cushings syndrom
Hej!
Ny på sidan o ny inom sjukdomen, har precis idag fått veta att vår lilla shettis Mina har cushings. Vi har haft henne i 4 månader och med tanke på symptomen på cushings var hon förmodligen sjuk redan innan förra ägaren köpte henne (alltid blivit rakad vår/höst då hon aldrig släppt pälsen, av veterinär avfärdats som åldersrelaterat). Hur som, hon är 21 år och orsaken till att vi drog igång en utredning är att hon haft fång nu i ett par veckor som verkar svårbehandlad. Hade googlat tidigare och misstänkte cushings men veterinären som behandlade henne för fången sa att "cushing har de bara om de dricker o kissar mycket", vilket hon inte gör. Hennes symptom är fång, släpper inte päls och alltid fuktig i pälsen trots bra luft i stallet. Veterinären tyckte vi skulle avvakta nån månad till så fången blev bättre och istället ta blodprov då.
Nu är jag glad att jag lyssnade på magkänslan och ringde distriktsveterinärerna och fick komma till en tjej som är väldigt pålåst på cushings, hon kom ut och tyckte Mina var en typisk cushinghäst, tog prover och idag fick vi svaret. Hon ska nu börja medicineras med prascend 0,5g till att börja med. Förhoppningsvis ska då även fången gå tillbaks i o m att vi aldrig hittat någon anledning till den annan än hormonell och hon ska kunna må bra.
Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Visade er häst någon biverkning av medicinen? Hur började ni medicinera, med vilka doser? Vad ska jag tänka på i övrigt? I o m att hon står på boxvila med fång får hon inget kraftfoder redan och torrhö i hönät så att hon äter lite och hela tiden. Hon är inte på nåt sätt tjock och har inte de typiska fettansamlingarna som shettisar kan ha. Jag har aldrig varit med om den här sjukdomen förut men vill och hoppas att medicinen ska fungera på vår lilla solstråle så hon får må bra och leva i flera år till.
(Jag vill inte ha kommentarer huruvida vi gör rätt eller fel som väljer att behandla en sån gammal häst utan jag vill ha konkreta tips på vad jag ska tänka på.)
Tack!

Låter precis som mitt sto. Hon hade heller inga fettansamlingar utan tunnade ut. Hennes fångproblem var så stora att hon avlivades endast 9 år gammal därför har jag ingen erfarenhet av medicinering eftersom det redan var försent när vi kom på att de upprepade fångproblemen berodde på cushings.

Hur stora var fångproblemen? Hur många ggr kom det tillbaks?
Vår tjej har haft i ca 6-8v och det var inte förrän medicinen byttes från metacam till butta som hon började svara. Nu står hon med gipsade framhovar och är skaplig men inte hundra. Har en superbra hovslagare så hon är under bra koll. Hon har haft 2 ggr förut men då pga överätning, hennes anfall nu hittar vi ingen annan anledning till än just cushing.

2 ggr förut under sitt liv alltså, inte sen vi köpte henne. 🙂

9 år gammal, där skrotas ju verkligen teorin om att cushings bara drabbar äldre hästar..

Fångproblemen kom smygande när hon var 7 år gammal. Det började väldigt diffust med stelhet. Hon var bra i perioder men sedan kom det tillbaks tätare och tätare samtidigt som de andra symptomen du beskrev ovan dök upp. Så här efteråt minns jag att hon luktade konstigt i munnen, de kan ju även tappa tänderna men så långt gick det inte.

Det var så vi upptäckte fången här, hon smög fram i hagen och jag trodde först det var en låsning i bogen men det var det ju inte. Vad tråkigt att det drabbade en sån ung häst! 😕

Jag har haft en ponny med diagnosticerad cushings. Hon var lite drygt 12 år när hon fick diagnosen och hade då haft tre oförklarliga fånganfall på bara ett halvår.
Min ponny hade lite taskiga tänder men inga symptom i övrigt på sjukdomen. Tyvärr dröjde diagnosen och vi hade sedan svårt att få tag på medicin - i detta fall Pergolide - och då min ponny hade hovbensrotation på samtliga fyra fötter så valde vi att låta henne somna in.
Jag har dock en bekant som med stor framgång behandlat en äldre ponny mot cushings. Den blev i princip "som ny" med medicinering och kom tillbaka ut på tävlingsbanorna med sin lilla ryttare….
Det faktum att du har en intresserad och engagerad veterinär och en duktig hovslagare tycker jag låter som bra förutsättningar för dig och din ponny. Lycka till :-)

Men så trist att sjukdomen börjat komma i så tidiga åldrar! 😕
Tack, det känns bra att ha kunnigt folk runt mig som är pålästa. Hovslagaren vi kom i kontakt med nu håller i västernorrlands hovslagarutbildning så hon känns trygg att ha med sig. Enda orosmomentet är om hon har hunnit ha fången för lång tid. Hade den förre veterinären lyssnat på mig när han gav henne diagnosen fång för 2 månader sen så hade det testats för cushing redan då men han bara avfärdade mina funderingar. Känns ju sådär nu i efterhand.. 😮

http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/fang-ems-och-ppid-det-mystiska.htm
Här finns lite läsning. Hoppas länken fungerar..

