Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 479 ggr
PP
0

Upphittade shetland

Natten mot den 3 september hittades ett förrymt (?) shetlandssto tillsammans med sitt föl i Salatrakten. Polisen är kontaktad, men ingen ponny är rapporterad saknad.

Känner du till/saknar en försvunnen ponny, så finns telefonnummer till upphittaren på www.shetlandnord.se

Sasser
0

men hujedamig, hoppas att dom mår bra och att ägaren som jag hoppas saknar dom få dom tillbaka.

Hanna-D
0

Hur kan man missa att hästarna försvunnit?!? Förvånad

Puzzel
0

Men fy, man undrar ju om ägaren inte tittar till dem daglig dags eller.. Usch hoppas de kommer tillrätta, så att det inte är att någon försökt ta dem eller dyl och de smitit.

Kratern
0

#2 Finns ju alltid hästhandlare som inte har någon större koll. Flört

VeronicaP
0

Eller så har man sina hästar på bete en bit hemifrån och kanske inte kollar till dem varje dag , är väl inte så ovanligt.

Miija
0

De hittades på natten så det kan ju vara möjligt att de gått från hagen efter att ägarna kollat dem eller t.o.m under natten.Glad

PP
0

Ponnyerna är nu återbördade till sin rättmätiga ägare!

Ahnna
0

Öhum… Det är väl lag på att man ska kolla hästarna minst en gång om dagen? Tycker mig minnas att jag har läst det. I vilket fall skulle jag aldrig låta bli att kolla dem dagligen, och när jag åker bort ser jag alltid till att det är någon som kollar till dem. Har svårt att förstå folk som inte gör det…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Puzzel
0

Åhh va skönt att de kom tillrätta .

maggan
0

Dom kan ju försvinna precis efter man varit där.

VeronicaP
0

#8 Jo det finns det säkert , men det räcker ju tex att någon ser att hästarna går i hagen  och ärligt hur många tror du är ute i hagen varje dag om de har väldigt många hästar på olika ställen? J

ag kan erkänna att jag är inte hos mina hingstar varje dag , men där bor folk i närheten som ser dem varja dag, där går andra hästar runt omkring. Så inte tror jag att de dör för att jag inte är inne i hagen och känner igenom alla 12 hingstarna varje dag, det gör jag inte ens på de som går hemma .

Som sagt sen kan de ju ta sig ut i hagen 5 minuer efter jag varit där , de kan bryta benet eller skada sig också 5 min efter man har kollat dem så inte är det en garanti att allt är bra bara för jag har varit där och kollat dem. Jag tror att alla har koll på sina hästar lika mycket och att fok ordnar så att andra har koll på dem .

Men något jag inte kan förstå är varför det blir ett sånt himla liv om en häst(djur) försvinner, misshandlas, far illa, eller annat , men det skrivs F-N inte hälften så mycket om alla barn som dödas i krig, utnyttjas av pedofiler, eller alla andra männsikor som far illa är det inte fler än jag som har reagerat över detta.

Inte så att jag tycker att det är rätt att skada djur men det är attans inte rätt att skada andra människor heller.

PP
0

Jag tycker inte att det är rättvist att ställa sådana saker mot varandra. Alla gör vi ett val vad vi vill engagera oss i/för/emot och jag tycker faktiskt inte att det är någon annans ensak att lägga någon värdering i det. 

Tvärtom, tycker jag det visar på lite hopp för mänskligheten att folk orkar engagera sej i något. För visst kan man undra hur det står till i huvudet på dem som startar krig, förgriper sej på barn eller gör illa andra. Men allvarligt, skulle dessa barn få det bättre för att människor slutar bry sej om djuren (oxå)?

VeronicaP
0

#12 Men inte tycker jag att vi ska visa pekpinnar på folk heller  när hästarna har rymt eller nåt , för vi vet ju inte hur det ligger till eller hur? Tycker ibland att folk bedöms för snabbt att vara slarviga och inte brys sig om sina djur när något sådant här händer.

Jo jag kan tycka att man kan jämföra faktiskt , för i båda fallen så bryr man sig ju om andra eller hur ?

