Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2641 ggr
AnnaFagerell
0

Chipmärkning-pris

Undrar vad ni som chipmärker får betalt i dagens tider? Har priset ökat? Jag har tagit samma pris i ganska många år och fick veta att jag var för billig. 

Ger ni rabatt till era vänner? Till föl efter era egna hingstar etc?

Själv tar jag 500 kr och kör i det  ca 2 mil utan kostnad. Vänner betalar 350 kr 

Har inte chipmärkt åt främmande på 1-2 år och ska iväg idag och beslutat mig för att ta 150 kr för körningen eftersom det är 3 mil enkel resa så 650 kr får kunden betala. Fick höra att det är på tok för billigt. Vad tar ni andra? Har ju ingen lust ringa närmaste chipmärkare för att fråga dem vad de tar men kanske man borde?

Ni som får tjänsten, vad har ni betalat och tycker ni priset varit okej?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

Den chipmärkare jag anlitar har de senaste åren tagit 400:- + moms = totalt 500:- för idkoll och chipmärkning.

[jenny-]1
0

Tycker gott du kan ta 650:- eller till och med lite mer, det är ju dessutom bara en engångskostnad. Kommer inte ihåg vad vi gav, det var nog närmare 10 år sedan. Kan bara säga att jag inte hade tvekat att betala upp till 1000 kr om det blir riktigt gjort. Sen är det nog annorlunda för de som har många ponnysar, där kan ju en tusenlapp per ponny svida till ordentligt. Har man bara en så tycker jag inte att det är någon konstig kostnad. Man är ju beredd på att saker ska kosta när man skaffar ponny, även om vissa tycker att allt ska vara "gratis" bara för att man har en liten ras…

Annette
7

#2. Riktigt gjort måste det bli oavsett pris.

Frågan är ju om kostnaden motsvarar arbetet och materialkostnaden.
Det tycker jag inte det gör om det kostar 1000:-. Det får man en helskoning för.

[jenny-]1
0

#3 Finns väl lurendrejare inom allt förmodar jag? 

Där jag bor får du sällan en helskoning för 1000:-. Här betalar jag en halvskoning på Shetland för 850:-, så priserna skiljer sig nog runt om i landet. Skoning är ju inte heller en engångskostnad.  Så tycker det är svårt att jämföra med.
Det jag tänker på är resekostnad, arbete och materialkostnad. Sen som sagt, jag hade kunnat tänka mig att betala upp till 1000:-,  det betyder ju inte att jag inte vill betala mindre om det går. Det betyder inte heller att någon annan är beredd att betala det priset. :) Beror på hur långt ifrån "chipmärkarn" åker och vad personen fått för omdömen av andra hästägare. Jag betalar ju mer för någon som är lugn och bra med hästarna än någon som gör jobbet men inte hanterar hästarna bra. Kanske för att jag har en kille med kass bakgrund och vill att alla upplevelser ska bli så positiva som möjligt.  
Hade jag haft flera hästar hade jag antagligen inte varit beredd att betala 1000:-, då kanske min smärtgräns hade gått vid 700:- eller 500:-.
Här i storstäderna är man van vid att allt är dyrt ;)

AnnaFagerell
0

Här kostar en helskoning 1400 om man nu tycker att det tillhör tråden… =)

#4 Jag känner ju att jag vill ligga lite som alla andra och har hört att en del tar 600 plus moms för chipmärkning/idkoll. Samtidigt vill jag inte vara dyrast heller. Har aldrig någon som klagat på priset men däremot folk som säger att man inte ska ge rabatt till vänner. ?!  De som har halvblod betalar ju ganska mycket hela vägen, både semin och reggning kostar mkt mer än shetland men det ska ju inta vara dyrare för att det är en annan ras tycker jag även om halvblodsfolket betalar mer i regel. 

Tycker själv det är bra med ett fastpris inom ett visst område istället för att räkna milersättning.

