Pris på Shettis?
Hej undrar vad ni tycker är ett lämpligt pris för en Shettis sto, skimmel, riden i alla gångater men inte igång och hon är registrerad som korsnings ponny! Vad skulle ni betala för en sådan ???
Detta med att hon är registrerad som korsningsponny betyder att hon inte är godkänd som shetlandsponny av shetlandsförbundet. De kan vara hur mycket shettis som helst men sakna något led i härstamningen. Vi har också haft en sådan. De är inte värda ett korvöre, tyvärr.
Skulle hon vara duktig i trav eller galopp kan man dock få mer för henne. Det är svårt att sälja renrasig, toppstammade tävlingsindivider i dagsläget.
Okej men är 5000 kr lagom ?
Personligen tycker jag inte en endaste ponny ska säljas under 10 000 kr. Men tyvärr ser marknaden väldigt dålig ut. Du kan ju försöka med 5000 kr. Ha inte bråttom så blir hon säkert såld för det priset. Det är billigt.

Är hon riden och snäll så tycker ju jag att du inte ska sälja henne så billigt, hon har ju ändå pass mm, många som letar snälla små ponnyer som inte bryr sig om de är en korsning.
Har du FB så kollar där på olika häst sidor finns rätt många

En häst är värd vad någon är villig att betala för den. ;-) Håller inte med om att en häst utan stam saknar värde, även om jag själv förespråkar uppfödning inom ramarna för vad som är godkänt för rasen (för shetland exempelvis tre leds härstamning). Att "marknadsföra" din ponny som shetlandsponny utan stam, blir inte helt rätt eftersom man inte säkert kan veta om den är renrasig när den saknar känd stam. Det kan tyckas löjligt att tjata om detta, men vi som engagerar oss för rasen shetlandsponny är ju måna om just rasen (inte enbart enskilda ponnyer). Jag får förfrågningar inför i stort sett alla aktiviteter vi har från ägare till stamlösa ponnyer som vill vara med, men som inte kan vara det då våra aktiviteter är rasbundna - därför är vi nog gärna lite övertydliga med vad som är en äkta shetlandsponny. En liten ponny som är riden i alla gångarter, kan man ju tycka att det borde finnas köpare till. Jag kan inte tycka att 5000 är något överpris, men vet ju att många inte vill betala just något för små ponnyer. Hoppas du hittar en köpare som har vett att uppskatta din ponny!

Om ponnyn är en trygg barnponny och snäll så sätt ett högre pris, sådana ponnyer är guld värda!