Vilken försäkring?
Har köpt mig en oförsäkrad shettis och sitter och jämför lite försäkringar nu men blir yr.. ;) Har hundarna försäkrade i folksam och andra hästen i sveland, men det är för att jag tog över försäkringen när jag köpte hästen och har inte brytt mig om att byta eller kolla upp skillnader. Var har ni era försäkrade? Fördelar och nackdelar med dom vanliga bolagen?
hästförsäkringar kan vara en djungel och det viktiga är att du får en försäkring som täcker det du vill att den ska täcka. Oavsett vilket försäkringsbolag det handlar om så finns det alltid både nöjda och missnöjda kunder, så den biten är svår att gå efter.
Vill du ha veterinärvårdsförsäkring som räcker för en buköppning eller flera dagars intensivvård på djursjukhus? Eller räcker det med mindre belopp? Är det viktigast med livförsäkring för akut skada eller vill du ha användbarhetsförsäkring också? Vad vill du ha för nivå på självrisker? osv…
Man kan välja den försäkring som har lägst premie, om man inte är så noga med vad som ingår. Kanske biter man sig i svansen då, eller också duger det alldeles utmärkt.
(jag själv har bara katastrofförsäkring på mina, det täcker i princip bara brand och trafikskada, men det ingår personförsäkring ifall nån häst skulle skada nån människa. Jag bekostar veterinärvården ur egen ficka när det behövs, det har hittills blivit mycket billigare för oss än att betala försäkringspremier. Men det är också en medveten risk vi tar.)