Skräck exempel
Har flera gånger sett en tjej som jag vet går i 9an, hon är lååång, rida en shettis i full galopp, o även hoppa denna i paddock. Jag tycker verkligen inte detta är ok, men va ska man göra??
Tycker ni det är ok ?? många sätter en vikt gräns på ca 35kg, men jag kan säga att min 8åriga son väger 32kg… så en tjej som är lång o vuxen väger minst 50 kg…hoppas bara ponny inte får för ont i ryggen…
Anmäl det!

Man kan väl inte anmäla allt, om hästen för övrigt är pigg och fräsch , bra hull och annat så kan man ---inte anmäla det.
Men däremot kan man försöka förklara för barnet/tonåringen att hon är lite för stor att rida sin häst och att hon kanske borde försöka aktivera den på annat vis.
Fast Sanna man kan inte gå efter ålder och längd, för kan tala om att jag vägde knappt 50 när jag träffade min sambo när jag var 24 år , så enligt mig kan man inte gå efter längd och vikt /ålder. När jag gick i 9:an så vägde jag knappt 40 kilo så och syrrans dotter som är 17 år väger nog max 45 kilo , kan ta hur många ex som helst om det här med vikt och ålder ;-) Det bästa du kan göra är att prata med henne. ;-)

Jag tycker heller inte man skall vara för snabb att anmäla allt man inte gillar/allt som inte är bra.
Är det vanvård, liknande det som är aktuellt i en annan tråd just nu, så är det kristallklart att man skall anmäla. Då har det ju redan gått så långt. Och då far djuret verkligen illa.
Men att anmäla folk, särskilt ungdomar, för att de är oförståndiga/okunniga - det är magstarkt. Vem har inte gjort fel/dumma saker någon gång, skall man bli anmäld varje gång man gör fel/misstag, så kommer det inte fungera.
Skulle personen däremot skita i det och fortsätta, då är det en helt annan femma. Men jag tycker att man generellt skall ta ett snack med berörda människor innan man anmäler.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#3 hm misstag det har vi väl aldrig gjort eller 
hm jag säger nog som ovanstående, prata med tjejen och förklara för henne att hon gör fel. Blir det ingen ändring så tycker jag att du ska gå vidare till föräldrarna.
Är det inte hennes ponny så tycker jag du ska gå vidare till ägaren av ponnyn.
Jag har ju haft Jojo som har ridit Celma tidigare och hon var lång men det fungerade utmärkt. Nu har dock Jojo vuxit lite mer och så även i vikt så nu blir det bara körning.
Säger som Gonkan att när jag träffade Christoffer så vägde jag 45 kg till mina 158 cm så alla behöver ju inte vara tunga för att dom är vuxna.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ryttarens vikt vid monté på shetland/kat A är 45 kg inklusive utrustning, det spelar ingen roll om ponnyn är 87 eller 107 cm regeln är ovilkorlig i SPTF:s tävlingsreglemente. Ponnyn ska trava ett lopp som vanligtvis är minst 1140 meter om den står på start. Har den tilläg kan det bli uppemot 3000 meter beroende på hur snabb den är….. Det heter iofs att ekipaget ska vara harmoniskt, men det är inte alltid ekipagen är det om man ska vara krass.
Galoppen har 40 kg om det inte ändrats nyligen. Loppen är 400-700 meter
Jag vill nämna detta i tråden som en liten fingervisningom vad som är ok i tävlingssamanhang när det gäller ryttarens vikt vid trav och galopp.
Jag tycker inte travets monté vikt är bra generellt. För vissa ponnyer är det helt ok men för de mindre lite klenare är jag tveksam.
Men en riktigt underbyggd forskning i ämnet vore intressant.
Det är ju fruktansvärt svårt att generalisera vad en shetlandsponny orkar bära med tanke på den stora variationen i storlek, kroppskonstitution mm.
Jag blir lika bestört över vissa Islandshäst ekipage jag ser ibland som likväl som andra "för stora/tunga" ryttare på mindre ponnyer. Men jag vet inte om hästen faktiskt far illa av det. Det kanske bara ser illa ut
Veritas odium paretFörvånad
Vi får inte glömma att en stor ryttare som kan rida hästen i form är mycket mindre slitsamt än en liten ryttare som inte kan rida hästen i form.
Måste hästen hela tiden balansera upp sin ryttare så sliter det enormt mycket på dom än om ryttaren KAN rida.
#7, helt rätt! Men hur många gör det alla gånger. Framförallt inte skogsluffar ryttare, förlåt om någon känner sig trampad på. Jag menar inget illa, bara ett förenklande epitet. Unghästar med dessa stora ryttare kan har det jättejobbigt.
Veritas odium paretFörvånad

