Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 3515 ggr
Mossedal
0

Vad ÄR och vad är INTE eksem?

Har i diskussion med en islandshästägare funderat kring detta med "eksem". Kanske ser vi olika på detta utifrån olika raser. Kan forumet hjälpa till att räta ut frågetecken…

1) Vad ÄR eksem? Är eksem, man- och svansskorv samt allergiska reaktioner samma sak?

2) Kan en häst klia man och svans (och därmed få kortare tagel/inget tagel samt småsår) UTAN att detta är eksem? T.ex. kan ju en maskangripen häst klia sig i svansen utan att detta är eksem… men finns motsvarighet gällande man eller är det utan tvekan eksem om hästen kliar man + svans? M.a.o kan det finnas andra orsaker än eksem som ger "eksemliknande symptom"?

3) Är en eksemhäst alltid eksemhäst eller kan den "tillfriskna"? Om eksemet bryter ut p.g.a. "allergisk reaktion" och allergenen tas bort…

4) Det finns tydligen forskning kring ärftlighet, vad är % och anses denna forskning tillförlitlig (=tillräckligt stort underlag etc).

5) Vet inte vad som gäller för islandshästar, men "kasseras" inte shettishingstar om de visar eksem? Hur är det med ston? Visst får väl en hingst/ett sto "lämna ringen" vid utställning om denna har eksem?

6) Finns mer eller mindre "lindrig" eksem. Jag har bara sett exempel på skräckbilder där hästarna kliat av all man och allt tagel vid svansroten. Kan en häst ha eksem utan att det syns så tydligt?

Vi ser fram mot forumets svar så vi kan fortsätta vår diskussion på kamaren :-))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Annette
0

Så här har jag uppfattat det:

Sommareksem är säsongsbetonat. När det finns svidknott kommer problemen. Svårighetsgraden kan skifta från år till år, beroende på väder mm. Miljön spelar också roll, Västra Götaland skall ju tydligen vara ett av de värst drabbade områdena när det gäller svidknott. Det finns olika grader av eksem, allt från bara lite till helt sönderkliat. Mycket beror på hur det sköts. En eksemhäst kan säkert bli bättre om den kommer till en gynnsammare miljö, men om det är ärftligt finns ju anlagen ändå kvar.

Jag har avlivat en häst pga eksem. Det var en NF som jag fött upp själv. Har själv mor och fyra syskon, samt känner mycket väl till hela modern stam och där förekommer ingen eksem. Däremot har jag sett flera avkommor efter min eksemhästs far som också fått samma bekymmer. Jag hade även en helbror, men han såldes till Boden som 2-åring och har inte fått eksem.

AnnaLundin
0

den studie om eksem som genomförts på ett väldigt stort antal islandshästar på senare år - resultat från den, som inte är slutförd än om jag fattade/minns rätt - redovisades på Hippocampusdagarna på SLU förra året.

Enligt vad som sades där så är det fastställt att det handlar om svidknott och allergi mot dessa.

Vad gäller ärftlighet så har man visat att det FINNS en ärftlighetsfaktor, men man vet inte hur det nedärvs och därför är procentsatsen inte heller något att lita på. Man har tittat på avkommor efter de hingstar som själva utvecklat eksem (4 st) och (om jag minns rätt, vet inte var jag har mina anteckningar) och efter två av dem var det tydligt större andel avkommor med eksem, medan de andra två hingstarnas avkommor hade eksem i likvärdig utsträckning som eksemfria hingstar.
Man vet i alla fall så mycket som att det inte är en ensam gen som styr eksemet, utan flera i samverkan. Och då blir det ju betydligt mer komplicerat att leta reda på dem…

Det sätt som enligt studien var mest effektivt för lindring av eksemet var att hålla knotten borta, med framförallt täcken och installning.

Ja det finns mer eller mindre lindrig/svår eksem.

