Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4158 ggr
zettan
0

Biverkningar av Vaccinet

När ja kom till stallet idag så var mitt ena sto som vaccinerades i går jätte svettig. Hon andades snabbt och tungt precis som om hon var ansträngd. Ja trodde först att ja ja de har väl sprungit. Men ja pratade med stallägaren som var ute och han sa att de hade sovit för ett tag sen och att dom inte sett ngt spring. Barnen hade hoppat på studsmattan och hade heller inte sett ngn häst springa. Förutom fölisen då som sprang och busade som vanligt. Ja tog in henne i stallet och hon var väldigt slö drog liksom benen efter sig. Ja tempade henne och hon hade 38, 4 så de var ju okej temp. Men kan de vara en reaktion på vaccinet? Ringde veterinärstationen och där sa dom att ja skulle avvakta tills i morgon men om hon blev sämre i kväll skulle ja ringa jouren. Hon stod inne några timmar och hon stod och vilade hela tiden. Hon åt sitt kraftfoder som vanligt och avföringen var normal.

zettan
0

kanske ska tillägga att hon inte hade värme i ngt ben eller ökad puls i benen.

Pheobe
0

en reaktion av vaccin kommer genast. Har haft det på en av mina shettisar. Hon blev dålig och chockade på en gång. Kommer det ett dygn efter är det nog något annat.

MrsM
0

Har varit med om samma sak och drog den felaktiga slutsatsen att det var vaccinet. Det var en släng av fång. Sen kanske man kan undra om vaccinet utlöst det, men där tar min kunskap slutGenerad.

sanne
0

Sandra, kommer du inte ihåg Elenora.. hon blev ju jätte dålig av vaccinet. jag vaccinerar endast mot stelkramp numera.

det går säkert över men var uppmärksam..

VeronicaP
0

De kan ju få en släng av viruset men i lindringare form , har varit med om hästar som blivit jättesnoriga någon dag efter så nog kan de få en reaktion efter vaccinering.

[Anna-N]
0

Har haft en häst som reagerade på vaccination. Stel och öm i leder och hals och feber. Det gick över på ett par dagar och reaktionen kom dagen efter vaccinationen.

Kolla tempen och se till så hästen får i sig vätska och har aptit - speciellt viktigt om hon har föl vid sidan.

maysod
0

Reagerar ett djur på en vaccination kommer det i regel inom en timme sfter vaccinationen givits. Annars är det inte ovanligt att andra saker som pågår uppdagas då kroppen sätts i ytterligare påslag. som det ju blir då antikroppsuppbyggnaden ska ske..

zettan
0

ja började ju med grundvaccinationen i går. Anser ni att ja inte ska fortsätta med vaccinet? Hon äter och dricker som hon ska. Är hon inte bättre i morgon ringer ja veterinären igen.

Pheobe
0

£8 min ponny chockade svårt direkt efter. Henne stelkrampade jag endast efter det.  Din ponny har nog som may säger fått nåt annat som vaccinet utlöst, skulle säkert kommit ändå. Ge du nästa spruta om 4-6 v

[Anna-N]
0

Sandra: Här kan du läsa om biverkningar av vaccin.

zettan
0

Tusen tack Anna för länken.

maysod
0

# 11

Man ska inte läsa sådana här skrifter för noga.

Ring vaccin tillverkaren och hör om vilka biverknings rapporter de har fått in på just det vaccin din häst har fått. Du får garanterat ett svar som är riktigt, då kan du ju också passa på att rapportera den reaktion din häst har fått, det är bra om det blir rapporterat. Då kan du också passa på att fråga hur du ska göra med nästa inj, men har du gett ett kombinerat preparat ska du nog dela på dessa och ge ett i taget. Det man rekommenderar på hund och katt är att dela och inte ge flera vaccinationer vid samma tillfälle, men då är det de som reagerat med allergiska symtom som åsyftas.

Maria-
0

mitt sto hade samma symptom som ditt sto. det var oxå på hösten. Hon la sig även ner mellan svettningarna. jag ringde vetrinären akut, enligt honom var det någon form av matförgiftning, av vad vet vi inte eftersom de gick på bete.

VeronicaP
0

Jag har gett andra vaccinationen på min som regaerade och den gången fick han bara en micro reaktion och när han fick 3:e sprutan ingen reaktion alls, det är ju faktiskt så att man sprutar ju in virus eller vad man säger i dem.

När man vaccinerar barn tex mot mässling och annat så är det inte alls ovanligt med feber och öm i kroppen efter det och det kommer ofta dan efter eller framåt natten.

[Anna-N]
0

#14: Precis. Så blev det på min också och det visade sig att det var många hästar som reagerade på just den sortens vaccin så när det blev bytt till en annan variant så blev det ingen reaktion alls.

#: Nu är det ju faktiskt så att det är inte riskfritt utan hästar har  dött av att de fått biverkningar efter vaccination.

På människor kommer också reaktionen inom en 15 minuter eller efter några timmar/dagar precis som Gonkan skriver.

maysod
0

Om en individ dör efter en vaccin giva, folk eller djur, så finns oftast en bakomliggande orsak. Någon immunologisk orsak, nedsatt lever och njurfunktion eller något hjärtfel som uppdagas vid obd. Skulle vaccinet vara farligt skulle det inte få användas.

Helt till synes friska djur kan vid påslag på organen om de fungerar dåligt helt plötsligt dö, det kan vara det lilla, lilla som får allt att brista.

Men som jag sa tidigare kan man prata med läkemedelsföretaget som säljer vaccinet för att få reda på exakt hur många biverningsrapporter de fått in på just det vaccinet. Det är också viktigt att man rapporterar in när något händer. Säg till er veterinår om ni inte kan fixa det själva.

zettan
0

Vill bara tala om att idag var mitt sto precis som vanligt. Pigg och glad Skrattande. Så ja kan pusta ut.

Charlotte-Aveback
0

#17: Åh, vad skönt att höra! Härligt! Glad

maysod
0

# 17

Så skönt. Men har du anmällt att du misstänker biverkning till läkemedelsföretaget ?

zettan
0

#19 nej de gjorde ja inte. men ja pratade med distriktsveterinären så ja antar att dom tar tag i de.

maysod
0

# 20 Det tror jag inte att de anmäller, är bäst om du gör det själv. Vilket vaccin var de gav ?