Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 4428 ggr
Lauth
0

Allergisk reaktion eller...

Ja fy f*n.

Har ju mina 4 vuxna shetlandsston hos min tränare så att hennes barn kan rida på dom i sommar och allt har varit frid och fröjd.

Men idag ringer min tränare på eftermiddagen och är helt till sig. Inca det ena stoet hade svullnat upp i HELA huvudet. Hon visste inte vad detta kunde vara så hon ville att jag skulle komma och titta på detta.

Sagt och gjort. Fick med mig Ingrid (6 ögon ser mer än 4) och åkte ut.

Och vilken syn som mötte oss. På den 1,5 timmen hade hela hästen svullnat upp. Huvud, hals, bringan, buken . Ja hela hästen. Det var groteskt. Huvudet var så svullet så ögonen var igenmurade. Helt klart det värsta jag någonsin sett. Hon såg mer ut som en elefant (utan snabel dock) än en ponny.

Det var bara att omedelbart ringa vetrinär som skulle komma "om en stund"
Vilka tankar som for genom huvudet medan man väntade och dessutom tvingas se detta..

Även vetrinären tyckte att det var det värsta han sett. Men hon fick serum mot ormbett och även kortison som då ska dämpa svullnaden. Nu kan jag bara vänta och se.

Vetrinären trodde att hon fått en ormbett eller blivit biten av jordgetingar, men själv är jag tveksam. Om det är jordgetingar har hon bokstavligen rammlat ner i flera bon sammtidigt och dessutom finns det inte ett enda stick på någon av de andra och allt har varit lugnt i hagen hela dagen. För vilken ponny står still när en svärm getingar sticks..
Orm verkar långsökt då det varit kallt & regnat idag samt att hagen är belägen där full aktivitet råder.

Som sagt bara att vänta och se vad det hela utvecklar sig till..

AnnaLundin
0

Jag har haft en ponny som klev i ett jordgetingbo och eftersom jag själv också blivit attackerad av sådana så vet jag hur de fungerar…

Det räcker utmärkt med ETT jordgetingbo för att såka riktigt illa ut, om man retar upp dem. Och de är såna som sticker och sen biter sig fast och sitter kvar, så de hinner ju pumpa in en del gift till man får bort dem… Jag fick inte så många stick, men det enda jag fick på högra lillfingret orsakade att hela handen svullnade upp till en klump, mer eller mindre. OM jag tryckte ner ett finger i svullnaden på handryggen så blev det en 1 cm djup grop… Förvånad Det gjorde vansinnigt ont och svullnaden var kvar rätt länge - TROTS att jag gick på antihistamin mot annan allergi, som borde ha dämpat reaktionen…

Och till ponnyns reaktion, så hittade jag henne uppsvullen runt huvud, hals, bringa, under magen och en bit upp på sidorna precis innan jag skulle lasta hennes gamla mamma och transportera henne till ATG-kliniken för kontroll efter fång (och utdömning). Så jag slängde in dottern också. Och hon var ganska ordentligt illa däran, på väg in i en allergisk chock. Det är rätt länge sen detta hände (10 år tror jag) så jag minns inte exakt, men jag har för mig att hon hade ordentligt förhöjd puls och en massa andra symptom. Utgången var god.

IdaS-A
0

Min arab blev bränd av en humla i ansiktet och hela huvudet svullnade upp som en ballong på väldigt kort tid.

Lauth
0

Hur lång tid tog det innan denna svullnad lade sig ner igen?

AnnaLundin
0

#3 Jag minns inte säkert. Min egen svullnad var kvar i flera dagar i alla fall, ponnyn minns jag inte.

Milla
0

fy det där låter inte alls bra, hoppas allt ordnar upp sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Nässelfeber gör att de svullnar nått groteskt. Har sett en häst med nässelfeber och den såg ut som en enda stor knottrig "blåsa".

Fick kortisonsprutor och dagen efter var det borta.

VeronicaP
0

Våran hund som blev huggormsbiten för några år sedan svullnade upp på en halv sekund, syrran blev jordgetingstucken av en jordgeting och hennes fot såg ut som värsta spärrballongen så inte behövs det mycke

Shettisar02
0

Vår ena hund blev ormbiten iLördags,hon svullnade upp rejält i huvud,hals.Svullnaden höll i sig i 2 dagar efter behandling.Så visst finns det ormar som är aktiva ännu.

Charlotte-Aveback
0

#0: Hur har det gått för ditt sto - har svullnaden gått ner?

Lauth
0

Ja svullnaden har gått ner något så hon åtminstone inte ser grotesk ut längre utan mer som en ponnyfröken.
Dock är hon fortfarande svullen över hela kroppen.

Vi får vänta och se tills imorgon hur det ser ut. Då ska kortisonets verkan gått ur så då får vi se hur hon reagerar..

Antingen blir hon bättre och bra eller så blir hon sämre igen om det är något annat.

Annalena
0

Förra sommaren när jag skulle hämta in min sons halvblod från hagen så såg hon ut som du beskriver. Huvudet som en flodhäst och nässelutslag över hela kroppen. Veterinären kom ut och hon trodde att stoet reagerat på en välanvänd hästsalva. Hon blev iallafall behandlad med kortison och svullnaden gick ner efter en dag. Jag trodde inte riktigt på den vaga teorin om salvan och efter ett par dar hittade jag märken under ganaschen som verkar vara ormbett. Och visst är ormen aktiv för om jag inte missminner mig så har huggormen nyss ynglat av sig.

Mvh / Annalena Hulsebos

Kimpa
0

Har svårt att tro det skulle var jordgetingar.

Min grannes häst gick ner sig i ett jordgetingbo och han sprang till han inte kunde längre. Ägareb låg över honom och drog bort getingar med hela armen samtidigt som han själv blev stucken!
Den hästen fick hänga i vagga och behandlades i tre månader på Strömsholm. Hans muskler var så sönderstuckna att han aldrig blev riktigt bra efter det.
Han togs bort två år senare.

Nu är ju detta ett skräckexempel, men jag har svårt att tro din häst bara skulle blivit stucken av EN jordgeting.

Lauth
0

Som du säger, om dom blir stuckna av jordgetingar så borde dom springa allt vad dom orkar och  alla ponnyerna borde ha blivit stuckna. Men vad vet jag..

Vetrinären fick komma ut idag igen då hon inte svarat tillfredställande mycket på kortisonbehandlingen så hon fick en till idag, så får vi se..
Om hon inte svarar så ville han eventuellt sätta in penicillin på henne, men det är ju ingen ide att gå händelsera i förväg. Det är bara att vänta och se och vad jag hatar att vänta Skrikandes

AnnaLundin
0

#13 Jordgetingar flyger inte efter dem i flock, de bara försvarar sitt bo. Det är i alla fall min erfarenhet.

Annette
0

Är man allergisk kan det räcka med en geting, åtminstone på människor. Det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag har varit nära att stryka med av getingstick. Enligt läkarna är inte jordgetingar giftigare än vanliga getingar.