Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 697 ggr
susanne-s
0

Kurs i visning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Susanne heter jag… -ingen förstod det va???

Jag har i dagsläget två shettisar men hoppas på fler, betäckte mitt sto i somras men tyvärr blev det ingenting av det.Köpte nyligen en 9 månaders hingst Ja det är allt, vill lära mig mer om utställning och avel och det är ngt jag tror jag skulle tycka vara roligt.Mitt sto har gått på ponnytrav och har varit min körhäst och barnens rid och pulka häst. Bilden är på lill hingsten.

En fråga. När kan jag visa hingsten första gången? han är inte visad som föl. Finns det kurser att gå för att lära sig om visningar??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Du kan visa honom redan i år. Det anordnas utställningar och premieringar runt om i Sverige. Var bor du någonstans?

Shetland Väst kommer att ha en uppvisningskurs 13 maj.

VeronicaP
0

Kolla med din regionalförening , de brukar ha sådana kurser då och då

susanne-s
0

Jag bor i Tärnsjö, vilken regionalförening tillhör jag då?? Vad krävs av en så ung häst vid visning, förutom att uppföra sig, skritta trava stå still mm, knäppa frågor kanske men jag är ju nybörjare

www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Jag skulle tro att du tillhör Nord.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack, då ska jag kontakta dem.

Måste visa min lill hingst och hans Bagg kompis

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

En annan sak….. Jag har inte haft unghäst tidigare, när ska man börja verka dem??

Jag verkar stot själv och det har gått bra i alla år men hingstens hovar ser ut som kaffeburkar till formen, jag har nu sänkt honom lite i trakten men ska nog konsultera en hovslagare denna gång.

www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

#6 har du någon utblidning på att verka?? annars hade jag nog inte vågat verka själv, till hingsten tycker jag helt klart att du ska ta ut en hovslagare,

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

# 5 Ska du visa baggen också?. Inte på Shetlandsutställning, väl?Skrattande

susanne-s
0

Baggen kommer ingen nära, om han inte vaktar hästar och tackor förståss, så det är nog ingen bra idé, Ingen utbildning själv men varit med min förra hovslagare och han har hjälpt och visat… kan tillägga att flera hovslagare tittat på stots fötter genom åren och ingen har haft något neg att säga om min verkning, snarare tvärt om… så jag fortsätter som förut. samt klipper klövar med sekatören….

Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Johanna-Granberg
0

Hej Susanne!

Vi i Nord kommer att ha två visningskurser den 20 maj. en i Delsbo och en i Västerås. Är du intresserad så ta kontakt med mig så får du mer information.

Johanna Granberg

johanna.granberg@bredband.net

Hanna-D
0

Man brukar börja verka dem redan som föl så det är nog hög tid nu…

Linda
0

#6 Det är viktigt att låta hovslagaren verka redan vid två månaders ålder för att ev behöva kor. vinklar mm.

Vänligen/Linda

susanne-s
0

Hej och tack för alla svar. Fantastiskt tycker jag vad folk är hjälpsamma, Tack igen… Att jag inte hittat den här sidan tidigare. KUL

MVH Susanne

Johanna jag hör av mig. !

www.gullsmyrastuteri.se