Och ja, självklart får hästen klia svansen litegrann utan att det räknas som eksem. I defektlistan står det väl (?) fortfarande att "man och svansskorv med kroniskt förlopp" är kasserande. Det innebär alltså att det inte bara är enstaka tilfällen.

Mossedal
0

Läste på Thinkerföreningens hemsida att det numera är "vanligt" att skabb (en speciell sort som ökat de senaste åren) feldiagnostiseras som eksem! Kommentarer och/eller erfarenheter?

Må väl,
Maria

Annette
0

#3. Får inte de klåda på benen?

maysod
0

Tinkrarnas skabb sitter i hovskägget och en bit upp på benen där de är rikligt behårade. Skabb och exem är inte alls samma.

Mossedal
0

# 5 JAG menade inte att skabb och eksem är samma sak, men på tinkernas sida står att skabben kan resultera i att hästen kliar man/svans (även utan synlig symptom på ben) och att symptomen då är så lik eksem att man "tar fel".

Vanligast med fotskabben är dock givetvis enbart kli på ben, med kanske efterföljande kli över andra delar av kroppen.

Må väl,
Maria

Mossedal
0

# 2 Hur definieras kroniskt förlopp? Är det kroniskt om hästen kliar sig vid flera tillfällen under en sommar, om den kliar sig under flera somrar, om den kliar sig mycket eller vad …

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

#7 en gissning är att kroniskt förlopp innebär att det inte är övergående.  SKulle tro att det räcker med en säsongs kliande för att ställa den diagnosen, det är oftast inga större tveksamheter om vad det handlar om, när både manen och svansroten har fått en stor del av håret avskrubbat.

PP
0

Jag har uppfattat det som att en häst med kronisk klåda får den förtjockade hud som man tydligt kan känna. Det krävs ju en hel del kliande för att den ska uppkomma. Väl?

Vad det gäller eksemhästar på utställning så är det inte så att de måste avvisas från ringen. De har ju rätt att få sin bedömning - så här står det i propositionen:

Ponnyer med veterinära fel eller för hög mankhöjd poängbedöms men erhåller ej slutpoäng, samt rangeras ej och får ej heller plakett och rosett.

"Problemet" kan ju vara för domaren att säkert säga att det rör sej om eksem, alla domare är ju inte veterinärer. Kan man ändå fastställa att det faktiskt är eksem, så väljer nog de flesta att själva ta sin ponny ur ringen istället för att domaren ska förklara varför ponnyn är oplacerad i högtalaren under kritiken.

Pheobe
0

men knottangrepp är ju inte en form av exem. Det är ingen medfödd sak ju. en ponny kan bo i skogen och bli angripen av knott men bor den på öppna landskap där det inte finns knott kliar den sej inte. Man ska skilja på exem och angrepp av djur.

Annette
0

#10. Det är konstaterat att svidknotten orsakar just sommareksem. Enligt forskaren från SLU som var på SSS höstmöte 2006.

Pheobe
0

£11 Ja bor hästen alltid i sådana miljöer är det ju klart att man säger det är exem. Tror inte på sån forskning som bara är till hälften. Finns inte pengar för tillräcklig forskning.

Vet hästar som haft exem av foder, sol och div olika. Behandlar man dom rätt och direkt har man aldrig mer sett det. Bryter man mönstret kan dom bli av med det och aldrig återfå det.

Vet hästar som bott i småland, kliat sej och flyttat ner hit på våra slätter. Inte en skymt av exem. Sådana anser inte jag vara exemhästar. Exemhästar för mej är sådana som kliar sej oavsett väder, vind, sol och miljö

Annette
0

#12. Jag såg inte dig på höstmötet?

Det du anser vara eksemhästar skiljer sig uppenbarligen om vad de flesta andra, inklusive forskarna tycker. Klart de kan klia sig av foder och annat också. Men om de inte tål svidknotten så finns ju uppenbart en överkänslighet som visats sig vara ärftlig. Men det kanske är okej att avla på dessa ändå, om man säljer alla avkommor till Skåne?

