Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1036 ggr
PP
3

Skenomfång på ston

Nu har ju mätning av treårsstonas skenor pågått under några år. Skulle vara intressant att höra era åsikter/erfarenheter.

Noterade i en resultattråd att flera standardston (ingen över metern dock), hade mätts till 13 cm i skena nyligen. Rent spontant kan jag tycka att det låter lite - brukar inte mini ligga på 12-13 cm? Jag har dock själv inga ston under metern, men en som är mätt till 100,5 över manke och 15 i skena som ibland fått kritiken gracil (men även grovbent av en domare).

Kan ögat "luras" av exempelvis färg? Ser vita ben smalare ut än svarta? Tvärtom?

Vad tänker ni om mätning av skenomfång? Bra, dåligt, onödigt?

hippoteket
0

jag tycker att skenbensmåttet inte är helt rättvisande. Vissa ponnyer har grovt skelett och kanske lite tunnare senor, medan andra har klent skelett och att senorna gör större del av måttet.
Det är svårt att få systemet helt rättvist oavsett hur man gör.

Annette
0

Jag upplever att de kan grovna med åren. Vårt 94 cm höga sto var 13 cm runt skenan som 3-åring. Nu är hon 9 år och mäter 14,5 cm. 

Av ovanstående anledning tycker jag det skulle vara intressant om hingstarna mättes när de generalmönstas. (Eller görs det? Isf missade jag alla sådana mått)

VeronicaP
0

Nä de varken mättes på höjd eller skenben