Tack för intressant läsning!
Jag hade en ponny som jag nu flera år senare misstänker hade cusching. Han hade en dotter som aldrig fällde pälsen. En annan dotter satte ny vinterpäls mitt i sommaren.
Han hade fång. Han hade tumörer i buken och tumörer i halsen. Mycket päls mitt i sommaren. Det togs aldrig några cuschingprover. Ingen som tänkte på det. Bilden är tagen mitt i sommaren, strax innan han avlivades. Han blev sjuk när han var 14 år. Utlöstes av sen kastrering.
En ponny med cushing skulle jag ta bort.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det varierar nog väldigt på häst till häst hur de reagerar och mår av sin sjukdom. Min häst har testats för både Cushings och EMS, och blivit diagnostiserad med det sistnämda. Har haft fång 2 gånger tidigare, en gång hos mig (i påskas, när hagen var enbart lervälling, typ). Under kommande sommar magrade hon ur väldigt (bukig, men mager över ryggen), drack massa vatten och kissade massor. Fick inget fång under sommaren trots bete (med munkorg), men var typ konstans pulsig.
Nu under sensommar/hösten efter alla prover tagits har vi slagit på framskor, är ute och joggar 6 dagar/vecka (skrittar fram, sen travar och galopperar ibland tills det är dags för avskrittning igen), hon får avsköljd betfor (för att få bort melassen=socker), en liiiten skvätt Hippolyt Equiguard, linfröolja och magnesium, samt lite E-selen 2 dagar i veckan, och hon är som en helt ny häst! Pigg och glad, och superfin i kroppen. Det gäller oavsett om man han cushing eller EMS/IR att hitta det som funkar för just er! Kan tillägga att jag varje dag sköljer hennes hö för att få bort så mycket socker jag kan.
Glömde det kanske viktigaste. Hon hade "fettnacken" redan när jag köpte henne, men inga misstankar om EMS fanns då. Nu i efterhand tror jag att hon haft det sen första fånganfallet (typ 3 somrar innan jag köpte henne tror jag), då hennes beteende ändrats så. Personligheten idag är positiv, glad och snäll. Och hon brunstar jämt. Hos tidigare ägare brunstade hon bara när hon gick med hinst. Hon gick INTE att köra utan sällskap, hon backade, vände, stog på bakbenen och välte en gång… Nu med rätt foder och skötsel är allt som bortblåst.
Ja, det jag vill komma fram till helt enkelt är väl just det att EMS, liksom cushing, IR, och "bara" fång kan likställas med människor som har diabetes, IBS och liknande; alla reagerar olika på olika saker! Men det främsta är väl att ta bort ALL socker och stärkelse i maten så gott man kan. Och kanske också inget bete utan munkorg (men även detta klarar ju vissa sjuka hästar galant).

#11. De får ofta lång lockig päls av cushing, inte alls sådan päls som på bilden.
#14 jag vet det. Hans döttrar hade så lång päls mitt i sommaren så man kunde gömma hela handen i den. Veterinären tror iaf också i efterhand att det kunde vara cushing, dock inget vi vet och aldrig kommer få veta. Kan ha varit dåligt skick av cancer också
#14 De måste inte få lockig päls, utan bara att de har svårt att fälla och/eller sätter lång päls kan vara ett tecken på cushing. Fång är ett annat tecken som även det kan komma helt själv liksom alla de andra symptomen kan. Det är ett enkelt litet blodprov som skickas till slu som kan avgöra om hästen är sjuk. Kostar inte alls mycket att ta provet, det dyra är att medicinera. Cushing som alla andra sjukdomar visar i början inga symptom alls, men med tiden blir det fler och fler symptom och därför kan det skilja sig extremt mellan olika hästar. Jag vet en ponny som de tog blodprov på och den hade ett värde på runt 250, mot normala 11, och enda symptomen var att den fått några hudinfektioner och inte fällt vinterpälsen. Efter några månaders medicinering är värdena nere på normal nivå. Detta är ju ganska otroligt då ponnyns värden var riktigt extremt höga (normala cushinghästar ligger bara strax över normalvärdet 11-100 kanske). Den hade haft fång för många år sedan, idag ca 35år gammal och mår bra. #11 Varför skulle du ta bort en cushinghäst? Om den nu mår bra vill säga? Jag håller med om att om symptomen gått så långt att hästen lider eller mår dåligt kan man inte förvänta sig några mirakel av att börja medicinera och då har hästen det bättre i himlen. En häst som har haft allvarliga symptom kommer inte mirakulöst bli av med dem, men med medicinering kan man hindra nya från att komma.
#16 Jag tog prov på ett av mina ston i våras. Det skall tas under en viss tid på året och det kostade 600 kr. Ett ganska dyrt prov tycker jag.
Anledningen att jag skulle ta bort en sådan häst är just för att de ofta har ganska stora bekymmer. De kan gå med det länge innan man upptäcker det. Får ofta återkommande fång trots behandling och kan få det av behandling. Det finns så mycket friska individer att man inte behöver ha dåliga sådana.
Hur ser det ut rent pengamässigt? Provet och medicinen?