Pheobe
0

#13 jag har inte sagt att jag var där.

säger inte att alla hästar ska bo i skåne utan att alla hästar som reagerar på knott kanske inte är exem. Finns väl olika sorters knott? Har du varit i en småländsk skog och blivt angripen av hundratals knott skulle du nog också klia dej utan av att det skulle vara ärftligt. Du hackar på mej som om jag hade exemhästar och avlade på dom. Det har jag alltså inte! skulle aldrig avla på en exemhäst, i skåne eller någon annan stanns men man måste få ha åsikter utan av att vara forskare.

Cattis
0

#14 Ta inte alla motargument som personliga hugg är du snäll. I en diskussion måste alla kunna få debattera sin åsikt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#12 Om man är allergisk och undviker det som orsakar allergin har man inga symtom. Enligt ditt resonemang skulle de innebära att bara man undviker det som orsakar allergin är man inte allergisk längre?

Veritas odium paretFörvånad

Pheobe
0

#16 men att bli angripen av mängder med knott är väl inte allergi?

skulle vara bra om folk själva satte sej i sådana skogar, gärna de fuktiga där det kryllar av knott. Se hur länge ni sitter kvar….

foder som hästar inte tål ska väl undvikas, ex korn om hästen reagerar på det med klåda. Varför ge dom och säga att tål du inte detta ska du inte avlas på?

Min son hade mjölkallergi som liten, inte 17 sa jag åt honom att drick mjölk ändå…..

Kris_J
0

Här har vi periodvis hysteriskt med knott, det går inte att gå ut vissa tider på dygnet. 1 ponny kliar sig, den ponnyn har eksem. (han får givetvis komma in när dessa perioder är)

Veritas odium paretFörvånad

Pheobe
0

#18 men frågan är ju om det är knotten som är huvudproblemet eller om han hade kliat sej av andra orsaker också

Cattis
1

#17 Nej man är inte allergisk bara för att man kliar sig i kontakt med knott. De flesta av mina hästar skrubbar sig, söker skydd eller annat då det är som mest knott. Men de kliar inte av sig sina manar… De kliar inte så de får sår. En eksemhäst fortsätter klia sig, även då det inte är särskilt mkt knott och den lider.

Jag har nickelallergi, kraftig sådan. Jag har fick den för över 20 år sedan och måste se till att jag inte utsätts för saker som orsakar allergiutbrott. Men jag har likväl alltid denna allergi. För mig handlar det om att inte använda freestylelurar, inte ha örhängen, inte sitta med bara ben vid skrivbordet så jag kommer i kontakt med skrivbordsbenet som ger mig blåsor över hela benet.
För en häst kan man göra detsamma genom täcken, salvor, flytta dem till hagar utan träd odyl. Men de är ändå alltid allergiska (=eksem).

/Cattis

Mossedal
0

Intressant diskussion….

Om vi antar att eksem uppkommer av en reaktion från knott och rent hypotetiskt förutsätter att dessa knott t.ex. inte finns på Island, Shetland och i Skåne  Flört men att knotten finns i getton i Småland och Blattniksele. HUR KAN MAN NÅGONSIN VETA OM HÄSTEN MAN HAR STALLAD PÅ ISLAND, SHETLAND ELLER I SKÅNE ÄR ALLERGISK?
Rent hypotetiskt skulle detta resoneman innebära att alla uppfödare på shetland och i skåne avlar i blindo och kanske har hela stallar fulla med eksemhästar. Eller?
Och att för att vara "säker" måste man som köpare köpa sin häst från småland, där den med säkerhet utsatts för dessa allergener? Wow, tur jag bor i småland - vilket försäljningsargument!

