Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1692 ggr
Merle
0

Uppförande vid ringside

Besökte i helgen hingstpremieringen och blev mycket förvånad över hur vissa i publiken uppförde sig. Är det praxis inom Shetlandsföreningen att publiken ska smacka fram hästarna som visas?

Eller var det så att de som smackade i publiken hade något emot vissa hingstar? Stam, färg, ägare eller kanske uppfödare? Jag bara undrar..

Jag upplevde tilltaget som både barnsligt och bevis på dålig horsemanship. Är det inte din häst som visas eller ägaren inte bett om din hjälp- VAR TYST!

Annette
2

Jag var på båda platserna och det var inget jag lade märke till.

Annette
0
Merle
0

Vi var flera på läktaren som reagerade över smackningarna så jag var knappast ensam om att höra det. Men det kanske är så vanligt att ni inte lägger märke till det längre?

VeronicaP
4

Eller så var de så att de hjälpte de hingstarna att gå framåt och få bättre steg, var kanske ingen baktanke alls med det hela utan att de ville väl, allt behöver ju inte vara någon baktanke eller illvilja mot någon ?

Jag kan bli glad om man får hjälp ibland och har aldrig själv haft ont av att någon har smackat eller hjälpt till.

Tycker i så fall att de är värre när man ser folk strunta att hjälpa någon som kan behöva hjälp.

VeronicaP
3

Men säger som Anette inget som jag brukar tänka på och störs av själv, jag kan tom smacka hemma när jag tittar på tv och vill hjälpa någon häst över hindret ;)

Hanna-D
7

Kan ju vara att så att ägaren har bett om hjälp? Tror knappast att någon smackar utan anledning på någon annans häst.

Som handler låter jag gärna min mor eller en vän stå vid ringside och ge input om ponnyn behöver mer energi, är lite överilad eller liknande.

Mini-Angel
2

Jag märkte inget av detta "problem" heller. Dock hade jag sagt till innan att mina bekanta skulle mana på min hingst om han inte gick fram ordentligt vilket han inte gjorde o det är jag tacksam över! Har mkt svårt att tro att någon skulle göra något för att vara elak :)

PP
3

Jag var bara i Kolbäck. Vad jag märkte var där en som råkade "skrämma" en hingst lite mer än som nog var tänkt, men det var hingstens ägare (annan som visade).

Kan tycka att det är lite tråkigt att man från publikplats tar för givet att eventuell drivning från ringside skulle vara någon form av sabotage. I sak håller jag dock med - det borde inte förekomma. Behöver visaren hjälp, tycker jag det ser mycket bättre ut om den får det i ringen - och då naturligtvis bara efter att ha bett om det.

Kris_J
1

Jag satt vid ringside en stund och tittade ena dagen hade också blivit ombedd av två visare att om det behövdes komma in och mana på, vilket också skedde helt kort.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
1

Jag är alltid tacksam om någon manar på min ponny om den inte går framåt så bra så själv tycker jag det är positivt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
9

Har inte heller märkt av detta, vad jag däremot tycker är tråkigt att publiken är så dålig på att applodera! Framför allt åt de ekipage som går bland de sista i ringen och de som får sämre resultat.
Det tycker jag är tråkigt.
Oavsett resultat så har ju alla gjort sitt bästa och alla har nog samma förhoppningar när man anmäler och visar fram.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Merle
0

Känner en av ägarna väl och hen hade INTE bett om hjälp. Tvärtom så hade hen tackat nej om hjälp pga av att hingsten inte gillade det. Han var van att lyssna på uppvisaren och ingen annan. Just den här hingsten fick ett kraftigt ryck i munnen när han hoppade framåt pga av smackningen så ägaren var inte speciellt glad över "hjälpen"

AnnaFagerell
3

#12 tyder mer på en otränad ponny än en taskig publik

Merle
3

Oavsett om hingsten var otränad eller inte så anser jag nog att publik inte ska lägga sig i en visning. Man har betalat för att få visa sin häst och borde då också få göra det utan inblandning från obehöriga.

cinna
5

Svårt att bemöta kritik när man inte vet vilken plats det gäller…

Jag satt mycket på läktaren i Kolbäck under lördagen, och jag upplevde inget av det ovan nämnda.
Däremot,  var det allmänt rörigt med hästar i ridhuset samtidigt som bruksproven gjordes, vilket jag tycker är mer störande och kan ge olika förutsättningar för de olika ekipagen. Vi hade t o m en hingst och handler som förirrat sig inne i själva bruksringen under vårt prov! Där kan man snacka om ett potentiellt störningsmoment!!