Hanna-D
4

Jag tycker det är billigt att chipmärka och att en generell höjning bör ske. Har också haft samma pris i snart 10 år, av någon anledning är det svårt att ta betalt samtidigt som andra är duktiga på att ta betalt av mig 🙂

Jag har börjat titta på en ny scanner, de kostar 7575 kr, lägg därtill kostnaderna för tvättsprit, chip, bomull, resa, chiprapportblock, signalementsblock, kuvert, bensin etc. Jag ser dessutom till att gå fortbildningskurser när det finns, gick senast förra året på Strömsholm, minns inte vad anmälningsavgiften var men det var nog strax under 1000-lappen + bensin och mat. Så visst kostar det. 

Jag skulle gärna se att SH gick ut med en prisrekommendation för våra tjänster, sedan är det ju upp till var och en att följa det eller ej.

Fidelia
0

Jag höjde till 600:- i år. Har jag resa på mer än 5mil tar jag även 15:-/mil. Till vänner och föl efter min hingst samt betäckningsston med föl vid sidan har jag rabatt på 300:-. Dessutom har jag 200:- i rabatt på häst nr 5 och uppåt för de som har flera, även om jag själv väljer att dela upp dem på fler ggr. Önskar också någon form av riktpris från Sh.

AnnaFagerell
0

#6 Jag har också tittat på ny scanner men den kostar 2470 plus moms

Hanna-D
0

#8 Det finns scanner som kostar dryga 1000-lappen men då riskerar man att inte kunna läsa av alla chip och de är såklart inte lika kraftfulla heller.

http://www.btsid.com/Chip-laesare-Hund-Haest-Katt-avlaesare.htm

Idag har jag en från DataMars (tror den kostade ca 4000 kr för 10 år sedan) och den klarar inte av att läsa alla mina egna ponnyer (som är chipmärkta med DataMars-chip). Det vore en mardröm för mig att åka ut till en kund och inte hitta ett chip, märka om ponnyn och det visar sig sedan att den faktiskt har ett chip men att jag hade en läsare som inte klarade av att läsa av det med en dubbelmärkt ponny som resultat.

hippoteket
0

#9 - har du kollat ponnyerna med  Data Mars-chip med någon annan scanner? DataMars hade nämligen några sändningar chip, för några år sedan, som slutade fungera.

Jag tar höjde till 550 kr förra året, efter att ha haft samma pris sedan jag började.

Priserna varierar ganska mycket. Jag är med i en facebookgrupp för oss som även får chipmärka travare och där har priser diskuterats en hel del.
Det finns några som konkurrerar med priset och chippar för typ 2-300 kr. Och därifrån upp till närmare tusenlappen plus resa.

Hanna-D
0

#10 Jadå, de fungerar med den mer kraftfulla scannern. Jag var i kontakt med SH angående min scanner när jag uppdagade detta men det fanns inget intresse från deras sida att kontakta tillverkaren utan de menade ungefär "man får vad man betalar för" och rekommenderade mig att köpa den nyare scannern för 7575 kr…

PP
2

Alltid samma kundvänliga bemötande på SH…. :-X

AnnaFagerell
0

#9 Eller så var något tokigt med din scanner? Jag har aldrig haft problem och har id kollat massor av hästar, även importer som ska ha svenska pass och har alltid hittat chipet. Köpte min scanner av Sh också och har samma stora klumpiga scanner än. Batteriet kan dock också göra den svagare. Byta batteri ofta rekomenderar jag.

Hanna-D
0

#13 Det är inget fel på scannern, den är bara inte kraftfull nog. Antagligen därför man tagit fram en ny modell. Jag har också id-kollat massa hästar inklusive importer med min, det är inte det som är problemet.

Ammiii
0

Jag betalade veterinären 400:-/ponny för chip.
Sko en hel ponny med skor o allt 800:-.

VeronicaP
0

Tror ingen i min närhet tar mer än 500 .