Rida in/utbilda shettis
Hej!
Vi har 2 shettisar hemma på foder, den ena är inriden och inkörd men tycker inte alls om att bli riden, det går bra om hon får skritta lite med vår lilla dotter på men blir det lite krav eller om hon ska trava eller galoppera så bockar hon bara, hon agerar bara som vår körhäst just nu för det är hon nöjd med och tycker är roligt!
Den andra har vi har är inte inriden men barnen sitter och "åker" häst på henne och jon tycker det är jätte skoj! Min fråga är hur jag ska göra för att gå vidare med henne? Jag har longerat henne men hon är livrädd för piskan och har jag den inte går hon bara in till mitten, har tänkt börja tömköra henne bara jag får tag på en gjord som passar, hon är väldigt nätt. Mitt problem där är bara att jag inte har någon erfarenhet alls att tömköra… Jag känner ingen liten tuff ryttare heller jag kan be om hjälp och mina barn ska ju lära sig rida så vågar inte lära dom på henne heller eftersom jag inte alls vet hur hon kommer att reagera. Hur ska jag göra? Har ingen lust att betala någon att rida in henne heller då vi inte äger henne men eftersom planen är att vi ska ha dom ett par år vill jag ju att barnen ska kunna lära sig rida på henne och utvecklas på henne. Jag själv är 159cm och väger 68kg så jag törs inte heller sätta mig på henne…
Tar emot alla tips jag kan ;)
Var bor du ? kanske någon i närheten som kan hjälpa dig igång med tömkörning ? kolla ridskolor m.m, rätt så ofta har de tömkörningskurser,ring innan o säg till kursledaren att du inte har någon utrustning så hjälper dem säkert dig att komma igång !! Lycka till (y)
http://www.tidningenridsport.se/Bokshop/Bocker/Hastens-arbete-i-tom-paket/ , kanonbra bok o dvd !
Jag bor i Köping. Finns det tränare som kommer ut? Vi hat ingen transport så blir knöligt att åka iväg…