Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 570 ggr
Pheobe
0

Lastning föl

Hur gör ni andra om ni åker med stona till veterinär för ultraljud? Får fölen alltid hänga med? Ska åka med mitt ena sto imorn och funderar på att ha fölet hemma. Fölet är 4.5 månad och helt oberoende av sin moder. Men vem vet vad som händer då man åker bort…  Hur gör ni andra? Bra träning åka utan fölet eller är det för tidigt? Modern struntar i fölet. När vi skulle till Bjärsjölagård gick hon in i släpen och bryddde sej inte om vi fick fölis med eller ej. Jag har lämnat fölen hemma tidigare men fick höra att vissa aldrig skulle kunna göra så. Är man själv som jag alltid är är det inte lätt att lasta ett sto, en stor köttbulle och en ettårig liten tjej på samma gång…. Små problem blir stooora. =)

Hur gör djur?!, eller jag menar. hur gör ni?

zettan
0

ja hade tagit med mig fölisen.

VeronicaP
0

Jag tar med fölen.

Annette
0

Jag hade också tagit med fölet. Spänn fast dottern i bilbarnstolen under tiden du lastar, om du inte har barnvakt.

Milla
0

jag hade också tagit med fölungen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

hade också tagit m fölet…barnet i bilen fastspänd o sen lasta..inga problem här. Binder fast stoet i transporten o sen föser jag in fölet som inte viljat gå in alla gånger…

SaraDoos
0

Jag har alltid haft fölen med. Men de som har lånat mitt arabsto lämnar fölen hemma när de kör till ultraljud t ex. Och de är borta i 2 h då. Blev helt paff när de berättade att de gjort så med mitt sto utan minsta problem, hon som jag klemat bort i 14 år *s*

Mossedal
0

Vi brukar alltid lasta fölet först, innan stoet (ja barnet sätts ju i bilen allra först).

Är det ett litet föl lyfter jag in det, och tar mamman på släp. Oftast följer mammor sina barn, men inte alltid tvärt om ;-))) så på detta sätt går det fortast och utan minsta "vims".

Skulle nog inte lämna fölet hemma i alla fall….. om det inte är mycket vant av någon anledning att vara själv (haft ston på ridskola i arbete där fölen vants tidigt att stå kvar i boxen utan mamma en liten stund).

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Pheobe
0

Tack för era svar. Tja givetvis sitter lilla dottern i blden först men hur gör man hos veterinären? Hålla två hästar och barn samtidigt? Honn kan ju inte sitta och skrika i bilen direkt.

Lyckades ordna barnvakt så det är ju det bästa…  Inte säker på om fölis ska med ändå. Kanske blir hemma ändå. Får se.  (hum, föl och föl. hon är närmare 90cm och en stooor köttbulle. Man puttar inte in denna häst direkt. )  =)

Håll tummarna…. hon måste vara dräktig! Blir då en liten Fredrik bebis här nästa sommar, hoppas, hoppas.

AusaBausa
0

har haft m barnvagn som barnet fått suttit i under tiden…ställt den så hon kan se oss o vad som händer… tycker det fungerat bra.

[Anna-N]
0

Fölis klarar sig!

Däremot kan det ju vara dumt att lämna henne ensam utan uppsikt om hon inte är van att vara det och om ngt skulle hända medans ni är borta.

Här har jag ett 3,5 månaders föl som blev fråntagen sin mamma för tre veckor sedan och åkte själv 25 mil i transporten hem. Utan att ha varit ifrån stoet en enda gång!
Nu går hon med sina vänner och det fungerar utmärkt. Inget att rekommendera men man ser hur bra det kan fungera..

Mossedal
0

Hur gick det då??!!! Positivt svar och bäbis att vänta?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

RebeckaSvensson
0

Jag tar alltid med fölet. Mina föl brukar inte vara vana vid att lämnas ensamma och sen vill jag inte riskera att stona spänner sig mer än nödvändigt.

Så himla kul att hon är dräktig, grattis!

Pheobe
0

Fick baxa in bebis i släpen, eller ja bebis och bebis, hon är en fullvuxen shettis nu. Veterinären trodde inte sina ögon =) HOn är jättestor, förhoppningsvis slutar hon snart växa. Beslöt mej för att det var bra träning för henne åka med. Men hon kunde lika gärna varit i hagen.

