Bröstsele
Jag letar efter en ny bröstsele till mitt sto. Det vore intressant att veta vilka fabrikat ni har och vilka för och nackdelar det är med dem selarna.

mitt är av ett svenskt sadelmakeri, har glömt vad det hette. typ grisslehamn eller nåt. köpte begagnad, och den är nog några år gammal. men välskött och fin som om den var ny, förutom några rostiga spännen 
Har en "finsele" från pfieff (eller hur dom nu stavar). D e rätt billigt men jag vet inte om det är så himla bra…. Bröstan är jättebred och passar inte alls på mina shettidar iaf. Så det ända jag egentligen använder från orginalselen är däckeln, resten är omgjort och ihopplockat sen förr… Ska nog köpa hem en finsele från börjes nästa gång och se hur dom e, dom e ju dyrare, men förhoppningsvis bättre…
Har bifogat en bild. Notera: Bröstan på bilden sitter för långt ner, har gjorts om sen dess!!
Både brösta, draglinor och baksele är inte från orginalselen Pfiff. Bakselen är skräddarsydd av selmakare och bröstan är av ett annat engelskt märke och sedan omsydd av selmakare.
Har en "finsele" storlek i mini som hör och häpna allt passade,lagom "bred" brösta osv. Är holländsk köpt genom Jäboruder Ann Pagmar. Lite dyrare än Pfiff (stavningen?) men bättre passform (tycker jag iaf). Tror det skiljer 500:-
Pyttis
Har provat allt möjligt, både bra o dåligt i selväg genom åren…..nu senast har jag införskaffat två giggselar vilka verkar passa jättebra. Dessa kommer från Holland gm Stuteri Jäboruder. Har även en gammal loksele okänt fabrikat men troligen svensk, som är jättebra. De vanliga bröstselarna som finns att köpa (Hööks, Lillhästen i Stav, osv) har jag "kasserat" och sålt, eftersom det aldrig gick att få dem att ligga bra på ponnyn.
#4 Menar Du med giggsele samma som bröstselen (lös brösta) från Jäboruder (har ju också köpt från Ann men jag kallar den bröstsele med mässingsbeslag. Eller är giggselen annorlunda? Isf vad är skillnaden? Gillar iaf min bröstsele, klart bäst hittills!
Pyttis

jag har en ideal harness från holland (går att beställa genom börjes, samma som f. rahm körde sitt fyrspann med). är själv nöjd med selen. har tyvärr hört att lädret skiftar i kvalitén, min är dock himla fin i lädret. tycker att passformen är riktigt bra. strl shetland passar min maxade shettis fint, och det finns bra möjligheter att göra fler hål.
efter fyra år och en del tävlingar är den forfarande i fint skick utan sprickor eller sömmar som släppt.
#2 Har ni fått göra några ändringar på era Roslagsvagnar? Fick rådet att skaffa rakare skaklar till min eftersom skakeln drar med sig öglan på selen som skakeln vilar i (vet inte vad det heter
) när jag svänger, vid upp- och nedförsbacke = nästan hela tiden alltså. Har också en sele från Pfiff.
Tränaren tyckte att jag skulle ha rakare skaklar (nya eller böja ut dem jag har) som glider lättare i öglorna. Hoppas du förstår hur jag menar 
#6 Vad kul att du hittat hit! 

en tackar en tackar :) - hur går det för dig o tävlingsplanerna med Epus?
#9 Har köpt ny sele faktiskt 
Håller på bli övertalad att delta i lagserien men tycker att han är för ung för det i år, kanske nästa i så fall. Ska försöka åka i väg på en eller ett par maraton och precisionsträningar.
Resten kan vi ta privat