Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 455 ggr
Kimpa
0

Måste bara berätta

En bekant till mig har haft sin häst borta på betäckning i två månader och idag måste hon åka och avliva den på Ulltuna då den har fått gräsbetessjukan. Hon ser ut som en vinthund och står med darrningar i alla muskler som finns kvar på henne.
Är det inte en läskig sjukdom så säg.

Hade själv tänkt åka dit med min märr nästa år, men nu tror jag inte det längre.
Vet någon hur/ om det går att få bort bakterierna i gräset där?
Annars får man väl överväga inseminering.

maggan
0

Fy vad hemskt!   Har aldrig hört talas om det tidigare, men läste lite nu, det är tydligen en parasit.

Dior
0

Det har jag heller aldrig hört om. Vart kan man läsa om det?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

maggan
0

Jag sökte på Google.

[Anna-N]
0

Otäck sjukdom. Det är ett slags virus på gräset som gör att hästarna blir sjuka när de äter av det.

Försommaren är det mest risk då gräset är på väg upp. Marken måste plöjas och vila i flera år innan den är brukbar igen!!!

Kimpa
0

#4 va bra. Då vet jag att jag inte skickar dit mitt sto nästa år om det måste vila så länge!

Kimpa
0

För att inte skrämma livet ur er så är det ingen shettis station det gäller.

Hanna-D
0

Jag har jobbat i ett stall som förlorade två hästar i gräsbetessjuka - en fruktansvärd sjukdom!

QuickStep
0

men fy vad hemskt!

maysod
0

För säkert 25 år sedan hade de det i en hage på strömsholm, i hagen just där man svänger ner till slottet på höger sida. Den har varit tom tills helt nyligen. Tydligen kan smittan finnas i hagen ofantligt många år. Hemsk sjukdom.

susanne-s
0

Om det är en parasit, hur uppkommer den? Är det när det blir för hårt tryck på hagarna??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

maysod
0
Sasser
0

Oerhört otäckt… Har heller aldrig hört talas om det.