Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5689 ggr
Annelie-P
8

Hästbromsfälla Granngården

Läser i ett reklamutskick från Granngården om en hästbromsfälla. Det är som en stor svart boll med ett vitt pyramidformat tält över, upphängt på en stålpinne. Det står att den effektivt reducerar mängden bromsar och hästflugor (upp till 95%) inom ett område samt att den lämpar sig för hästar på fält.

Någon som har erfarenhet av denna?

Mmia
0

Såg många i Holland som hade sån där fångare och frågade om dom funkade och det tyckte dom men vet inte om det bara gäller broms. Skulle vara bra om dom funkade på myggor och knott också

jolenelarsson
1

Jag har en sån i min hage. Den fungerar bra just där den står, men inte på något större område. 

Jag minns inte riktigt vad de sa när jag köpte den, men jag har för mig att garantin som följde med, garanterade att flygfän skulle minska upp till 95% inom en 10 meters radie. Och det håller den väl, men det sker inga mirakel utanför dessa 10 meter. Hästarna står gärna vid "bollen" när de vilar, eftersom det just där är mindre insekter. 

Sen inbillar jag mig (eller inte) att det minskar i hela hagen i och med att det inte finns lika många flygfän som föder nya flygfän osv. När jag tömde den efter betet så var det nog mer än en halv liter bromsar/mygg/knott mm i behållaren.

Annelie-P
0

#2 Ok, inga mirakel alltså.. Men en 10-m radie kanske är bättre än inget.. Tänkte du på om det bara var bromsarna som minskade runtom den, eller blev det allmänt lugnt i luften?

jolenelarsson
1

Nej, det lugnade ner sig med allt tyckte jag. Och när jag tömde fällan så var det blandad kompott som hamnat där🙂

Annelie-P
0

Idag har jag köpt mig en sådan bromsfälla jag funderade om i detta inlägg. Ska plocka ihop den imorgon och sedan är det upp till bevis 🙂

Annelie-P
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Hanna-D
2

Oj vad stor! Ser fram emot en utvärdering sen 🙂

cinna
0

Säger samma som Hanna - Jisses vilken grej!

Fyller man på vätska under säsongens gång, eller hur fungerar den?

Annelie-P
2

Ja, den är hur stor som helst! Det ser ut som att jag halloweenpyntat i hagen.

Högst upp i fällan finns en behållare med tratt, den ska man fylla med tvålvatten står det. Har så gjort, men jag vet inte hur länge det räcker, om det kommer att dunsta eller inte. Men om den funkar kommer man ju att behöva tömma behållaren på fångst och då samtidigt byta vattnet.

jolenelarsson
2

Jag har inte fyllt min med något, de små kräken fastnar i den ändå 😃 Jag tömde inte min förrän betesperioden var över, men då var den riktigt full.

Mmia
1

Står det att man ska ha den så högt. Tänker stt insekterna brukar hålla si i hästarnas höjd. I Holland såg jag att den hängde i en ställning där man lätt kunde byta/tömma behållaren. Ska bli intressant o se om den fungerar o om vad som hamnar i behållaren. Hoppas den fungerar.

Annelie-P
3

#11 Det medföljer ett stativ man kan hänga bollen på, då kommer den på ca 2,30 meters höjd. Bytte för några dagar sedan hage för fällan och nu provar jag stativet istället.

En första utvärdering: Fällan fångar både bromsar och flugor och lite annat småkryp med. När jag flyttade den efter tre veckor tömde jag behållaren, den var fylld till ca 4 cm höjd. Det var förstås bra. Men med den stora mängd insekter som cirkulerar i luften runt hästarna undrar jag om fällan egentligen gör någon skillnad till eller från. Om den skulle fånga allt / större delen när hästarna står vid den borde man behöva tömma behållaren flera gånger i veckan känns det som. Jag tycker det är precis lika mycket surr runt hästarna som förr, men givetvis svårt att avgöra.

StuteriKratern
1

Har sett på Facebook på en sida som heter "Återbruka mera utan regler" hur man kan göra dessa själv för bråkdelen av vad de kostar hos t.ex Granngården