Ghia var dräktig och väntar föl med Fredrik och det är sååå himla roligt. Helt overkligt. Lång väg kvar men gud vad jag kämpat för detta.

Anette
0

#13 Stoort Grattis och Lycka till!! Håller tummarna.

Pheobe
0

#14 tack! känns som om man kanske får någon lön för all möda i år ändå.

Milla
0

gud så skoj anna, då håller vi tummarna för att det blir en fin fölunge

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SaraDoos
0

#13 GRATTIS! Det är du värd!Skrattande

[Anna-N]
0

Grattis Anna!

zettan
0

stort grattis

Annette
0

Grattis!

Vad roligt att det blir föl e Fredrik.

Asagard
0

Grattis Anna! Underbart att höra! Lycka till nu med det kommande fölet!

Charlotte-Aveback
0

Grattis! Glad

VeronicaP
0

Grattis

Kul för Fredrik och Aina att där blir föl efter han .

Pheobe
0

Tack allihop. Det är jätteskoj.

#23 jaså, jag tycker det är kul för mej….

VeronicaP
0

#23 Sa Grattis till dig ju ..

Men jag tycker det är skitroligt för Aina att hennes hingst har fått ston dräkitga i år  efter allt krångel som det varit och diskussioner om hans spermier och annat , men det är kanske fel att Gratulera hingstägaren …….

Pheobe
0

#25 Hingsten är hos ägaren igen och vad hon nu ska göra med honom är oklart. Inte normalt med 25% dräktighet. Ska han avlivas är jag helt för det. tilläggas skall att han inte är frisk. (andra orsaker än fertiliteten)

VeronicaP
0

#26 Tycker man ska ta det lite lugnt med att prata om andras hingstar bara, det kan bli så fel och uppfattas väldigt fel.

Ellinor Johansson
0

#26 Om en hingst har haft 25% dräktighet under en säsong behöver inte ha något med hans fertilitet att göra.  

Jag hoppas för din skull att du har tagit spermaprov på honom vid minst ett tillfälle (helst två) annars är du inne på en farlig väg. Det du skriver om den hingsten du har lånat kan nog klassas som förtal.

Pheobe
0

#27+28 Herregud…. det lär väl synas i siffrorna sedan nästa år ändå. Varför ska man ljuga om fertilitet ? Alla andra sköter det utmärkt själva…. Ägaren till hingsten gör vad hon vill med den och vi har båda pratat öppet om detta. Inget som säger att den inte kan vara fullt fertil nästa år men man måste ju vara realistisk. Och jag kan väl visst få säga att han inte är frisk? Det är han inte, var det inte då jag hämtade honom heller och han har varit hos veterinären och det smittar inte. Alla stoägarna är medvetna om hans problem. Inget av detta är förtal så ta för tusan och ge er nu. Ni vill bara gotta er i andras liv. sluta med det.

VeronicaP
0

#29 Jag gottar mig inte alls i andras liv men jag tycker ändå att man ska tänka på vad man säger om andras hingstar som man har lånat, det kan bli mycket skitprat och hingstägaren kan faktiskt ta illa vid sig det hade jag gjort om det hade varit min hingst.

Pheobe
0

#30 Då kan du ju vara väldigt lugn då det inte är din hingst!

VeronicaP
0

#31 Hade det varit min hingst så hade jag inte varit så här lugn :-)

Ellinor Johansson
0

Anna , en hingst fertilitet mäts inte i procent  dräktiga ston.

Det är genom spermaprov som man kan bilda sig en uppfattning och fertiliteten. Vanligen tittar man på koncentrationen, mobiliteten (rörligheten) och antalet spermier i ejakulatet.

För en befruktning krävs några hundra miljoner rörliga spermier.

PP
0

För en befruktning krävs några hundra miljoner rörliga spermier.

Och jag som trodde det räckte med att en hittade rätt! ;-)

Pheobe
0

#33 Spermaprov är taget! Strunt samma, tråden handlar inte om detta. De som är mer sugna på att veta saker kan fråga mej personligen.