nyfiken ang. stam!!
hej. Jag har en liten flicka -06 här hemma.
Vi har planer på att betäcka henne till våren, men vill först och främst vet mer om stammen.. Är ny på detta med shettisar och kan INGET om stam mm..
Så:
Kackas Ka-Xeba
e.Allgunnens Xtan RS 417
u.Madame Beatrix RS 4319
ee.Ringo RS 299
eu. Nila RS 1420
ue.Gläntans Cross RS 249
uu.Madame Titut RS 3109
Vad kan nu säga om denna??
Hingsten vi letar efter bör finnas i södra regionen. Han ska vara långbent och av "sportsmodell". Minst 95cm i mkh och MAX 102cm!!
Lilltjejen är redan 103cm i mkh och 105,5 i rumpan…
Hjälp mottages tacksamt..
Det är väl lite känsligt att göra reklam för hingstar här… Men gå in på Shetlandssällskapets hemsida, där hittar du länkar till de flesta hingstar och deras hemsidor.
Ett bra tips kan väl vara att prata med uppfödaren till ditt sto. Dom brukar ofta ha bra råd att ge.

#1 tack för svar!! Men jag är mest nyfiken på vad ni alla har för uppfattning om stammen.. För- och Nackdelar är jag intresserad av.
#2 Här är din häst. http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=110018 När du klickar på föräldrarnas namn så kan du kolla på deras egna meriter och även avkommans meriter.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#3 Oj då det är ju ÄNNU känsligare!!
#4 Jag förtsår inte vad du menar?

Känlsligt eller inte, det är ju inte otillåtet att diskutera stammar på forumet. Jag tycker att det är jättebra att ägaren i det här fallet vill läsa på lite innan en eventuell betäckning! 
#0 Jag är inte tillräckligt bra på din hästs stam för att ge några direkta tips, men vad gäller ditt sto så är det bra om du ställer ut henne och premierar henne så att du får ett hum om vad hon har för för- och nackdelar själv. Sen är det lite lättare att välja en bra hingst. (Jag ser att hon är utställd en gång, men det var ju ett par år sen och den poängen behöver inte vara relevant idag.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

nej stamboken har ju alla tillgång till så det kan väl inte vara otillåtet? inte heller att tipsa om tex shetlandsponny.com där hemsidor till många hingstar finns, eller?
#5 Det har ju varit en ganska het debatt ang hingstreklam här på fokus.
#8 Att länka till stamboken tycker inte jag är allvarligt/känsligt. Men om det strider mot skrivreglerna så rättar jag mig naturligtvist efter det. Men tidigare så har det ju inte varit några problem. Inte heller att länka till tex länksidan där nästan alla stuterier finns med…
Ursäkta Thiffany, jag fattade inte alls vad du menar, och du säkert inte vad jag menar…
Jag skrev fel SIFFRA i mitt svar. Jag svarade #2!!!
Så jag håller med dig… det är INTE känsligt att länka till varken stambok eller länksida.
Så tokigt det kan bli!
Jag skrev med lite ironi i mitt svar, tänkte på debatten som var nyss om en hingst som gick igenom på 38 p osv.
Att skriva bra eller dåligt om hingstar och kommentera som TS vill med bra/dåligt om hennes hästs stam, DET kan väl vara känsligt?
(Håll med mig nu Thiffany,
)
#10 Aha, DÅ fattar jag var du menar! Blev lite konfunderad 
Att skriva bra eller dåligt om hingstar och kommentera som TS vill med bra/dåligt om hennes hästs stam, DET kan väl vara känsligt?
Japp, det är känsligt och det får man ju inte göra enligt skrivreglerna. Så jag håller med dig!

För att undvika reklam (bra eller dålig) kring vissa hingstar och stammar i övrigt så kan ju den som vill dela med sig av sina erfarenheter skicka ett PM till trådskaparen. Kommentarerna behöver ju inte nödvändigtvis skrivas in i denna tråd.
#0: Bra att du vill lära mer om ditt sto och hennes stam inför en ev. betäckning!
#12 Som vanligt Lottie, är du klok som en pudel!

#13: Voff! 

#11 inte som en pudel de är ju ettriga ;-) mer livlig och snäll som en Golden 
#15 Hallå där!! Inga rasistiska uttalanden inte!!

#16 ha ha inte rasistiska utan ras typiska 

Tycker absolut att du skall se upp med storleken på ditt sto och välja en hingst som är 95 cm eller lägre faktiskt. Hennes mamma var/är väldigt hög. OM inte jag minns fel skrev KaXebas uppfödare på sin hemsida att hon var 109 cm…… Alltså Madame Beatrix. Och även om inte Ka-Xeba är för hög så kan det slå igenom och avkomman riskerar att bli för stor.
För övrigt är det bra om du visar henne på utställning eller premiering, då får du ett hum om hennes förjänster och brister, då blir det lättare att välja hingst och då en hingst som inte förstärker hennes brister.
OM du är medlem i Svenska ShetlandsSällskapet kan du ringa till Shetland Västs avelsrådgivare och fråga så tipsar han dig om hingstar som kan passa. Han heter Morgan johnsson och telenr finns på shetland väst hemsida.
Lycka till med avelsarbetet!

Vem är avelsrådgivare i öst? Morgan är toppen så honom tycker jag defenitivt att du ska ringa!
finns det avelsrådgivare i syd med?? Vem i såfall?
#18 Ja Du har rätt! Madame Batrix är STOR och även Ka-Xebas helsyster är stor (men inte vuxit över A-ponnymåttet). Hennes helsyster visades som treåring i år!
Angående storleken annars är Xtan och Ringo mindre medan Beatrix och Nila är större. Du kan söka på Xtan eller Beatrix här på forumet så tror jag att du kan få upp bilder. Maila mig annars!!!
Varför vill du ha långbent modell på hingsten?
/Kacka
Oj, såg inte att inlägget var gammalt…
#22 Hur hittade du det då?
#23 öh? Det var ju inte "osynligt"… Vad menar du? Det är väl lättare att hitta NYA inlägg än gamla eller har jag fått det om bakfoten???
Det var markerat som oläst och jag hade inte läst det tidigare så jag trodde ju att det var nytt. För mig var det ju det men inte särskilt nytt för forumet om jag säger så… ;-) Jag tittade inte på datumet bara…
Jag försökte MAILA till Placy (genom att klicka på namnet under bilden) men det gick inte… Vad gör jag för fel? Eller finns inte den funktionen längre???? Det står: "
"Sajten är inte aktiverad
Sajten du försökte besöka är inte öppen. Det kan bero på att ägaren valt att inte låta den vara öppen för alla eller att ägaren ännu inte aktiverat sin personliga sajt."
Någon som vet hur jag kommer i kontakt med henne???? (vad hände nu när det blev så stor text då???) Jag är inte så aktiv här eftersom jag inte har några shettisar längre så jag hänger inte med i alla funktioner…
#23 Det är lite skumt… Nere på sidan så brukar GAMLA trådar dyka upp… SKUMT… De kan vara flera år gamla… Och jag tror de är nya… :-/
Även denna gång var denna tråd markerad som att det kommit in ett nytt inlägg… Någon som skojar med mig eller!?
Felisia! Om du ser detta så skriv till mig! (jag har skrivit ett PM)