Asagard
0

#8 Var ute och kollade till mina hästar i våras. En timma senare när jag kom ut låg min C-ponny död i hagen. Han levde och mådde strålande när jag var ute innan, men när jag kom ut senare hade han fått ett järnrör rakt in i pannan. Vad hjälper det då om jag kollar mina hästar minst 1 gång per dag? Hade inte kunnat göra något om jag så stod bredvid. "Olyckor" händer och man kan inte stå jämte hela tiden! :-)

#7 Skönt att ägaren kom till rätta. :-D

Miniblomm
0

Igentligen tycker jag att det inte e världens vicktigaste jag å min mamma är inte alls ute hoss våra hästar så ofta ibland är det inte ens nån gång i veckan, visst finns det några som har koll på våra hästar men hur tror ni att vilda hästar gjorde? dom blev inte till kollade varje dag, dessutom försöker vi håla våra hästar så naturlig sommöjligt, vi ställer inte in dom i sallet förns det är ett riktigt nödall, vi har dom i lösdrift istället utan att behöva ha täcken, dom har tillgång till vatten dyngnet runt å sen får dom bara hö (om inget allvarligt händer å vetrinären ändrar kosten).

mamma verker våra hästars hovar så dom går barfota, alla hästar där våra står är barfota.

Cattis
0

#15 Fast så sällan som någon gång i veckan är lite väl att ta i. Oftare än så bör man verkligen se till sina hästar, varför har man annars häst? Okej om man har semester och åker bort, det måste man ju få.

Även om andra ser till dem så de har vatten och att staketen står upp, så har man ju som ägare det yttersta ansvaret.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

HanniBunni
0

Det är så lätt hänt att de rymmer. Min ponny stod snällt i hagen, när jag gick in för att sätta på potatisen. Ungefär 20 min efter min inkomst så ringer grannen och medelar att en bil har krockat med en häst!!! Och jag är den enda med häst på en mils avstånd, så jag sprang ut på strumpsock och såg att min ponny inte fanns kvar. Vi fick avliva honom på plats. Men som sagt man är människa och kan inte övervaka med två ögon 24 timmar om dygnet.  Iallafall så saknar jag min pålle fruktansvärt och har gått igen om allt i huvudet flera ggr. Och kommit fram till att det var en fruktansvärd otur!! Både från min sida men även att ponny träffade den enda bilen som kör på just vår väg!!! En gång om dagen!!!Gråter

AnnaLundin
0

#17 Ví är nog många som har historier om vad som hänt precis efter att vi kollat hästarna på betet. För många år sedan så hade jag precis kommit ner till stallet från sommarhagen, 1 km bort. Då kommer en bil in på stallplanen och gubben i bilen berättade att det rann blod längs ena benet på en av hästarna i hagen…. Och jag kan garantera att det inte gjorde det när jag lämnade hagen 1o minuter tidigare. Men det blödde ordentligt och när veterinären - som hade lämnat mitt stall innan jag gick till sommarhagen för att kolla pållarna - kom för att sy ihop henne och lade ett finger över den ena revan (3 korta, men djupa - fråga mig inte VAD hon lyckats med för det vet jag inte) så kom en 40 cm lång blodstråle rakt ut från en av de andra revorna…

Bara ren tur att någon passerade hagen och märkte att hon blödde, för det är EN gård i änden på vägen utanför hagen och vid den gården finns ett litet flygfält för modellflygplan. Och det var en av modellflyg-gubbarna som såg det.

bonde
0

Jag förstår inte hur en del resonerar. Självklart kan det hända något 5 minuter efter man varit i hagen.

Men… bara för det kan man ju inte vänta flera dagar eller en vecka med att titta till dem. Det finns ju massa saker som kan leda till döden om de inte får veterinärvård snabbt.

En häst som får ett fånganfall får ju lida nåt fruktansvärt om man inte upptäcker det på en vecka.

Vilda hästar som skadas kanske får dö en långsam, plågsam död. Det behöver tack och lov inte våra hästar i fångenskap utstå, om de ägs av en djurvän. Då får de vård eller hjälp att somna in.

Varför skaffar man häst om man aldrig ser till dem???

