färgning av tagel
Det är ju inte tillåtet att färga päls/tagel på utställningsponnyer. Någon som har koll på HUR strikt den här regeln är?
Jag har ett sto som lyckas kissa sig i svansen så mkt att en del av taglet blir blekt just där. Det ser inte så snyggt ut… Så jag funderade på om jag kanske skulle återfärga det med svart NU, så hinner de ju nötas något så det ser naturligt ut tills det är dax att visa henne. MEN det gäller ju att jag inte bryter mot någon regel om jag gör så - GÖR jag det?

Det står ingen konstgjord färgning eller makeup. Det tolkar jag som att det är helt förbjudet.
Jo, men det är ju förbjudet att klippa dem också… Och det syns ju inte att de är klippta över vintern när de fällt av vinterpälsen och satt sommarpäls.
Man kan tolka det som du gör eller som att man inte får färga eller lägga makeup precis före utställningen. Eller?

#2. Kolla med någon utställningsansvarig, för säkerhets skull.
betyder väl att man inte ska färga en vit svans till svart osv. och du kan ju färga den nu. Jag klippte ett av mina ston tidigt på våren och sen hade hon ju fått fin sommarpäls senare. samma sak då. Man vet kanske inte om man ska ställa ut hästen heller. Jag fick just klippa halva svansen(känns det som) när jag skulle få ren unghästarna. En av stona hade så dålig mage i vinter att det var ett måste.

Det är inte tillåtet att färga alls.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Å andra sidan är det inte tillåtet att göra många saker. Tycker inte en kiss svans går att jämföra med ex dom som ger sina hästar och ponnyer smärtstillande innan löp eller utställning. För det förekommer…. Eller ponnyer som får stryk för att dom inte fått bra poäng eller för att dom inte uppför sej i ringen. Förekommer mkt skit. En rand i en svans anser inte jag vara nåt fel.SEN får det väl vara olagligt. Hua!

Fast anna ger du smärtstillande innan löp så finns ju risken att du åker dit för doping , för de tar faktiskt dopingpforv även på de mså krakarna och som tur är så är det 1 bara som åkt dit på ja jag vet inte hur många år

Nu tror jag väl inte det är förbjudet att färga svansen för att det skulle vara djurplågeri. Det är väl snarare så att ponnyn skall visas som det ser ut. Har det urinblekt svans så får man väl visa den med det då.
#7 själv springer jag sällan *S* hästarna också.. har aldrig startat en ponny men vet dom som dopar ja… visst finns mängder. Tydligen inte så mycket koll på små travbanorna…. eller vad säger du Veronica? du tävlar ju med dina.
Då får den som har urinblekt svans låta bli att tvätta den då =) Kanske hoppas skiten sitter kvar *ler*

jag tävlar iof sig nästan aldrig på tomelilla men det ska finnas doping koll där med ibland , det är ju nästan den enda småbanan som finns kvar men som i Åby en gång tog de tom dopingprov en gång på *sakte* hästarna
Har egentligen inte med Annas fråga att göra… Men om jag förstod en holländares krassliga engelska för något år sedan så fick man färga stona inför utställningar (denne hade en svart ponny med en vit fläck på skanken, det var så vi kom in på ämnet) men de fick inte färga hingstarna inför premieringen. Konstigt att man tillåter färgning öht!
#10 Blimunda blev uttagen för dopingtest på Tomelilla, efter sitt livs andra start - gissningsvis för att hon - från 20 m tillägg - hade rundat hela fältet efter första kurvan :p… Så JO de gör dopingkontroller även där! :D
I övrigt, då får jag väl låta bli att färga då! :D
Fast OM jag skulle göra det idag så skulle det sannolikt inte märkas ändå, när utställningarna drar igång… Men jag lovar, jag ska VISA den som så önskar att det inte är färgat, att jag inte brutit mot regeln! Jag bara tänkte tanken och ville veta exakt hur strikta reglerna är. 
Du kan ju alltid börja jobba med svansen inför NÄSTA säsong nu!
Dvs: tvätta, tvätta, tvätta och håll den flätad.
Jobbar på Y:s svans till denna säsong. Hon har den egenheten att BÅDE kissa och bajsa rätt in i svansen.
Nu blir det inte lika tydligt på henne eftersom hon är fux och har femtioelva olika färger redan från början…
Mvh
Cinna
#13 Skulle aldrig DRÖMMA om att ha svansen flätad på en häst! VAD tror du händer om de fstnar i en gren i hagen?
Nädu, vore det så viktigt för mig att ha kolsvart svans så färgade jag nog ändå - för ingen skulle märka det om jag inte hade "outat" här… Men jag skiter nog i det också .
#13 kanske inte tala förräns du vet hur andras hagar ser ut kanske? Flåt men jag har inte ett enda träd i min hage… Bara öppen slätt. Jag har nyss tvättat och flätat svansarna på mina hästar. Som sagt inte ett enda träd att fastna i. Och jag tror hästen kan fastna med svansen ändå, utan att ha den flätad. Man flätar ju inte hårt och gummibanden är ju så klena att dom går av för minsta lilla.
#14 Tjaa du, har haft flätat, kommer fortsätta att fläta…
Det är säket ingen som märker om du färgar i god tid före en utställning och sedan håller masken