Ta bort styngflugeägg
Jag har läst någonstans att om ett smidigt sätt att ta bort flugägg utan att använda tex ryktsten, men kan inte hitta det. Är det saliv man skall kleta på eller är det något annat ?
Jag drar bort dem på mina med fingrarna. Vi har massor. Sitter de i päls tar jag de med rakblad
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Skrapar medhårs med vass morakniv…
#3 Hur vågar du det? Tänk om hästen blir rädd och du sticker den i benet?

#5. Tack Lottie, bikarbonat var det 🙂.
#4 Den risken tar jag och äggen är borta på några sekunder… :)
…och att plocka med naglarna/fingrarna är inget alternativ med tanke på livscykeln. Från artikeln Lottie länkade till som dock inte var någon nyhet för mig:
"Många plockar med naglarna men var noga med att inte peta er i ögon eller mun efter, de kan reagera på varm fuktig miljö och det finns beskrivet fall med larvutveckling i ögon."
#7 jag har aldrig fått några larver i mina ögon… Och har haft häst i ganska många år… Men vet däremot att en häst kan hoppa till, även en snäll sådan, och få en kniv i benet eller man själv kan få den i handen eller nåt.
jag blir tokig på äggen, får ju inte bort dom hur jag än gör.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Inte jag heller. Det finns hur många som helst.
Jag skrapar med ryktstenen, är ett skitjobb, men det måste göras. Sprayar med flugmedel, Linicin prevent spary och pälsglans. Tänker att det borde göra det svårar för dem att fästa.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Inte lätt att ta med rakblad eller kniv om inte hästen står still med benen ;)
#12 Jag använder rakblad med skaft, sånt där med skydd på, då kan man inte skära dem. =)

#13 kan du väl om de hoppar eller slår med benet , du kanske skydda dig själv i det fallet ;)

Jag har (än så länge) turen att inte ha några styngflugor och därmed ingen egen erfarenhet av att försöka få bort äggen. Men eftersom de väl är designade för att lossna för hästens saliv, borde väl just saliv fungera..?
#14 Nä man skadar sig inte på den faktiskt…
#15 Ja men inte tror jag man slickar på dem inte 😃
Har skurit mig fler gånger på en rakhyvel, än på en morakniv, om nu det ska vara ett mått på vad som är farligast att använda. 😉
Du har ditt sätt och jag mitt, Anna. Dvs jag tar mina risker och du dina…
#17 Det finns olika utformning på rakblad, kniv bara en… Jag skulle aldrig riskera att skära i en häst!
Nu blev jag nyfiken på kniven i #2 - är det ngn som har erfarenhet av hur den fungerar?
http://www.stigsbergsgard.se/index.php/tillbehor-ovrigt/product/1365-bott-knife-styngflugelarver
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#19 Superbra! Bara att dra längs benet, är det mycket ägg får den med sig nästan allt i första draget, brukar torka av den på en servett och sedan dra igen.

#20 Jaså, kanske värt att prova i så fall!