Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 759 ggr
Anna-karinS
0

Kastrera?

Hejsan! Jag har en 4-årig shettishingst som är lugnet själv. Han är en riktig filbunke som inte hetsar upp sig i onödan. I körningen är han riktigt seg till och med, men alltid glad. På nya ställen så kan han blåsa upp sig en liten stund men blir snart lika lugn som alltid. Jag funderar på att kastrera honom då han inte höll måttet på HP men jag är rädd att han kommer bli helt stillastående då… Som det är nu så får man verkligen "övertala" honom för att få honom att gå. Vare sig det är att leda honom eller köra. Vad är era erfarenheter i sådana här fall? Tacksam för råd!

PP
3

Jag har hört att vissa hingstar är lata - så det kanske rent av blir bättre efter kastrering? ;-)

Sen kan framåtbjudning komma med tiden - jag har haft några ponnyer som det tagit lite tid för innan de förstått att de kan bjuda till framåt. De har fått mogna i den tid de behövt och blivit mycket trevliga små körhästar sedan. Även styrka och kondition kan vara bidragande orsaker till bristande framåtbjudning, dvs med bättre styrka och kondis kommer bättre framåtbjudning.

Summa summarum: jag hade inte avstått från att kastrera av den anledningen.  ;-)

Anna-karinS
0

Tack Pernilla! alltid lika klok! Då får jag väl ta mod till mig och boka tid snart!!! är så rädd att något ska hända min lilla älskling!

VeronicaP
0

Jag hade kastrerat , är som Pernilla skriver att vissa hingstar bli lata.