Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 816 ggr
djurflikkan
0

frågor.

Har några få frågor som jag undrar över. • hur mycket spån använder man ca i boxen? Alltså om man köper 25 kg säckar, hur länge skulle det ungefär räcka. • på vintern har man ju vinter täcken i hagen. Men inne på kvällarna i stallet. Räcker det med fleece täcke? • hur mycket kostar det ca med två shetlandsponny i månaden.

UlrikaHalfvarsson
0

Det är väldigt svårt att svara på då, boxar är olika stora och vissa hästar kissar inne mer än andra. Får man fråga varför du ska ha täcken på dom? Det bror ju på om du har hästarna hemma eller hyr in dom någonstans. Du lär ju räkna med mat, strö, ev. Vet kostnad, hovslagare, försäkring osv. Priserna är väldigt olika var i landet man bor.

djurflikkan
0

Undra om täcken för vissa använder de, för ex kanske dom hade det i andra hemmet, kanske för borstade så deras naturliga fetter är borta så det kanske är kallt. Och tänkte på fleece täcken på nätterna på vintern, för i vårt stall är inget varmt m.m.

susanne-s
0

Alla lever vi efter vår egen tro, men Jag använder inte täcken på en frisk, oklippt häst. varken inne eller ute. Jag tror dom mår bäst av det.
Har haft klippta Shetland och är dom inte klippta på rygg oh rumpa klarar dom sig långt ner i temperaturer utan. Ett regntäcke kan räcka vid ihålande regn och blåst.

Ska du räkna på kostnader så glöm inte hovslagare försäkringskostnader vaccinationer och avmaskningar samt ev veterinärkostnader, även om du har försäkrat så betalar man självrisken.
Det är inte billigt att ha häst.
Det billigaste är inköpet :)
Ett tips, låt dig inte luras att köpa den billigaste heller.
Tag kontakt med en uppfödare som säkert kan hjälpa dig med dina frågor också.
Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

djurflikkan
0

#3 hade tänkt att hitta två foder hästar så småningom då jag bara har två år kvar i skolan ( så man kanske har foder häst i något år tills kanske man flyttar ). Och får truck kort nu i början av tvåan så ska börja jobba helg å få in pengar.

djurflikkan
0

Ska shettisar ha skor? Eller är det ett måste.

Charlotte-Aveback
0

Här kan du hitta lite mer information om vad som är bra att tänka på vid köp av shetlandsponny: http://www.hemsida.shetlandsponnyn.se/index.htm

I den övre menyn, klicka på rubriken Shetlandsponnyn och gå vidare till Att tänka på vid köp.

# 1 och # 3 ovan har annars belyst mycket av det som tillkommer vad gäller övriga kostnader utöver köpet.

Lycka till!

Suskiv
2

Vi ska köpa shettis. Våra beräknade kostnader.

Stallhyra inkl halm 800 kr/månad
Hösilage 2.50 x 5 kg (gissar att han äter kanske så mycket) 375 kr/månad.
Kraftfoder/mineraler: Vet inte än, det får man se. Förhoppningsvis behöver han inte mer än lite mineraler. Vet att hösilaget har dålig kalcium/fosfor kvot och lite dåligt med protein.
Hovslagare 950 kr/6:e vecka så ca 633 kr/månad
Försäkring 100 kr/månad. 

Totalt: 1900 kr. På det tillkommer sen utrustning, träckprov, avmaskningar, vaccinationer mm. Och skulle han bli sjuk eller skadad, ja då drar det iväg.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stallmima
0

hur mycket spån använder man ca i boxen? Alltså om man köper 25 kg säckar, hur länge skulle det ungefär räcka.

Mitt svar: Det beror på hur stor boxen är och hur grisig/renlig ponnyn är och även om du har bädd eller inte
på vintern har man ju vinter täcken i hagen. Men inne på kvällarna i stallet. Räcker det med fleece täcke? 

Mitt svar: Har ponnyn fullpäls behöver den inget vintertäcke, är den emellertid rakad behövs det. På natten inne beror det på om det är kallstall eller inte
hur mycket kostar det ca med två shetlandsponny i månaden.

Mitt svar:  Denna fråga är näst omöjlig att svara på då stall och matpriser varierar kraftig vart i landet du befinner dig