Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 480 ggr
Jess
0

Kastrering

Ni som har kastrerat era hingstar hur lång tid tog det innan svullnaden gick ner? Är det vanligt med komplikationer hos shettisar? Viktförlust? Hur har det varit för era hingstar? Antibiotika? Smärtstillande? Infektioner?

Har nyligen kastrerat min shettis och han har haft det lite jobbigt med en rejäl svullnad…Ledsen

Tack och lov att man bara gör detta en gång, suck!

RebeckaKihlberg
0

Min kastrerades för snart 2veckor sedan och han var svullen i ca 5-6dagar, sen gick det ner.

Veterinären sa att det fanns viss risk för infektion och att det tydligen inte var så ovanligt. ..men vi har klarat oss änså länge *peppar*peppar*

nallebjörn
0

Gino var ju 14 när jag skar honom och han svullnade rejält så han fick antibiotika. Man ska röra mkt på dom efter ett sånt ingrepp. Brukar inte vara problem med yngre hingstar som med äldre

Jess
0

Ja det verkar bli antibiotika för min lilla plutt också eftersom han nu har fått feber och dessutom måste han öppnas!?Skrikandes för att tömma var antar jag, huga..vissa dagar är det mindre roligt att vara hästägare…

VeronicaP
0

jag har gjort det innan och har aldrig haft pfoblem med mycket svullnad men så har vi alltid gjort det på våren och släppt ut dem direkt så fort de piggnat till, och aldrig fått smärtstillande…

Rissla
0

Fjordningen mamma hade fick en svullnad med var i några dagar efter kastreringen. Veterinären gav honom antibiotiska, men öppnade inte. Tvättade bara lite med sprit. Efter några dagar var allt bra igen.

Jess
0

Nu har han både blivit rensad och spolad med koksalt. Han kommer att sprutas med antibiotika och äta metacam i minst sju dagar. Hmmm undrar just vad han kommer att tänka om sin i vanliga fall ganska snälla matte efter att jag har stuckit honom i halsen en vecka…Fundersam