Skämt åsido… förstår ni vart jag vill komma och mina funderingar? Det finns väl inget sätt att fastställa eksem på en symptomfri häst med tex blodprov.
Så sett till antal och yta avlas ju större delen av våra shettisar i områden som kanske inte "provocerar" fram eksem… medan som Phoebe säger - sitt i en smålandsskog en natt och vem som helst kan bli tokig :-)

Må väl,
Maria

Cattis
0

#21 Man kan givetvis aldrig veta förrän man utsatts för olika saker.

Hur so mhelst är det väl viktigt att inte avla vidare på dem man VET har eksem, särskilt inte nu då man fastställt att det finns en viss ärftlighet i detta.

Sen tror inte jag heller att alla som kliar sig har eksem. Man kan få allergiska reaktioner på saker, som när de läkt ut aldrig återkommer - ens om man igen utstätts för vad man nu var allergisk mot. Så det är nog skillnad från fall till fall.

Jag vet ett sto som började klia sig hysteriskt som tvååring på våren, då hon gick i ett sumpigt område där det inte gick att vara själv periodvis. Jag är inte helt säker på att hon har eksem, utan att hon behöver läka ut helt för att bli bra och sedan borde hon kunna gå utan täcke året runt igen. Det återstår att se om jag har rätt eller inte. Hur som haver, jag tror inte at talla som kliar sig har eksem. Jag vet flera som kliat sig ordentligt, men som vid provtagning visat att de burit på löss eller "skabb". Efter behandling mot detta har de blivit helt symptomfria.

/Cattis

[tikkidews]
1

Håller faktiskt med #21…….

Hade själv t ex ett sto för några år sedan, imp från Holland som vid första sommaren här (vi har mkt knott) började klia sig och utvecklade eksem. Jag sålde henne till en som bor i högfjällsområde där det inte finns en insekt knappt (berättade naturligtvis att hon kliade sig och var allergisk mot knott). Hon har aldrig kliat sig mer och har nu man som når långt nedanför bogen. Men om hon hela sitt liv bott på "rätt" ställen hade man ju aldrig vetat om eksemtendensen. Rätt eller fel - någon här tycker säkert att jag skulle skickat henne till slakt.

Mossedal
0

# 20 Men var går gränsen för allergi och att "bara skrubba sig"? Finns ett mellanting typ "känslig/hårt utsatt". Dvs att hästarna kan delas in i "tre kategorier"
1. Hästar som inte kröker ett hår, aldrig kliar sig även om det finns flygfän i närheten stora som jumbojets = absolut inte eksemhästar, eller helt okänsliga.
2. Hästar som visar irritation över stora mängder knott/knottangrepp/invasioner och kliar sig under dessa invasioner men inte annars = känsliga eller hårt utsatta hästar.
3. Eksemhästar som kliar sig hela sommaren avsett om det är mycket knott, som kliar sig på dagen då knotten inte stör så mycket osv…

# 20 När dina hästar skrubbar sig, ser du resultat av detta i man och svans (blir håret kortare/avskavt/rufsigt just där de kliat sig) eller hur vet du att de kliar sig? Bara nyfiken för att kunna se nyanser av detta problem.

Må väl,
Maria

Annette
0

#14. Hackar? Så alla som har en annan åsikt än dig hackar på dig?

Det är skillnad på knott och knott. Alla knott framkallar inte sommareksem, enligt forskning är det svidknotten som gör det. Som Kristin skriver så är det ju olika vad individerna tål. Man vet inte om en överkänslighet förrän man råkat ut för den. Själv visste jag inte att jag var allergisk mot getingstick förrän jag hamnade på intensiven.

#21. Vad jag vet så kan man inte undersöka om en symptomfri häst har anlag för sommareksem. Så, på sätt och vis är det ju alltid en chansning. Men genom att avla på individer med sommareksem ökar man ju risken ännu mer, så man kan ju börja i den ändan. Använd inte dessa i avel.