#8 yapp du har helt rätt , därför jag alltid anlitar grannen här till att rida in mina hästar allt från ponnyer till stora hästar hon är en skitduktig vuxen som inte är allt för lång och väger inte mycke mer än 50 kg.
#8 håller med. Det som får mig att se rött är när ryttaren sitter och sliter och drar i munnen på hästen utan att ha någon som helst kontakt med säte och ben. fy jag ryser.
Instämmer med #7 och vill betona att RYTTARENS VIKT kanske inte allltid är så jobbig för hästen som RYTTARENS LÄNGD - speciellt om häst/ryttare är i obalans.
En lång ryttare i oalans blir mycket svajjigt och jobbigt för hästen, så tyngdpunkten förskljuts. Egentligen är det ju inte svårare än att fundera på vilken typ av ryggsäck man själv skulle vilja bära… en liten lätt? En liten tung? En lätt två meter bredeller hög som är tung eller lätt? En välanpassad eller en som glider runt och skaver?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#6 Det verkar vara skillnad att rida islänning vs ridponny i allmänhet. Jag har en väninna som är både lång och tung, och hon rider utan vidare sin islänning som är i minsta laget, ca 135cm tror jag den är. Men enligt henne själv så känns det mycket stadigare och bättre än om hon kliver upp på en maxad D-ponny el litet hbl av en smäckrare typ, då känner hon sig alldeles för stor och tappar lättare balansen.
Min egen shettis har själv satt en gräns för maxvikt på ca35 kg för att han öht ska vilja gå fram. Alltså behöver han en lättare ryttare för att gå i form. Tur man har små ungar…
Det är nog väldigt individuellt för olika hästar också.

ja har en tjej som rider Rosa åt mig 2 ggr i veckan. Hon väger knappt ngt ting. och är ganska lång. Men rider enbart för att träna hästen åt mig. Hon flänger inte runt i skogen som en tok. Visst hon e lång men väger inte alls mkt. Rosa har spetsade öron och busar med sin ryttare. Så länge hästen ser glad och pigg ut då tycker inte ja de känns fel. Men där i mot kan hon inte rida Zettan åt mig då Zettan talat om att nej tack detta fungerar inte. De är bara att acceptera hästen.

Skulle vilja hänga på detta med islandshästryttare… Någon som vet varför de lägger sadeln så långt bak? Inom "vanlig" ridning är man ju tvärtom noga med att sadeln inte ska ligga för långt bak, så det känns som lite märkligt att se dessa vuxenryttare sitta mitt på sina små islandshästar… *Nyfiken*

#14-Har för mig att jag hört av nån "islänning" att man gärna vill ha sadeln ngt. bakåt istället för fram, tror det är för att få bogfrihet och för att hästen ska kunna sänka ryggen i tölten. Men som inom allt så är det ju vissa som ska utmärka sig och drar sakerna till sin spets
.

#15Det stämmer i tölten är det stora rörelser i bogbladen, man lägger sadeln längre bak för att inte störa "bogarbetet", men man ser oxå till att sadeln inte ligger för långt bak så att den trycker på njurarna.
Är det inte så i western ridning att deras sadlar ligger längre fram än "normalt"? eller ser det bara så ut? nån som rider western som vet?
Maxvikt för min har jag satt på 35kg! och på min islänning 70kg, mer klarar inte hon, hon är för "hög o smäcker".
#14 Nja, man har nog insett även på ridhästsidan att det inte är så bra för hästen att ha sadeln för långt fram. Även om jag faktiskt tycker att man överdriver något på Islandshästar.

Säger ju sig självt, tänk att ha en ryggsäck som tryckte på skuldrorna med tung last, och ändå vara tvungen att röra sig och prestera resultat. Har alltid tyckt att man lägger sadlarna på tok för långt fram. Sen är det raka motsatsen på just islandshäst. Där kan man se sadlar som nästan ligger vid ljumsken.

