Unghäst vårtor
En av våra små killar har fått "vårtor" på mulen, finns det något tips för hur man botar dem, eller försvinner dem inom rimlig tid?? han ser inte så kul ut, men verkar vara oberörd av det..
vore tacksam för lite tips,
mvh Sanne
Vi har haft det och de försvinner av sig själv. Finns säker något att smörja på, men de försvinner som sagt. Tror man kan smörja på Maria Jansson smörja, kan man det?
Delad glädje är dubbel glädje :)
har rådfrågat veterinär om det och han rekommenderade baddning med Virkonlösning varje dag. Har provat och det hjälper faktiskt!

oki tack:) jag testar Maria´s salva först, veterinären kommer inom kort ändå , så då kan han kolla på dem.. Tack för tipsen

Vi har aldrig gjort något åt det utan det har försvunnit av sig själv
#0 hehe Sanne, Jag har oxå samma problem som du på ett av mina ungston. Hon ser inte riktigt klok ut:) hela mulen och massor… Efter alla år i "branchen" så var detta den första för mig. Jag har bara väntat att det skall gå bort av sig själv då många gett mig det rådet. Men när? Hur länge sitter dom där? Hon hade 1 st när jag köpte henne i April och nu kan man inte räkna dom längre…
Viking har haft massor av unghäst vårtor, vi gjorde inget åt det alls och det försvann av sig själv.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tror det var Encym som hade nga enstaka när han kom hem från Väderön förra hösten men det försvann av sig själv utan att vi behövde göra ngt.
Ettårshingsten har mängder med vårtor på mulen och under hakan.
Om det är ett vårtår…var kommer det ifrån? Någon som vet?

# 8 Virus är vad jag har hört att det är precis som när vi människor får vårtor.

Ni får köpa lådvis med vårtmedel på apoteket o pensla på dem :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vårtorna som barn brukar få, kan ju sitta i i flera år. Vad är "medellivslängden" på en hästvårta?

Här började det oxå med lite.. men nu sitter det i en tjock "klase", när han gnider mulen mot något kan det börja blöda, o det ser ont ut.. tur att den andra inte fått så mkt för han ska på utställningen nästa helg..
sminka över kanske..?!
I hästmagasinet svarar Vet Göran Rydén på frågor, här är en om unghästvårtor, iofs väldigt kort:
http://www.stallmagasinet.com/portal/content.asp?contentid=627
Svaret stämmer väl överens med de jag fått av vet här och ungefär hur länge de brukar pågå.
Här har några haft de en har det nu, ettåring. Några har haft lindrigt någon har haft massor. Ettåringens är centrerade till under ena ögar. Den förra som hade det var helt överfull på nosen.
Veritas odium paretFörvånad

#12 När vår unghäst hade vårtor fick vi inte komma till utställningen.
jag visar inte mina då dom har vårtor. Sen är det ju smittsamt men bara vid direktkontakt.
Har bara haft någon ungponny med enstaka vårtor för ett par år sedan. Undrar vad det är som styr vilka och hur mycket de får…?

ok, då får jag väl ringa de ansvariga, vore synd om han ej kan åka med, men samtidigt är han ju inte jättesnygg runt mulen.. sen har jag inte tänkt att hanska nosa på andra hästar direkt, men om dom inte vill så får han väl vänta.. men det vore skönt om dom försvann snart..
#17 Räcker ju faktiskt att någon klappar honom eller att du klappar andra hästar… De försvinner inom 6 månader. Hästen lever ju längre än så, finns fler utställningar. Är ju inte så snyggt direkt som du själv sa.
# 17 Så enkelt smittar det inte. Det finns alltid några ungponnyer på utställningar som har vårtor. Mina pållar har aldrig blivit smittade på utställning.
Jag ser inte varför man inte skulle kunna visa sin ponny med några vårtor.
#19 hur fint är det? Jag hade en ponny som såg fruktansvärd ut. Skulle aldrig få för mej att visa dom så. Framhäver inte nåt fint huvud direkt

#20 Men har de bara enstaka så syns det inte så mkt. Har de hela mulen full så åker man såklart inte. Det måste man ju avgöra själv, genom att se hur det ser ut.
/Cattis

Jag blev tillsagd att inte komma.

#22 Ja, men det är olika från arrangör till arrangör vad man tycker är bra också. Och beroende på hur vårtorna ser ut som sagt. :-)
/Cattis

Hmm alltså Yaght som jag ska visa har inte mycket, det sitter på sidan av mulen, hans halvbror har dessto mer, men nu är det Yaght som skulle åka med..
Om det är snyggt eller inte.. ja det går ju diskuteras.. men detta är en utställning som jag ser som en social träning för honom, så jag bryr mig kanske inte så jätte mkt om att han har dem.. Men jag ska ringa arrangören ikväll, så får vi se..
# 24 Om inte vårtorna sitter så det inte går att ha bett på honom är det väl inget stort problem. Jag skulle visa honom.

#25 tack, jag vill gärna få ett omdömme på honom, så är det ok för de ansvariga så åker han me. ingen fara med bettet, han hade tränset på igår när han tränade..

#23 dóm visste inte hur det såg ut , det var Mysan och hon hade bara några vårtor, kommer du i håg?

#26 Jag hade också visat om det inte var så mkt att det ser hemskt ut och de är "torra". Du ska ju inte gå och gnida hans mule mot andra hästar så jag kan inte se varför du inte skulle kunna åka.
OM det nu var så hysteriskt smittsamt, så tycker jag det är konstigt att inte alla i samma hage får vårtor. Åtminstone de i samma årskull eller yngre som inte redan haft det. När mina haft vårtor har det enbart varit någon enstaka.
#27 Njae, minns inte så noga, men det ringer en klocka på långt avstånd :-)
/Cattis

Jag har visat My som 3 åring när hon hade vårtor och vet flera andra som har gjort det och jag gjorde det nere i Skåneland också ;-) , har även visat en hingst på premiering som hade lite unghäst vårtor , inget påpekande alls om det . sitter det inte illa så spelar det ingen roll-
My tävlade även på travet när hon hade sina vårtor ;-)

Min ena unghäst hade några enstaka vårtor i vintras.
Så i våras någon gång fick den andra unghästen vårtor.
Och då tänkte att det är ju lugnt, någon vårta här och där.
Jo tjena!
Hon har sett för grotesk ut som ett monster hela sommaren, nu först har dom börjat försvinna.Som tur är verkar dom inte lida av vårtorna i alla fall
Vårtorna sätter sig inte på alla individer trots att de går i samma hage. Det är ett virus som kommer från marken och sätter sig i små små sår i mulen och det blir en infektion.
Skulle nog visa hästen om det inte är allt för mkt. Brukar ju inte se så trevligt ut. Har haft ett par unghästar för många år sen med detta - och de torkar ut och försvinner efter några månader.