Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etiketthingstpremieringar
Läst 7381 ggr
[Anna-N]
0

HP - Wången 2007 - Katalog

Den 31 augusti är det avelsvärderingar för hingstar av samtliga raser på Wången. Premieringsförättare är Kurt Larsson. Följande Shetlandsponnyhingstar är anmälda.

• **Snorpans Spirit 
    **e. Kanteborgs Sprite RS 271
    u. Liljegårdens Simonette RS 4781 

• Stintans Dream Boy 
    e. Dusol RS 370
    u. Johannesbergs Ärla RS 5243

• **Tunstas Seke
    **e. Tunstas Domigo RS 297
    u. Sacki RS 2279

• **Viggo
    **e. Fridhems Gogo RS 366
    u. Blondie RS 3510 

• **Happy Zorry
    **e. Back to square one RS 395
    u. Lundabo Happiness RS 3709

• Midgårds Cosmos
    e. Kerswell Sorcerer SPSB AH2088
    u. Carisma RS 5081

• **Trollminn
    **e. Furunäs Sahib RS 243
    u. Östertorps Jade 

• **Titan
    **e. Titol RS 241
    u. Näsvallens Beyla RS 3866

• **Bäckdalens Atlas
    **e. Titol RS 241
    u. Juni Spar 38-93-3667

Relaterade länkar

Av: Anna N

Datum för publicering

• 2007-08-10
FredrikN
0

några resultat än?

Cattis
0

Näpp, inte än.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JennyR
0

Ingen shetland gick igenom. Poängen genomgående låga.

Annette
0

#3. Vet du poängen på Happy Zorry?

JennyR
0

#4 Nej, fick bara en snabb rapport per telefon. men poängen låg typ mellan 31 och 38 som max (tror att det var snorpans spirit som fick 38?)

JennyR
0
  • Snorpans Spirit  88877 - 38

• Stintans Dream Boy 88767 -36

• Tunstas Seke 87778 -37

• Viggo 77756 -32

• **Happy Zorry struken
    **

• Trollminn 67666 - 31

• **Titan struken
    ** 

• Bäckdalens Atlas 77768 - 35

VeronicaP
0

Usch nu blir man ju ännu mer nervös ..

JennyStaaf
0

Här kommer lite tillägg och bilder.

Snorpans Spirit 100/15 cm, vet ua.

JennyStaaf
0

bilden ville inte följa med, testar igen för jag fick inte redigera inlägget heller..?

JennyStaaf
0

ok, inga bilder blir det. Skriver mått och annat då.

Stintans Dream Boy, ny färg musblack. 99/14 cm. Roterade testiklar,

Tunstas Seke 105/15, delvis veterinärbedömd, tillåter inte kontroll av testiklar

Viggo 100/14 cm, vet ua

Trollminn 106,7/14,5 cm, vet ua, travrek. 2,40,1, montérekord 2,58. Avelsvärdesklass 0.

Bäckdalens Atlas 100/15, vet kommentar om platta bakhovar, annars ua. Travrek. 2,12, insprunget 30.000 kr. Avelsvärdesklass 0.

Jag har bilder på alla hingstarna och kan lägga upp dem när det fungerar igen.

Cattis
0

#10 Om du redigerar ditt inlägg direkt efter du skrivit det skall det funka att lägga till bild. Prova…

/Cattis

JennyStaaf
0

ok testar en bild till här.

Jag provade att redigera 10 sek. efter att jag lade in förra inläggen, men fick bara meddelande om att jag inte kunde göra några ändringar eftersom de bara kunde göras inom en timme (det missades alltså att jag hade 59 minuter och 50 sek. tillgodo).

JennyStaaf
0

Äh, jag får samma svar nu, jag kan alltså av någon anledning inte skicka med bilder. Är jag ensam om det problemet?

Annette
0

Det är flera som har detta problem. Maila dem till Cattis om du vill, så lägger hon ut dem i artikeln. Det kanske inte sker på direkten, det har ju varit en lång och glädjefylld dag.

JennyStaaf
0

Jag lägger ut bilderna på photobucket och länkar dit istället.

Snorpans Spirit
Stintans Dream Boy Tunstas Seke 
Viggo 
Trollminn Bäckdalens Atlas 

Cattis du får lägga in dem i resultatlista om du vill, men jag vill ha min stora blaffa till logga över bilderna som det är nu. Är så himla less på bildstölder just nu.

