Fästingar
Är det någon mer än jag som upplever att det är rena rama "fästing-boomen" just nu? Massor av små äckliga fästingar har vi plockat idag!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja, de har ökat igen. Små är de också, så de är jättesvåra att ta bort. I synnerhet för mig som käkar upp naglarna.

Har inte sett till en enda på någon av hästarna i år faktiskt! Helt otroligt, förra året vid den här tiden var det massvis hos oss.
Har inte sett en enda fästing i år och då går jag ändå regelbundet igenom hästarna. De får gärna hålla sig borta för den delen :-)

Den sista veckan har jag också hittat mängder av de små äckliga krypen på hästarna, de var inte alls lika många innan. Och små är de förresten inte alltid heller, här om dan hittade jag en GIGANTISK fästing under magen på Isa… uuuuäääää
inte sett en enda fästing på HELA sommaren! =) Förvisso gjorde jag inte det förra året heller och ändå blev en häst sjuk
Här har de också ökat i antal sista veckan 

Jag måste hälla på SWITCH igen!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Här finns alltid massor av fästingar, det kryllar av rådjur i faggorna. Men peppar peppar, hästarna har klarat sig i alla år från fästingburna sjukdomar. Men några km härifrån har ett stall haft flertalet sjuka hästar pga fästingar.
Veritas odium paretFörvånad

Hemma hos oss har jag inga fästingar , men där hingstarna går på bete där finns det lite ibland
Har inte hittat en enda på fler veckor… Inte ens på fölungarna, de brukar annars vara "duktiga" på att hitta fästingar.

Det finns endel fördelar med att bo i norr. Jag har aldrig haft någon fästing på någon av mina hästar nångonsin. Vi har haft en fästing på en katt en gång.

Här är det helt tjockt med fästingar nu. Går man i högt gräs får man sopa av sig efteråt.. Igår var vi ute på en kort promenad, efteråt tog vi bort flera som kröp på oss själva. Ändå hade Manne (son) två som satt fast ch Eveline hade två som satt, jag själv hade en på strumpan och Micke en i nacken. Detta hittade vi på eftermiddagen trots att vi letat direkt efter promenaden… Ni kan tänka er hur många det sitter på hästarna varje gång man kollar…
har inte haft ngr på flera veckor nu..värre mitten av sommaren…

Massor!!

#12-Äääääääckligt! Jag hatar fästingar!!! Som tur är har jag nog bara plockat en 4-5 st i år. En av dessa plockade jag på ena hästen i januari…. trodde inte mina ögon.