Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 631 ggr
Midlingur
0

Ni med ponnytravare

Hur visste ni att era hästar skulle bli bra travponnys? Var det för att de visade mycket trav i hagen? Hade de en bra ökad trav från början?

Vill gärna att min lille Hille ska bli en ponnytravare, men tycker han är snål med traven Fundersam Han verkar hellre välja galoppen.

Kratern
0

Har svarat inne på ponnytrav iFokus. Skrattande

kristina-axtorp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att de väljer galopp anser inte jag vara någon nackdel i det fallet. Vi galopptränar både våra russ och shetland på vår 300 m tunga galoppbana! Däremot så sitter det mycket i huvudet på ponnyn, om den tycker det är kul att tävla, gillar att komma först och är arbetsvillig! Och förstås i träningen. Vi har endast köpt en shetland för travet och han väade vi nästan uteslutande på stammen. Fadern är en välkänd förärvare inom ponnytravet och modern har vunnit 5- årsmästerskapet och härstammar ur Roland Franssons Lotta- stam. Dock så finns det många exempel på ponnyer som inte kommer ur traditionella travstammar som går jätetbra på banan! Lycka till!

VeronicaP
0

Våra ponnytravare kommer verkligen inte från någon travstam alls. utan eg mer från *utställnings*stam om man ska säga så.

Men vi har tagit dom som vi har kännt att vi vill ha och tränat dem bara, det gäller att de tycker det är kul att köras och jobba och sen får man ju träna dem, våra rids också och gör lite blandade saker.

RebeckaKihlberg
0

Jag annonserade ut min kille på foder och då gärna till någon som ville starta honom på travet, mest för att jag ville att han skulle användan när han var utlånad och inte bara skrutta runt. Så det var så jag och Barre gled in på det. Barre har väl ingen direkt travstam, men han springer på rätt så bra ändå.

Det finns ju inget som säger att dom med super-travstam blir någon på banan heller, man får helt enkelt chansa och se, vissa gillar det, andra gillar det inte.

Kris_J
0

Min bästa ponny var redan som ung den som alltid såg till att komma först hon letade sig alltid till en lucka eller rundade de andra då hon skulle framGlad Vi hade stora förväntningar på henne från början och dem har hon infriat med råge. De andra har det fått bli hur det vill med vi har provat några, någon annan har varit framgångsrik trots att hon verkligen har en loj attityd. Någon annan har inte fått till de riktigt trots mycket bra trav, det är mycket energi men hon vinner inte så mycket mark.

För mig är det deras inställning som är viktigast, de ska tycka det är roligt att springa, svara om någon försöker springa om.

Veritas odium paretFörvånad

Midlingur
0

Vad kul att höra från erfaret folk! Känns bra att veta att travkarriär inte är uteslutet. Vi får hoppas att han har tävlingsinstinkt och bra med fart helt enkelt :)

Ammiii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina har jag köpt för att jag gillat dem!
Helheten, alltså, men jag brukar titta på rörelserna och formen på hästen också.
Visst, alla har inte gått racersnabbt, men det är inte det viktigaste. Det viktiga är att de är snälla och trevliga att hålla på med och att barnen kan ha roligt med dem på tävling, hemma mm.
Sen har några av dem även platsat i årgångslöp och tagit många fina placeringar, men det har ju bara gjort det roligare!

Jag tror däremot att en ponny med "fel" kropp och massor av vilja kommer långt mycket längre än en med perfekt kropp och ingen vilja! Men det gäller även att kusken tror på sin ponny!

Lycka till!