommar till alla på iFokus

Hälsningar NellieHjärta

Angelika R
0

Vivaldi RS442 Finns i Norrtälje

kicki80
0

Hur är det med hingstar som lämnat flertalet avkommor med pastellaluxation får dessa användas i avel eller tar man dem ur avel på generalmönstringen?

PP
0

#10 Intressant frågeställning!

Vad jag känner till har det inte hänt att någon hingst tagits ur avel pga defekt avkomma, utöver krumma föl (och det var väl på 90-talet det hände sist).

AnnaFagerell
0

#10 Problemet är väl att folk inte medger att avkommorna finns… skulle man göra detta skulle det säkerligen vara annorlunda

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
0

Såvitt jag har förstått så är det inte kasserande för en hingst (eller sto, för all del) att lämna avkommor med patellaluxation, utan det är bara om de har det själva.

Jiawan
0

Ursäkta trådkapet. #13 Kan en helt fri ponny lämna patellaluxation? Är det en recessiv gen? Eller krävs det att antingen sto eller hingst har det själv? Jag har ingen som har det själv, och har aldrig haft, och ingen av mina har heller aldrig lämnat denna defekt. Så jag har ingen erfarenhet på området. Men jag vet en hingst där ägaren själv sagt att han har detta problem men att det hålls "gömt" i och med träning. Så jag blir lite intresserad hur detta nedärvas. Är någon påläst eller har några länkar så vill jag gärna höra, skicka PM går bra för att inte kapa tråden.

hippoteket
0

#14 - jag tror att det är patellafixation (upphakning) som den hingstägare du syftar på avser. För patellaupphakning kan tränas bort.

Patellaluxation beror på en missbildning av rullkammen i knät och den går ju inte att träna bort.

Jiawan
0

#15 jaha.. Hon kan väl mycket väl ha sagt fel antar jag. Som sagt hade jag inte så stor koll på det annat än att det var ett knäproblem. Och jag trodde att båda berodde på en missbildning. Ska ta Google till hjälp och läsa på lite.

hippoteket
1

Jag ska se om jag inte kan hjälpa dig på traven, angående patellaluxation. Det kan ev. finnas utlagt här på sidan…

Patellaupphakning finns det nog hur mycket som helst om, däremot.

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får väl erkänna att jag egentligen inte vet så mycket om vad som gör en bra ponnytravare, men förutom rätt inställning till att springa fort tänker jag att en riktigt bra trav borde underlätta?

Om jag själv skulle avla för gångarter utan att vilja göra avkall på en förärvningssäker härstamning, skulle jag välja Black Boy af Jäboruder, länk. Han har dessutom en bra storlek i mitt tycke med sina 102 cm (däremot tyvärr fel färg för mitt avelsmål… :-X).

Det kan förstås hända att jag, som ägnar mej åt skolkörning på hobbynivå, ser på traven på ett helt annat sätt än de som håller på med ponnytrav, men i mitt tycke har Black Boy den bästa traven jag sett hos en shetlandshingst i Sverige. O:-)

En bild ur hagen:

Annette
2

Jag tror inte härstamningen har så stor betydelse på ponnytravare. En god vilja och god trav tror jag räcker. Den största betydelsen tror jag är hos vem hästen hamnar.

Kris_J
0

Man kan ju testa för "travgen" hos andra raser, varför inte på shetlandsponny ? 😉

http://www.capiletgenetics.com/sv/travhaestar-kallblod

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

De får ju inte vara allt för korta i kroppen tycker jag om de ska vara en bra ponnytravare, röra sig bakifrån och fram är viktigt och att de tar sig någonstans när de rör sig inte bara trampar luft

StuteriLA
0

#14 det är många ponnytravare som tävlar med patella luxation- ser verkligen inte bra ut och ponnyerna måste lida av det, men ingen dömmer till " oren trav el liknande "  så det lär väl fortsätta. :(

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Hanna-D
0

#22 Berätta mer, hur syns det? Syns det med blotta ögat?

StuteriLA
0

det syns TYDLIGT, ponnyn travar fyra rena steg, sen ett hopp liksom…

dan efter kan de förmodligen inte ens gå..

StuteriLA
0

tragiskt men den hingst som nedärver detta är en av de bästa, "skallarna "på dessa ponnyer är enorm..

StuteriLA
0

så länge ponnydommarna inte  bryr sig så fortsätter det

hippoteket
0

#18 - det är inte nödvändigtvis de som får höga poäng för trav på utställning/premiering som kan trava fort på travet. Det är lite olika typ av rörelser som krävs. Vissa har fart i kroppen, andra inte. Sen är det ju skallen som behövs också.

Hanna-D
0

#24 Ok, de ponnyer jag sett med patella luxation har inte kunnat ses med blotta ögat, varken av premieringsförrättare eller veterinärer, det är först vid palpation man kunnat konstatera det. Jag vet vilken hingst du tänker på, tragiskt.