Cattis
0

#24 Nej jag ser inget på manarna, men jag ser att de reagerar och blir irriterade då det är mkt mygg/knott/bromsar. Alla hästar skrubbar sig mot träd, stenar eller annat.  Därför att de tycker det är skönt… Och därför tycker jag det är taskigt att ha hästar i hagar utan minsta träd eller sten att skrubba sig mot.

Jag tror inte det finns någon häst som är helt oberörd under de absolut värsta knottperioderna. De söker sig till ställen där det finns skydd från dem. Finns inget skydd, då skrubbar de sig mot det som finns att tillgå. En eksemhäst "skrubbar" sig inte, den kliar sig tills manen är ett minne blott.

Utan att ha sett eksemhästar på nära håll, så är det kanske svårt att förstå skillnaden. Jag har haft två ston med eksem och jag vill aldrig mer ha det ansvaret. Det var hemskt att se hur stressade de var under delar av dygnet/säsongen. Ett himla passande. Sköter man dem rätt mår de ju ganska bra, men glömmer man smörja, eller täcket går sönder och trillar av - så är det kört igen.

/Cattis

Pheobe
0

#21 Precis! Vi kör alla hästar till skogen med extrem knott, eller till stekhet sol och så trycker vi i dom alla möjliga konstigheter och så ser vi vilka hästar vi kan avla på. Undrar om det blir noll antal hästar då =)

Lorita
0

Så fort man vet att en häst har en defekt då tycker jag man ska ta den ur avel. Det finns ju ingen anledning att riskera att det ärvs, det är ju det som är ett gott avelsarbete.

Sen så vad jag hört så får hästar skrov när det är frågan om eksem och självklart måste man fört utesluta allt annat och ställa en diagnos på hästen innan man vet säkert. Behandlingen är ju som all allergi man försöker undvika den utlösande faktorn.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Asagard
0

Av erfarenhet kan jag säga att eksem inte är centrerat bara till man och svans. Min eksemhäst kliar hela ryggen också och är sårig på korset och länden med. Grannens eksemhästar kliar magen mot marken och får sår där. Har dessutom upptäckt sår på bogen hos mitt eksemhäst.

#24 Jag tycker det är jättestor skillnad på en eksemhäst mot en häst som tex. har skabb eller löss. En eksemhäst får ju riktig "elefanthud" i man och svans, men det har jag aldrig varit med om att någon häst med löss fått. Tror inte att en häst med löss kliar sig lika hårt som en häst med eksem heller. Vet inte hur det är med skabb dock.

Finns det någon här som haft en häst med löss/skabb som fått elefanthud?

Finns det någon med en eksemhäst som inte fått elefanthud?

Cattis
0

Alla får inte skorv, alla får inte elefanthud (särskilt inte om man skyddar dem med täcken/smörjer dem), alla kliar sig inte på hela kroppen. En del kliar bara i manen, en del man och svans, en del över precis hela kroppen.

En del ohyra syns inte med blotta ögat. Det har funnits de som verkat vara eksemhästar, men som efter skrapprover visat sig ha ohyra. De har behandlats för detta och "eksemet" försvann.

/Cattis

Asagard
0

Okej, jag kanske skulle skrivit inte alltid är centrerat till man och svans, även om jag faktiskt aldrig sett en eksemhäst som inte kliar sig på kroppen också.

Men om man skyddar dem med täcken eller smörjer dem, så behandlar man dem ju, men om man låter bli så lär de väl få elefanthud för eller senare?!

Annette
0

#30. Sommareksem är ju årstidsbetingat, hur är det med skabb och löss?

maysod
0

Min åsikt är att kliar en häst sig onormalt mycket, så det blir (är ) sjukligt är den inte lämplig som avelsdjur. Något i dess immunsystem är galet och med stor sannolikhet kommer avkommor också att få problem, inte alla men några.