Hanna-D
0

Jag kan inte förstå hur man jämför vilda hästar med dagens tamdjur överhuvudtaget… Det har hänt mycket på vägen och de vilda hästarna hade det nog inte alltid så bra.

maysod
0

Vilda hästar har ju den möjligheten att välja vart de vill hålla till i naturen, de har också fördelen att välja i vilken flock de vill leva. De lever kanske inte alltid ett så bra liv som man skulle kunna tro eller hoppas. Att jämföra en vildhäst med dagens tamhästar kanske inte är helt rätt. Men en häst vare sig den är tam eller vild har sina instinkter kvar mer eller mindre utpräglat,  de är djupt rotade i generna och finns där för alltid, att en tamhäst inte behöver använda dessa beror  ju till stor del på erfarenheter den fått på vägen i sitt liv i fångenskap och att vi avlar kanske inte på de individer som har de mest utpräglade ur instinkterna, dessa kallar vi ju medfött rädda eller ängsliga individer. Det är just denna vaksamhet som gör att vildhästar klarar sig i naturen.

JennyStaaf
0

Jag har 25 hästar. Under sommaren har vi ofta många fler under vårt beskydd, betäckningsston, unghästar som går på bete med våra unghästar och annat som kan vara olika år från år - i år såg vi tex. hand om ett 30-årigt sto när ägaren var bortrest 3 månader.

Hästarna går i flera olika hagar utspridda på olika ställen. Det finns inte på kartan att jag INTE skulle låta kolla dem varje dag, trots att det är bökigt, långt och ibland jobbigt. Kan eller hinner jag inte själv, ber jag någon annan kolla dem. Vet jag i förväg att jag är bortrest någon dag har jag i god tid innan ordnat så någon annan kontrollerar dem.

Har de fastnat i något, gjort illa sig, blivit sjuka, hamnat utanför staketet eller vad det nu kan vara, så blir det i alla fall upptäckt inom ett dygn (förhoppningsvis tidigare eftersom andra människor kan passera också, men ifall det nu inte skulle hända).

Några exempel på saker som hänt hos oss och/eller våra hästar: En häst fastnade med grimhaken (käkremmen hade gått upp) i ett staket. Jag såg henne stå i flera timmar på samma ställe i hagen, men inte förrän hon hade stått där VÄL länge gick jag fram för att se vad som stod på.  Nuförtiden har jag bara grimma på hästarna i hagen i extrema undantagsfall.

En häst hittades en dag i hagen utan öga. Tack vare snabba veterinärinsatser visade det sig att ögat fanns kvar men var tillbakatryckt i skallen. Det gick att rädda. Vad hade hänt med ögat om hästen inte hade kollats den dagen?

En häst hittades med dinglande bakben som blödde kraftigt. Hon avlivades ca. 2 timmar senare. Utan kontroll hade hon självdött (förblött) och lidandet hade förlängts. 

Otroliga saker kan hända när man vänder ryggen till. Jag hade ett föl i fjol som träffades av blixten och dog. Jag hade varit i hagen bara 20-30 minuter innan och då levde hon precis som vanligt. Sådana saker går liksom inte att gardera sig mot, men jag personligen skulle inte kunna lämna mina hästar utan tillsyn i flera dagar med tanke på allt lidande de kan få utstå om det händer något.

maysod
0

Alla är vi olika. Jag skulle inte kunna sova om nätterna om jag inte kollat hästarna ordentligt. Här ses dom över morgon och em. kväll, altså två gånger om dagen. Händer i bland att jag även går ut mitt i natten om något verkar underligt eller att jag hör något konstigt. Har jag andras hästar befinner jag mig timmar i hagen varje dygn. Jag njuter av deras umgänge, samt att jag har stort kontrollbehov då det gäller djuren.

Kratern
0

#15 Varför har ni häst?

[daytona]
0

funderar åxå på varför Ni överhuvudtaget har häst!!! Oansvarigt kallar jag det!!

Hanna-D
0

Våra kollas minst morgon + kväll. Oftast betydligt fler gånger. Även nattetid iom mina udda arbetstider. Skulle inte kunna sova om jag inte visste att hästarna var ok.

Olofsson
0

Herregud det är en självklarhet att man ser efter hästarna minst en gång om dagen. Det är ju mitt ansvar som ägare att de inte händer dem något, nu kan det ju tyvärr hända i alla fall men som #22 säger, man kan ju förebygga lidande om man tittar till dem varje dag.

Och det som den här tråden ahndlar om det är ju förskräckligt att man inte upptäcker att sina hästar är borta?!  

#15 Tycker att ni ska ta ert ansvar och titta till dem vajre dag.

Nej vilda hästar blev inte till kollade varje dag, men då dog en del också.