Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 901 ggr
Rissla
0

Dubbelguldsdiplom V/S premieringsdiplom

Är verkligen ett "dubbelguldsdiplom" lika mycket värt som ett diplom man får på premiering? Jag trodde skillnaden mellan premiering och utställning var den, att man på premiering såg till avelsvärdet och på utställning bedömde efter skönheten för dagen? Hur motiverar man då ett "utställningsdiplom"? Var finns avelsvärdet inräkäknat i det? Eller är det bara vid stambokföring man ser till avelsvärdet??

Å en fundering till. VARFÖR kom dubbelguldsdiplomet till?

paparatzi
0

Det var en mycket bra och intressant fråga/fundering, det skulle jag också vilja ha svar på  Glad

[Anna-N]
0

…Man får iaf tillgodo räkna sig samma poäng till hingsten/stoet som ett avelsdiplom. Där finns ingen skillnad.

Tycker personligen att det är bra att denna andra "chans" finns. Den dagen man ska visa sitt sto för ett ev. diplom kan stoet tex. vara halt. Då har man haft flera/ har flera chanser att kunna visa för två guld istället på uställningar.

Det verkar vara "dagsformen" som spelar in på premiering också, då det ibland tillkommer i kritiken -"för dagen". Visar stoet tex. dåliga rörelser den dagen, kan det innebära att man ligger på gränsen. Att visa för två olika domare innebär dessutom att det är TVÅ som sagt sitt och inte en. Förut dömnde alltid minst två domare treåriga ston på uställningarna, och alltid först på dagen. Det är inte så idag. Tycker det är att jämföra ganska lika även om det naturligtvis känns skoj att få ett diplom på premiering.

Rissla
0

#2 Jag har reagerat på detta att domarna inte dömmer 3-årsstona tillsammans? De brukade ju alltid börja med att dömma 3-åringarna tillsammans, med även anledningen att "dömma ihop sig" eller vad man ska kalla det, så de låg någorlunda lika i sin bedömning. Varför gör man inte så längre??

Jo, föräldrarna får tillgodoräkna sig de resultaten från utställningarna, men jag undrar ändå varför det kom till? Och varför man då inte kan stambokföra stoet på utställning också, eftersom man kan få diplom på med hjälp av utställningspoängen. Vad är meningen med premiering, om man lika gärna kan visa på utställning till samma värde??

VeronicaP
0

men på vissa ställen dömer de tillsammans ju och först på dan så man brukar ju dra sig för att visa 3 års sto ibland om det är långt borta…

tycker också att det är bra att man kan få en andra chans precis som Anna skrev så kan det ju vara så att stoet inte är riktigt på humör just den dagen och sen när man visar för olika domare får  40 poäng eller mer på utställning kan meritera till diplom är bra

alvasens
0

För min del, tycker jag inte att det är samma sak. Diplomet ska tas på premiering som det var förr (bakåtsträvare kan tyckas ) Där ser man ju till avelsvärdet på hästarna. Dubbel gulds diplomet är ju att likna med hundutställning och certifikaten som delas ut där. Min åsikt är att värdet av diplomet har minskat sen detta infördes. SUCH är ju också taget från hund sidan med tre cert champion med viss tid emellan. Det är väll kul för alla som tilldelas detta, men gagnar det rasen ? Höjer det kvaliten på våra ponnyer ?

Rissla
0

#5 håller fullständigt med dig om att värdet på diplomet minskat sedan dubbelguldsdiplomet infördets. Trist tycker jag. Var och varannat sto får ju diplom idag…

Cattis
0

Nu föll vi bort från fakta och ramlade ner på tyckanden - det är inte sant.

Det är VÄLDIGT få ston som får dubbelguldsdiplom. Nästan alla får det på vanlig premiering och inget annat. Antalet ston som årligen får sitt åtråvärda diplom har INTE ökat direkt sedan Dubbelgulden infördes.

Det går bra att kontrollräkna…

Personligen tycker jag att det "riktiga" diplomet är roligare att få och känns mer , ja just riktigt än dubbelgulden. Men, jag försöker ändå gärna att gardera med två guld - då det gör ganska mkt för föräldrarna. Och, två guld för olika domare som treåring - de är trots allt guldkvalitete x 2 hur man än vrider och vänder på det.

Det ultimata är väl att vara kvalificerad för både och - även om man bara kan få det ena.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Rissla
0

#7 "Personligen tycker jag…" Hihi, en till som "tycker" Skrattande

Okej, men om det nu är så få som får dubbelguldsdiplomet, så kan man ju ställa sig frågan istället: varför får inte fler dubbelguldsdiplom? Då är ju vitsen med det ganska meningslös??

Cattis
0

Ah, men tyckanden är okej, bara man inte utger sina egna tyckanden för fakta… Och det jag ville markera är att det INTE är vart eller vartannat sto som får diplom idag, det är lika "svårt" som innan.