Hästarr som måste täckas och hållas inne, smörjas osv. är absolut inte lämpliga att ha i avel. Skriver detta med risk att få på käften, men har sett alldeles för mycket problem med klåda och dess lidande.

Klåda som beror på ohyra är en helt annan grej.

Cattis
0

#33 Ja, och det jag ville få fram är at tdet kan finnas andra orsaker än eksem som orsakar klåda, ex ohyra man inte kan se utan att ta prov på det. Alltså skall man inte vara för snabb att ge dem eksem-domen.

/Cattis

Annette
0

Men om det är ohyra eller skabb, försvinner då det av sig själv för att sedan återkomma nästa vår?

maysod
0

Ohyra är inte årstidsbundet, men kan vara bättre och sämre beroende på hästens övriga hälsa. Är hästen nedsatt av något annat så tar ofta ohyran fart och klådan ökar i intensitet, är hästen väldigt frisk och kry kan det vara lite lugnare och inte märkas så tydligt.

Men nog ska man väl kunna avgöra om klådan beror på ohyra eller inte.

Lorita
0

Får inte alla hästar i ett stall ohyra? Jag tycker nog att både mask och ohyra ska undersökas innan diagnos ställs.

Cattis
0

#35 På vintern är det inte lika stora problem vad jag förstår. 

#36 Inte alls. Det är ibland väldigt svårt att se ohyra och då är skrapprover det enda sättet att få svar.

#37 Nej, det behöver de inte få. Det kan vara enstaka i stora flockar som går tillsammans som drabbas.

/Cattis

Lorita
0

#37 oj, det kanske skulle vara något för min granne att undersöka…..men ohyra det är väll året om eller?

MrsM
0

Var i våras på en föreläsning om svidknott, Culicoides spp, det gällde spridningen av en fruktad sjukdom på nöt (Blue Tounge) och afrikansk hästpest, MEN tänkte själv direkt på alla eksemhästar när jag hörde denne sydafrikanske knott-expert…

Det finns många arter knott som har olika "livsstilar". T ex så trivs svidknott bäst i kort gräs, vilket är en vansinnigt bra ursäkt för att slippa sköta jobbiga gräsmattor - ETT TIPS TILL ALLA TRÄDGÅRDSSLAVAR! Man har vidare trott att svidknott utvecklas i vattensamlingar, men det visade sig vara fel, istället var det nån sorts jordmån (lera) dom sökte sig till. Den sort som sprider hästpest gillade t ex att bo i koblaffor. Man hade haft hästar i hundratals år utan problem i ett område, men när man släppte kor där bröt hästpesten ut.  Det kan löna sig att veta mer om knotten alltså.

Senast nån ägnade sig åt studier av europeiska svidknott var Linné… men nu har man börjat kartlägga dem i Sverige i sommar för att ha beredskap inför ev Blue Tongue -utbrott. Kankse kan vi med intresse för häst eksem ha nån nytta av vad man kommer fram till. Glad?

MrsM
1

En annan lustig vinkling:

En kollega gjorde ett examensarbete  om MS (man o svanseksem). Det visade sej vara stört omöjligt att få fram något material eftersom det inte finns en fungerande sjukdomsregistrering/defektrapportering knutet till härstamning på hästar i Sverige.

Skam den som ger sig! Hon löste problemet rätt bra ändå. Gissa hur? Jo, genom att kontakta säljare av eksemtäcken. Den vägen fick hon kontakt med ägare till eksemhästarna, och kunde kartlägga en hel del släktskaps- och rasförhållanden hos dessa hästar. Klurigt tycker jagGlad.

Cattis
0

#41 Smart!

/Cattis

maysod
0

Ohyra kan vara på enstaka häster fast dom bor i samma stall, ja till och med i samma box. Det beror ofta på allmäntillståndet på hästarna vilken drabbas och inte.

Cattis, vilka hudldanden ( klådorsak ) syftar du på som inte syns med blotta ögat ?

