Skor eller inte
Skor du din/a ponny/er?
Om, av vilken anledning (bruks och/eller utställning)? Skos de runtom? Skos de även vintertid?
De som används för körning/ridning skos om det behövs.
Epus har alltid gått skodd iom att han körs mycket. Kommer ev. sko ett av stona som går gall i år och träna henne lite mer. Kanske, kanske kan jag få ihop ett par då 

Vi skor de som går på travet , men annars så har vi inga skodda, jag tar alltid av alla skorna på vintern.
Inte ens mina halvblod är skodda *ler*

ja har mina 2 ston som går körning skodda. Men dom är bara skodda fram. De var så ömfotade innan så de gick knappt framåt när man körde. Men efter de att ja la på framskor på dom har dom blivit mkt bättre. Dom ska gå skodda året runt förutom när dom har föl vid sidan. Då jobbas de ju ändå inte så då kan fötterna få vila från skor tycker jag.
skor aldrig mina om dom inte är ömfotade. mina används dock inte så mycket heller.
Jag sätter skor på dem som behöver det, när de ska ridas eller köras. Och OM jag skor dem så är det alltid på alla 4, jag har aldrig förstått vitsen med att bara ha framskor.
Gäller för övrigt både ponnyerna och halvbloden.

Vi skor de ponnyer som körs på travet.
Unghästar och betäckta ston går alltid barfota och så tar vi av alla busarna skorna på vintern då de brukar vila 1-1,5 månad från allt annat än lite barbackapromenader i skogen.
£5 om hästen bara är ömfotad fram finns väl ingen anledning att sätta skor bak?
#7 Jo, för balansens skull, tycker jag att de ska vara skodda runtom. Och min erfarenhet är att om de ömmar fram så finns det ett visst mått av ömhet bak också även om de inte blir riktigt lika tassiga då. Men vill man ha ett bra påskjut bakifrån så behövs oftast skor där också.
#8 jag har aldrig skott en häst för påskjutets skull och jag har haft hästar som varit ömma framma men inte bak och balansen har jag aldrig hört skulle påverkas. Man har ju framskott hästar i väldigt många år vilket har fungerat jättebra. Bäst är ju utan skor om det inte behövs förståss.
#9 Jag lovar att jag inte ska tvinga dig att sko någon häst 
Jag berättar bara MINA erfarenheter, som är både från shettisarna och från mina ridhästar. Och från mitt yrke…
Jag skor kör-vallaken om alla fyra för att jag måste enligt TR, under tävlingsäsongen. Ser till att få fyra broddhål. Skor inte de andra som körs mer sällan.

Jag har skor på min ena som blir ömfotad men det räcker emd fram.
Jag har inte skor just nu men ska sko ena shettisen så jag ska kunna hålla igång henne över vintern.

Ingen av ponnyerna är skodda nu, men grabben skulle egentligen behöva skor runt om eftersom han tävlas/tränas. Men vi har hållt oss ganska lugna med både och i år, så det har fungerat utan skor. Men på hårda grusvägar är han INTE snabb barfota…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har själv de två ponnyer det är meningen att jag ska hålla igång i körning skodda runtom nu. Började med att sko dem fram, vilket iofs verkade fungera bra. Men en av ponnyerna sliter väldigt hårt på sina fötter, så då fick det bli skor även bak (på båda).
Förra året plockade jag av skorna på den som då var skodd inför vintern, men det kommer jag inte göra om då hon blev väldigt, väldigt ömfotad. Är dock lite osäker på om jag kommer våga ha "alfa-stoet" broddad i hagen, då hon och gamle valacken inte är överens om vem som bestämmer och därför kan sparka åt varandra ibland… Det blir ju en del pill med att brodda i och ur, men förstås hellre det än skador av broddsparkar. Har köpt sånna neoprenpluttar att sätta i broddhålen - få se om det fungerar bra.

inom bruks är de från individ till individ om dom blir ömma ä dom går på hårt
till utställning beror det väl oxå lite på vilken individ det är men hästarna tar ju ofta ut steget mer om dom är skodda och då är det ju ett +
jag ska sko mitt shettis sto runt har haft det förut på henne oxå. Nu på våren,sommaren,hösten blir hon väldigt öm och stapplar fram på gruset, men så länge det är snö ute så går det bara bra ;P
på tal om det där med broddar så sa våran vet. till oss att det är mkt vanligare med halkningsskador i hagen än sparkskador!;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#10 min hovis har 40 år i yrket och har samma åsiket som jag…. jag nöjer mej med det… =)