Nu var just den fadäsen av handlern inget som rörde varken mig eller min hingst något nämnvärt, men min tanke så här efteråt är ändå att totalt sett fanns kanske möjligheten ändå hade vi kunnat få ytterligare någon poäng eller två om vi haft optimala förhållanden, men faktum kvarstår: Förutsättningarna är inte lika för alla och kommer nog aldrig heller *bli* lika för alla under en hel dag.

Jag vet att detta inte är rätt forum att klaga över dylika saker för att få igenom en förändring om hur och var bruksproven ska utföras, men allt är ju relativt… Smackning från ringside eller röriga bruksprovsplatser: vad är mest störande/förstörande för inblandade ekipage?
Man får helt enkelt se till att ens ponny är erfordligt tränad inför en sådan här uppgift så man ger den en ärlig chans oavsett vad som händer…
Vi har ju alla sett hur en del ponnyer blir jätteupprörda av ex.vis applåder och då upplever jag ändå att detta har respekterats av publiken och man hållit sig tystare än vad brukligt är.

AnnaFagerell
2

Det är inte knäpptyst på en premierna eller utställning. Folk pratar, tjänar och barn gnäller och ibland skäller hundar, en ponny som inte tål liv runt i kring är dåligt tränad för uppgiften. Väljer själv hingst mkt pga temperament. Men det ska inte finnas störande moment i en bruksring när någon gör ett prov, det tycker jag är dåligt. Men runt i kring måste det ju vara rörelse för hus tyst har man det hemma?

VeronicaP
5

Jag kan förstå att hingstarna är extra laddade en sådan här dag , hormoner som vaknar mm

Jag försöker applådera alla, men ibland glömmer jag det ska jag vara ärligt när jag sitter och pratar lite skit med någon vän ;)

Sen så kan jag även applådera lite tystare när jag märker att någon häst reagera mm.

Något som jag däremot reagera på är hur dåliga shetlandsfolk faktiskt är på att hålla avstånd med hingstarna, likadant när man står still med dem i ridhuset , gå precis bakom mm , en hästspark räcker långt som sagt

lotteanderberg
3

Det är bara att miljöträna sina hästar inför en visning med ljud, skrammel, smackningar, paraplyer eller vad man än kan tänkas träna sin häst med. Min hingst är väldigt marktränad (Parelli i 5 1/2 år) och han somnade mer eller mindre i Laholm trots många hingstar som brallade så fort någon applåderade.  En häst ska tåla alla ljud utifrån en ring så det är bara att träna på istället för att skylla på någon. Mer engagemang från publiken är bara fantastiskt!  Om ni är med på utställning eller tävling/ uppvisning där Wippen är med, vissla, applådera och håll på hur mycket nu vill. Det ska var show och roligt! :)

Annette
5

Det känns inte rätt att jämföra äldre rutinerade Wippen med orutinerade unghingstar på 2,5 år.

AnnaFagerell
2

#19 jämför du gärna med min hingst som var 2,5 vid godkännandet och där veterinären var mkt imponerad över lugn hingst. Så visst går det även med unghistar

Annette
1

#20. Mitt inlägg syftade inte på veterinärbesiktningen.

AnnaFagerell
2

#21 jag syftade på att en unghäst kan vara lika loj som en gammal och tvärt om

VeronicaP
1

#22 Anna  de kan vara lugna vid första visningen och när man tränar men helt plötsligt kan de *vakna* till liv och bli hingstar .  Sen brukar de bli lugna igen ..

AnnaFagerell
2

#23 klart de kan, men det gäller ju alla åldrar

lotteanderberg
2

Hanterar du en häst från att dem är små och har bra ledarskap så lyssnar även en yngre häst på sin ledare även om den blir orolig. Jag har ju endast en shettis och resten större tävlingsponnys samt häst av den högre energigraden. Folk som inte känner mig och träffar mina hästar tror inte att dem har så hög energigrad som dem har för att dem just är så marktränade.  Jag tycker personligen att man ska lägga tid på att förbereda sin ponny så gott det går inför tävling eller utställning. Visst kan det hända saker och dem kan bralla, men är du en god ledare så lugnar dem snabbt ner sig och lyssnar främst på dig, inte omgivningen. Även Wippen kan bli hingstig, jag vet att det är svårt att tro, men när han börjar så har vi en direktkontakt i vår kommunikation och han slutar direkt.  Det räcker att jag viskar eller pekar, inget som någon direkt ser.

Ni som är nyfikna på vad Parelli är, googla det. Jag har hållit på med denna fantastiska träningsmetod i snart 13 år. Rekommenderar den varmt.🙂