Annette
0

Fina bilder. Men det är samma bild på några av dem ;)

JennyStaaf
0

Stintans Dream Boy

Trollminn 

Länkarna klumpade ihop sig i förra inlägget och jag kunde fortfarane inte redigera. När man klickar på Stintans Dream Boy i inlägg #15 är det Tunstas seke som visas, när man klickar på Trollminn i inlägg #15 är det Bäckdalens Atlas som visas.

CamillaAndersson
0

Vilken häftig färg Stintans Dream Boy har!

Madelene_Udd
0

Var Midgårds Cosmos struken?

Maddengen
0

VIll bara säga att Madelene Bäckman sa att Dreamboy var vetrinärt kasserad men det är han inte hon sa fel och det kommer stå i protokollet, han är vetrinärt OK!!!

Cattis
0

#20 Varför sa hon att han var kasserad? Vad hade han för veterinär anmärkning?

/Cattis

JennyStaaf
0

#20 vad klantigt att säga så när det inte stämmer! Det är ju en ganska hård dom att bli veterinärt kasserad.

Maddengen
0

ja jag vet, det är inte så kul, anmärkningen låg på roterade testiklar men det är det ju många godkännda hingstar som har, å vetrinären sa att dom i övrigt var bra i storlek och konsistens å att dom kommer lägga sig i läge å typ fassna… Jag reagerade på det men '¨ven en anna tjej så hon ifrågasattte Madelene dagen efter på primering utanför Umeå å då sa hon att hon sagt fel och bad om ursäkt men att det kommer stå rätt i protokollet, men jag tycker inta att dom får säga fel….Alla tror ju nu att han är kasserad å dom som inte läser resultattet på internet kommer ju fortsätta tro det. Han fick visserligen bara 36p men jag hoppas på bättre i framtiden för en annan domare.

Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

#23 Sen får vi tänka på att det är mänskligt att fela det gör även vi andra eller hur ?

Houdini
0

Är inte roterade testiklar kassation på ponny?

Cattis
0

#26 Inte på shetland. Antar att det i den internationella listan står att det inte är en kassationsorsak. Eller vilken det nu är som gäller före vilken.

/Cattis

MrsM
0

#27 Det är just det som kan vara problemetGladGenerad. Hur det nu är egentligen. Lite rörigt med flera defektlistor, särskilt för prem veterinärer som normalt  bedömmer annat än shetlandshingstar. I SHs lista är två roterade testiklar kasserande.

Kan ni förresten hitta den internationella defektlistan, Cattis eller nån annan datafreak, nånstans bland alla andra regler i SHs reglemente eller på nätet (ex på SSS sidan?)? Tycker att den borde finnas framme bland alla andra regler eftersom det är den som faktiskt gäller. Inte minst för shetlandsuppfödarnas skull.

Glöm inte att hingstpremiering utförs av en hel nämnd och beslutet är en sammanvägning av alla ledamöternas åsikter. Ordföranden i nämnden har till uppgift att meddela detta beslut men har inte större del i det än övriga ledamöter. Att vara budbäraren kan dock ibland vara en ganska otacksam uppgift. Men man vänjer sig Flört.

Maddengen
0

Ja klart man kan fela men jag tycker att vetrinären på plats borde påpekat hennes misstag på en gång… Men soms agt han blev inte godkännd å kommer inta att gå i avel, och om han ska visas om ett par år så är läget kanske annorlunda med testiklarna så att dom ej roterar, det visar sig. Men det är hur som helst tråkigt som hingst ägare när andra tror att han är kasserad…

JennyStaaf
0

Cattis (eller ngn annan som administrerar) du kanske kan ta bort att han är vet. kasserad i mitt inlägg #10?

Milla
0

#30 har tagit bort det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#30 Nu står det ju i #30 istället. Flört

MrsM
0

Nåå… ingen som hittat den internationella defektlistan bland reglementen o infon där den borde ligga?? Hittelön! Cool

Cattis
0

Kristin?

/Cattis

MrsM
0

#34 Bäst att berätta att jag naturligtvis har en lista själv.GladEn tryckt lapp med några år på nacken och när jag skulle kolla upp att det inte blivit några ändringar hittade jag inte någon defektlista någonstans där man tycker att en sådan borde finnas? Men, jag kan ha missat? Eller varför finns den inte?

Kris_J
0

Den ligger på SSS hemsida bland uppdaterat 070401, till höger på sidan

Veritas odium paretFörvånad

MrsM
0

#36 Den var kulSkrattande. Dax att placera den på rätt ställe tycker jag.

Houdini
0

Är det godkänt enligt de "svenska reglerna" då?

Jag förstår mig inte riktigt på alla tusen olika regler som rör samma sak och säger rakt mot varandra.