Tips för aveln?
Hej!
Ska betäcka mitt sto nästa sommar/vår och skulle behöva all hjälp och alla råd och tips som en nybörjare av detta "kategori" inom hästvärlden. Vad är bra att tänka på? Hur väljer man hingst på bästa sätt? Behöver även coach vad det gäller fölning och hur man ska handskas med dom osv.
Ja, all fakta, tips, råd, hjälp, coachning mm allt från att välja hingst till att sära mamman och fölet ifrån varandra.
Tack på förhand!😃
Hälsningar Nellie

Om det vore mitt sto skulle jag visa henne på utställning, eller ännu hellre en avelsvärdering, för att få en uppfattning om hennes exteriöra för- och nackdelar.
Sedan skulle jag läsa på i tex webstamboken för att hitta en hingst som kompletterar henne både exteriört och härstamningsmässigt. Tänk på att moderlinjen är mycket viktig, särskilt mormor och bakåt eftersom modern kanske inte hunnit lämna så mycket ännu.
Om hingsten har avkommor skulle jag kolla på vad han lämnat tidigare och med vilka typer av ston. Jag skulle förmodligen också rådfråga någon jag litar på eller en avelsrådgivare om mitt val.

Bra tips i #1!
Det finns även en hel del litteratur som på ett enkelt sätt beskriver "allt" från urval av avelssto till betäckning, fölning och fölets första tid. Det mesta är skrivet ur varmblodsperspektiv, men hästarna fortplantar sej ju lika oavsett ras (undantaget att semin inte förekommer här på vår ras).
"Det första året" och "Att bli med föl" är ett par exempel som nog håller än.
Ridsports bokklubb säljer även "Sto & föl" och "Avel för amatörer" som är nyare.
Okej, tack för tipsen. Men vart kan jag göra en avelsärdering på henne. Är det bara på utställningar?
Hälsningar Nellie

En avelsvärdering gör man på en sommarpremiering och de pågår för fullt just nu. Det finns några uppsamlingspremieringar man fortfarande kan anmäla till.
Är hon visad tidigare och har du isf tillgång till de protokollen?
Om du skall betäcka nästa år och vill visa henne innan har du antingen uppsamlingspremiering eller utställning i höst eller till våren att välja på.
Var i landet bor du?
Okej, vi bor i Uppsala. Det går inte att göra avelsvärdering på hösten? :)
Hälsningar Nellie
Avelsvärdering av ston kan man bara göra på somrarna, det är då det är premieringar. Man kan visa på utställning under höst och vinter också, det är ingen avelsvärdering men likväl en bedömning av ponnyn.

Jag bor också i Uppsala län och åker till Vreta den 28/9 :)
titta på Svenska hästavelsförbundets hemsida under sommarpremieringar
Det är en utställning i Rimbo den 24/8 samt en i Borlänge den 14/9 åk som publik och titta, du lär dig massor av att bara titta!
utställningarna brukar börja i februari så då har du tid att träna hemma.
Men en premiering i höst hinner du med :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se