Det är en bra chans om man av ngn anledning inte kan åka på sommarpremieringen. Alla kan inte det. Eller om stoet är skadat eller vad du vill, det ger en andra chans iaf.

Varför inte fler får det? Dels kanske det är många som inte vet om att det går att få/ansöka om - eller hur man gör. Dels så kan det faktiskt vara så att inte fler är berättigade. 

Och att inte fler får det - då skall det tas bort? Jag begriper inte på vilket vis det skadar? Och det var ju medlemmarnas önskan att detta diplom skulle finnas till. Jag tycker det är en bra komplettering o mman missar det "riktiga" diplomet.

Första året det var dubbelguldsdiplom så ansökte alla (utom en tror jag) som var berättigade, dvs 7-8 stycken. Det var alla, tror inte det var många fler förra året.

/Cattis

alvasens
0

Får man inte tycka ? det trodde jag. Undrar bara,  ni som vet,jag är dålig att gå på möten, men har detta beslut tagits av sss styrelse enbart eller har det varit uppe på något årsmöte eller annat medlems möte. Sen att det inte är många som får dubbelgulds diplom enbart utan de flesta tar båda delarna, men det finns i alla fall några varje år som får enbart "utställnings" diplom. Missunnar ingen men det är ändå inte samma sak. Visade själv en treåring som inte alls var på humör på premieringen och fick inget diplom, men har två guld på utställning det året, de två som hon visades på, även ett guld på ponny utställning, samma år.

Cattis
0

#10 Klart man får tycka, vinkla nu inte mina ord till en annan innebörd än den jag skrivit. Jag säger att tyckanden och fakta är olika saker och en massa ston har inte fått dessa diplom, endast ett fåtal per år.

Om jag inte minns fel klubbades detta av medlemmarna på ett årsmöte. Men jag är inte säker.

/Cattis

Annette
0

Heter det "riktiga" diplomet fortfarande avelsdiplom?

Rissla
0

Okej, jag hade ingen aning om att det var medlemmarna som bestämt detta. Men, om det nu är så få som får dubbelguldsdiplomet, så förstår jag inte vad meningen är med det.

alvasens
0

Har aldrig menat att utge mina åsikter för fakta. Har medlemmarna yt tryckt sin önskan att ha dubbelgulds diplom, då är väl det så, men jag står ändå för mina åsikter. Jag missunnar ingen att få detta diplom heller.

Cattis
0

#13 Bara för att det är få som får det är det väl ingen dum idé? Det ger folk en andra chans OM de vill ha den…

Å andra sidan är det inte många hingstar som når upp till Elit heller, skall vi ta bort det med? :-P

#12 Ja det riktiga diplomet heter avelsdiplom, detta heter bara diplom. Det framgår att det inte är samma sak på diplomen.

/Cattis

Annette
0

Då är det väl egentligen inget problem. De som värderar avelsdiplom högre satsar på det istället och struntar i att ansöka om dubbelguldsdiplom om man inte vill ha det.

Cattis
0

Ja, det är ju knappast ngn som tvingar en. Missar man att ansöka om dubbelguldsdiplomet så får man det heller inte - alltså är det inget man MÅSTE ha, bara för att man är berättigad med sina två guld.

/Cattis

Rissla
0

#15 Hm, varför då? Det har ju inte med utställningsresultat att göra. Elit får hästen ju för att den utmärkt sig bra inom aveln - inte för att man fått fina poäng på utställning. Tycker inte att det går att jämföra.

Nej, jag ska lägga ner den här diskutionen, jag var mest nyfiken på vad skillnaden är och det tycker jag att jag fått svar på nu - diplomen har inte samma betydelse, få ansöker om dubbelguldsdiplomet, och anledningen till att det uppkom var tydligen att medlemmarna ville det, vilket jag inte hade en aning om faktiskt. Har aldrig hört det tidigare.

Med andra ord hade jag fel om det. Jag trodde det hade betydligt större inverkan och betydelse än vad det faktiskt har. Förvånad

PP
0

Min personliga åsikt är ändå att det blir inte mer avelsvärdering på utställning för att man visar två gånger… Med det menar jag att jag inte riktigt förstår vitsen med dubbelguldsdiplomen. Jag tycker det skulle vara bättre om vi fick ha särskilda avelsvärderingsklasser på vissa utställningar.

Cattis
0

#19 Och där håller jag med dig - då skulle vitsen med dubbelgulden försvinna och ersättas av fler möjligheter att avelsvärdera OCH stambokföra.  Vilket i mina ögon skulle öka "säkerheten" i avkommebedömningarna. För troligen skulle vi få fler ston visade och fler skulle stambokföras = fler skulle kunna räknas in i statistiken.

Dubbelgulden är okej till dess att vi kanske kunde få ha avelsvärderingar på utställningar OCKSÅ. Inte istället för premiering som en del tycks tro att vi vill.

Att få välja plats, datum och tid på säsongen = skicket på stoet - det vore så bra.

För då vi anordnade detta på Rockelstad funkade det prima! Eller hur?!

/Cattis