Cattis
0

#43 Helt ärligt kommer jag inte ihåg vad provsvaren var, jag lyssnade inte riktigt så noga. Men jag kan fråga nästa gång jag pratar med en av dem som hade ett sådant fall.

En häst var på g att bli utdömd för eksem, men blev helt frisk och symptomfri efter behandling.

/Cattis

Cattis
0

Glömde skriva, jag har för mig att det var ngn slags skabb - men som sagt, jag minns inte.

/Cattis

maysod
0

# 44

Väntar med spänning !!!!

Puzzel
0

Det här var en spännande tråd, för jag har själv lite problem med att Puzz kliar sig en heldel, men hon har inte haft sår eller kliat bort man och svans, det har varit en hel del mygg, knot , broms och flugor men är det det hon reagerat på eller kan det vara exem man blir ju lite orolig när man läser om det. Finns det någon som har bilder eller dyl på hur exemhästar kan se ut i olika grader. Jag har fast jag haft hästar hela mitt liv aldrig träffat på någon med kraftiga eller lindriga exem på nära håll. Visst har jag sett någon med exem täcke eller dyl men ingen i de stall jag stått har varit exem häst och då är det lite svårt att relatera sin egna häst problem.

Cattis
0

#46 Ett svar har jag fått, via mail nyss. På den, ett fyraårigt sto, så var det "löss" (det var det svar jag fick) och de gick inte att se med blotta ögat. Hon badades med olika schampon för lus, behandlades med allt som fanns på apoteket och en veterinär sa att hon hade eksem. Sen kom en annan vet av en händelse och tog då skrapprover, vilket visade på lus i mängder. De behandlade med ett receptbelagt medel och sen blev hon bra.

Men jag vet en till, en shetlandsuppfödare, som berättade ngt ang samma sak förra veckan. Jag skall kolla med henne vad det var hennes häst hade. Den hästen är också symptomfri, och har aldrig täcke eller smörjs med ngt. Även där upptäcktes ohyran med skrapprov.

/Cattis

VeronicaP
0

Jag hade en häst som fick exem en gång (new forest) han kliade sönder hela sig , han blödde över hela kroppen och vi tog prov på hans hårrem och gissa vad det var han hade ….. Han hade fått svampangrepp efter varit dyblöt(han ramlade ner i en å på natten) och då vi fick ha hjälp av brandmän att få upp han så blev han även nerkyld. Men jag hade i allfall aldrig varit med om att någon häst fått sådana besvär efter svamp som han hade , med medecin och salva så var det över på någon vecka och han hade aldrig problem igen. Så visst finns det andra orsaker som kan orsaka klåda ibland utan att det är exem.

På tal om knott så när vi är i Bohuslän så är jag nog den som gnäller mest över knotten och sådant när vi sitter och fiskar , men jag är också den som inte får ett utslag ens och enda gången jag kliar mig lite eller så är när jag sitter mitt i det , men dottern däremot kan få stora härliga märken och kliar värre än värst, så jag tror att alla kliar sig när man är mitt i dem , men inte alla som får besvär av det.

maysod
0

Hästens lus är fullt synlig för ögat, även så dess gnetter. Även den pälsätande lusen är fullt synlig för ögat.

Svampväxt är en helt annan sak, den måste man skrapa och odla för att få fram.

Cattis
0

#40 Ja, det brukar den vara, det har du alldeles rätt i. Men de såg ingen lus, inga gnetter - ingenting. Därför ansågs det vara eksem eftersom hästen kliade sig sönder. Däremot talade skrapprovet om att den var fullt angripen. Och efter behandling blev hästen helt symptomfri.
Så, det jag vill få fram än en gång - är att det KAN vara annat än eksem om en häst kliar sig. Och att det kan vara värt att ta ett skrapprov innan hästen klassas som eksemhäst.

