Underbett
har själv fått en fölunge med kraftigt underbett, han lever idag som en glad två åring. Det viktigaste är att man har koll på tänderna då dom inte slits som dom ska. Kan dom äta som dom ska tycker jag inte det är något att oroa sig över.
Mitt råd är att ha koll på bettet hos en BRA vetrinär, ha koll på att han/hon får i sig näring som den ska.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Eftersom hon inte kommer att nöta ner framtänderna och pga att det är ett underbett så kommer hon att få stora hakar bak, då underkäken på ett normalt bett åker ner vid betning så kommer det att bli värre. En sådan häst måste man ha tandraspning på minst var 6 mån.
Detta svar fick jag från en hästtandläkare.
det kan nog stämma rätt så bra, nu vet jag inte hur dom har gjort med "min" fölunge men jag vet att han fortafarande lever och mår bra.
Ska se om jag hittar foto på hans underbett, det var också rejält.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#2 Lite roligt faktiskt.
Min hästtandläkare (som också är veterinär) sa att om underbettet bara sitter i framtänderna (vilket det kan göra) så behöver man inte raspa oftare än någon annan häst. De "maler" ju inte med framtänderna.

#4 Instämmer med dig , är ungefär vad jag har hört talas om också , sen även att det kan *växa bort på en del unghästar då en del kan få konstiga bett när de håller på med tandbyten och annat.
#5 Japp. Jag väntar med spänning för att se om det växer bort på min lilla Knabstrupper.

Japp, har pratat med några i dag angående underbett. Det behöver inte alls betyda att tandraderna längre bak sitter fel. Ofta när det ser ut som så här är det bara framtill, så utsikterna för den lilla är nog helt ok. Hon kan säkert leva ett bra liv . Alternativet är ju att ta bort henne. Finns inget mellanting, som jag ser det. Har sett betydligt allvarligare bettfel som de har left ett bra liv med.
Synd på din lilla Eva.
Tack för svar. Jag avvaktar med beslut då jag tror att Glenn på Gävles Hästtandvård skall få kika på henne.

#8- Var ligger Gävles Hästtandvård? Var till ATG-kliniken vet. Anna S med min nya shettis, snacka om otrevlig veterinär!!! Usch, hon var hemsk. Min shettis hade käkfraktur under förra hösten och har gått på efterkontroller hos henne ända tills i juli. Skulle vara skönt att åka till någon annan som kan hästtänder och kanske är trevlig dessutom!
//Erica

Aha, fick i dag höra om ytterligare em mycket välstammad ettåring som har ett kraftigt underbett, tydligen vanligare än man kan tro.
Har ett russ som haft mkt överbett innan.Det är bara lite grann nu.Men man måste raspa tänderna ofta deras käkar ändras upp till 7 års ålder.
Detta gäller även under bett.

#-12-Tack!
#11 Då har ditt Russ ett överbett som även påverkar kindtänderna. Det är inte alltid ett över- eller underbett gör det.
#9 Sorry att jag inte varit med på nga dagar, skönt att det finns andra. *tack anna*.
Kan verkligen rekomendera Glenn. Vi skall få hit honom för en föreläsning nu i höst. Datum inte fastställt ännu, men jag hoppas jag kan delge er den snart.