Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1705 ggr
Annette
0

Djurförbud

I våras hade vi en diskussion här ang den moderate politikern som blivit anmäld för vanvård. Så här står det i Ridsports nätupplaga:

_Mariestads inspektörer
får inte begära djurförbud  
Politikerna i miljö- och byggnadsnämnden i Mariestads kommun har beslutat att djurskyddsinspektörerna inte längre har rätt att begära djurförbud. Detta sedan tjänstemän i kommunen gav den moderata politikern Sten Bergheden djurförbud.  
_

_Det rapporterar Sveriges Radio Skaraborg.
I somras besökte kommunens djurskyddsinspektörer den moderata politikerns gård. De ansåg att de två hästarna var magra och vanvårdade och beslut om avlivning togs. Länsstyrelsen beslutade därefter att det inte får finnas några hästar på gården.

Stellan Kronberg, ledamot i miljö- och byggnadsnämnden, tycker att tjänstemännen aldrig borde haft rätt att begära djurförbud från början. När nämnden granskat de senaste 12 åren kan de inte hitta ett fall där djurförbud  delats ut på samma sätt som i politikerns fall. Han anser att Sten Bergheden blivit negativt särbehandlad.
- Tro nu inte att jag skyddar Sten Bergheden bara för att jag själv är moderat politiker, utan jag tycker att alla människor lika behandling och det anser jag att de inte har fått i det här fallet, säger Stellan Kronberg till SR Skaraborg.

Bergheden har förklarat att anledningen till att hästarna var magra var för att de hade fång och stod under behandling. han har överklagat länsstyrelsens beslut och funderar även på att göra en JO-anmälan._

Jag tycker det luktar om detta. Hade det varit Nisse Nilsson hade ingen brytt sig, men höjdarna i samhället skall tydligen alltid skyddas. Jag blir så *#%¤*. För många år sedan hade vi en snuskgubbe som gick runt och skar sönder ston. Han togs på bar gärning och det visade sig vara en höjdarei samhället. Domen blev villkorligt. Är det inte så man vill kräkas?

Kratern
0

Dessutom kan ju nu andra "djurplågare" luta sig mot detta beslut och hänvisa till det. Då kanske de också går "fria". Nääää, fy f_n.

Anette
0

Sanslöst!!! Blir så arg att jag inte hittar ord………Skrikandes

Asagard
0

Sverige i ett nötskal.

Milla
0

Amen lägg av!!!!!!!!!!!! jag blir så arg VEM 17 ska föra djurens talan?????

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pyttis
0

Instämmer med Er övriga. Det är "bara" som vanligt, alltsåSkrikandes Man blir inte ens förvånad (tyvärr). Gråter för djurens skull.

Lindbygarden
0
Sasser
0

Han togs på bar gärning och det visade sig vara en höjdarei samhället.

Hur kan en "höjdare i samhället" vara så sjuk?? Hur höga hästar sitter han på idag? Usch & fy!

Annette
0

#7. Jag tror han är död. Detta var för över 20 år sedan och han var ingen ungdom när det hände.

AusaBausa
0

Det är ju inte sant!!!!!!!!!!! eller JO när man lever i Sverige så är det så ***#%#%#** sant så man blir knäpp!!!!!!  varför ska alltid höjdarna strykas medhårs o vi "svenssons"  kämpa på i uppförsbacke…

Puzzel
0

Fy f n vad gör man i ett samhälle och land där djur inte är värda något eller har någon som för deras talan och varför ska man särbehandla vissa, ja fy f n va arg man blir. Hade en galopp häst ägare i ett grannstall för många år sedan som inte skötte djuren en självdog i hagen, de fick ingen mat stod i sin avföring vi anmälde och hästarna omhändertogs. Ett sto avlivades så hon var svårt björnfotad hon var då dräktig och hade ett föl vid sidan som även den va björnfotad. Ett sto dog i boxen av blodmask som ätit sig ut. Hans avels hingst stod i ett annat stall men gavs torr betfor o kli och stod i 3 dagar i en transport innan han dog, de vågade inte ringa veterinär då han hade sats på djur förbud. Han överklagade djurförbudet då det var hans lever bröd att föda upp fullblod och 4 år senare va det hävt. Herregud då hade 6 av hans hästar satt livet till. # åringarna som reds såg ut som 1 åringar så små va de av att inte fått foder. Man blir mörkrädd när man tänker på sådant.

Annette
0

#7. Har kollat, denna gubbe var visst också politiker.

Sasser
0

#11 ja så där ja… snygga lirare..