/Cattis

maysod
0

# 51

Ja det finns många orsaker att hästar kliar sig utan att det är exem, kan vara allergi ev. som ökar på alla djurslag även på human sidan.

Enda ohyran som jag vet är svår att se utan mikroskop är i så fall mjällkvalster, om det nu kan vara det som åsyftas. Annan ohyra har jag svårt att förstå att man kan missa.

Cattis
0

#52 Ja det kan vara svårt att förstå. Jag hade för två år sen ett ungsto som uppenbarligen hade löss. Hon var avskavd på halsen och rumpan - typiskt för drabbade hästar. Men jag såg inte en enda lus. Vi var flera som tittade och vi kunde inte se ngt fast det var uppenbart att där fanns ohyra. Vi behandlade två ggr o det försvann. Men vi såg aldrig ens gnetter.

/Cattis

AnnaLundin
0

Det som skiljer dennasvidknottsallergi mot annan ohyra - såvitt jag förstod saken på SLU - är att det är just svidknotten och inga andra som angriper mankam och svansrot.

Är det någon annan ohyra så borde problemet inte vara koncentrerat till bara dessa områden.

Puzzel
0

#52 Hur ser mjällkvalster ut eller hur kan man på något sett utan skrapprov se/veta att de ev kan ha det. Har hästen extremt mycket mjäll i både man och övrig hårrem ??

maysod
0

# 55

Vet inte ens om det finns på häst. På hund och katt sätter dom sig främst vid ryggslut, svansrot, men har sett de som har haft över hela kroppen. Ser ut som mjäll men tittar man i mikroskop ser man att de har ben och rör sig. Ägarna har ofta fått "bett" men inte vetat eller sett vad som har bitit, betten kliar.

supernova
0

Är det någon som kan ge en åsikt om två av mina hästar?

För det första har jag en tvåårig mini hingst. Han har under sommaren kliat bort en stor del av sin man. Kan säga att ungifär 1/4 av den finns kvar. Han har ca. 1 dm kvar där det är kliat och det stär ju självklart rakt upp nu ( skit snyggt ). Han har aldrig kliat sig så att han har fått sår eller förtjockningar osv. I övrigt kliar han sig inte mer än någon annan häst…… pannlugg, svansrot, rygg osv. ser hur fint ut som helst. Han är tvättat en gång i sommar med vanligt hästshampo ( kliade sig även tidigare ), och det jag kunnde märka var att han var otroligt skitig. Det tog heller inte många dagar innan han återigen var riktigt fet i manen igen efter tvätten. Den känns riktigt äcklig! Ska även tillägga att jag köpte honom i juli och han har inte haft några problem sedan tidigare.

Sen har jag ett fyraårigt arabsto som även hon kliar sig i manen. Dom står inte i samma stall. Hon har centrerat sin klining till en ca. 20 cm lång plats mitt i manen. Där har hon enbart några strån kvar, men inte heller hon kliar sig så att hon får sår osv. och det är endast manen hon kliar onormalt.

Är det exsem eller kan det vara något annat? Jag har inte gjort någonting för att behandla hästarna, haft på täcken, tvättat med special shampo, smetat på div. salvor osv.

Har haft hand om flera eksem hästar sedan tidigare och dom har verkligen kliat sig. Ska ha ut veterinär för att titta på dom för säkerhets skull. Om det är något annat än eksem så måste jag ju få reda på det så jag kan behandla. Hingsten är nämligen tänkt att visas…. men om han har eksem kan jag ju lika kastrera honom nu i höst.

Annette
0

#57. Jag tycker inte det låter som eksem, då brukar det synas i huden på dem.

AnnaLundin
0

Tycker inte heller det låter som eksem.

Vad gäller arabstoet - går hon möjligen i hage med trästaket? SÅna kan nämligen orsaka sånt där flöckvis håravfall, för att det alltid är på stamma ställe de skaver nacken mot staketet när de försöker beta utanför…