#17 Nu menade jag ju iofs inte att "ridhästfolk" därmed vill ha sadeln för långt fram heller, även om jag håller med om att sadelläget förflyttats bakåt från när man började rida för länge sen. Men jag har då åtminstone aldrig sett en dressyrryttare sitta mitt på hästens rygg…
Även i dressyren vill man förstås att hästen ska ha bogfrihet - förmodligen en anledning till att en dressyrsadel är så pass rakt skuren i framändan som den är..?
Jag kan villigt erkänna att jag inte vet något om islandshästridning - det är därför jag frågar - men jag kan ju inte hjälpa att jag tycker det ser väldigt märkligt ut…
#19 På just den bilden ser jag inget konstigt med sadeln….däremot är ju ryttaren åt h***te för stor tycker jag.

Eller är det bara så att man tycker det ser galet ut för att det är små hästar med relativt korta ryggar som rids av vuxna i, förmodligen, ganska stora (17-18") sadlar..?

#20 Nä, sadeln ligger nog bra även om jag tycker att ryttaren verkar sitta mitt på hästens rygg.
Nä vi är ju så konstigt inom islandshästvärlden, elaka typer som rider omkring på våra klena ponnyer.
Sadeln ska inte ligga för långt bak på en islandshäst heller. Innan så trodde man att vikten fördelades bättre om man la sadeln längre bak och hade långa bossor. Nu har man där emot börjat korta bossorna och runda dom som på vanliga sadlar just för länden och så inte ska ta skada.
Jag skriver väl som jag alltid gör i denna frågan. Tjejen hur stor är hon? Visst är det aldrig bra att slänga omkring och framför allt inte hoppa. Jag vet inte om min syn är annorlunda just för att jag är en för stor ryttare på en för liten häst men jag tycker att vara lite längre är okej, bara man kan balansera upp det. Jag har inga problem på min islandshäst att balansera upp oss. Jag tycker till exempel inte att bilden som visats är katastrofal, jag är minst lika stor på min och dessutom fetare.
Det jag tycker är viktigt är att tänka på hur man rider när man är större. Visst flängrider jag ibland när andan faller på, det ska erkännas. Men vid längre rundor så leder jag hästen mellan varven för att han ska slippa mig på ryggen. Jag skrittar alltid av hästen för hand och ibland börjat jag med markarbete också. Ridningen lägger jag upp i korta men snabba pass, jag skrittar inte omkring i 30 minuter först utan värmer upp det vi behöver och sen kör vi hårt. Måste jag varva ner längre perioder så leder jag. Sen försöker jag att inte rida mer än 3 gånger i veckan utan lägger in mycket markarbete istället och så.
Jag tycker inte att tjejen ska anmälas, prata med henne först. Hör hur hon gör och förklara för henne att hon är förstor alternativ att hon kanske inte ska flängrida så mycket.
Har en tjej som är 15 år(43-44kg) o som rider in mina ponnier, dock är det inte tal om tyngre arbete utan en fråga om att ta "första smällen"
, lite arbete i paddocken, mindre skritt o travrunda i skogen. Men då pratar jag om ponnier(hingstar) som redan är inkörda o grundtränade, tycker inte att man ska sätta någon maxgräns på vikten utan man får helt enkelt gå efter ponnyns förutsättningar, ålder+kroppsbyggnad +kondition! Men den viktigaste regeln är väl ändå SUNT FÖRNUFT !!!
Jag reagerade på en tråd inne på ridport. En shettis (89cm)hoppas av en lätt, men lång tjej. Hindret ser högt ut, sadeln passar dåligt och hästen ser inte riktigt glad ut.
Kolla tråden "skämmiga ridbilder" inlägg 95. Är det jag som är sjåpig, eller vad tycker ni?
#25 I så fall är jag också sjåpig.
Ryttaren är ju uppenbarligen inte till så stor hjälp att balansera upp det hela. Man ska ha roligt med sin ponny, men….
Var står det att ponnyn är 89 cm?
I en annan tråd om hoppbilder stog det att hästen var 89 cm.
Lättare ridning är nog inga problem, för tjejen är ju en flugviktare. Men inte hoppa när man är så mycket för lång.