Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3881 ggr
nallebjörn
0

Vaccinationer

Är det alla som vaccinerar sina ponnyer och isåfall mot vad?

Jag har slutat vaccinera mina mot hästinfluensa. Tar enbart stelkramp. Det var minveterinär som tyckte det kostade mer än det smakade. Han tyckte att hästinfluensa är dels ovanligt och dels finns det så olika typer att hästarna ändå blir sjuka. Så han tyckte inte jag skulle lägga pengar på det. eftersom det inte är krav på shetland kunde man vara utan.

Vad brukar ni få betala? Jag vacc 4 stelkramp själv förra veckan och betalade då 540 kr för doserna. Inkl moms. Vacc jag dubbel spruta måste veterinären göra det och då kostar det ett par tusen varje år.

VeronicaP
0

Varför måste vetrinären göra det om du ger kombinerad?

Ja vi vaccinerar alla våra hästar både mot stelkrap och hästinfluensa men inte mot botulism. vi betalar 150 ca för komb hm vad ska jag göra när vet inte finns längre

RebeckaKihlberg
0

Jag vaccinerar mot stelkramp & influensan.

Tror jag betalde 700kr för påfyllnad av både influensa och stelkramp sist..dock är dom 700kr inkl. moms, inställelseavgifter och allt annat disktriktsveterinären tar betalt för.

VeronicaP
0

#2 usch det var dyrt , hade jag betalt så mycket så hade jag aldrig haft råd att ha alla vaccinerade mot infuensa då hade jag nog bara haft stelkramp

nallebjörn
0

#1 det är förbjudet att vaccinera hästinfluensa själv. Stelkramp går dock bra.

Milla
0

vaccinerar mot stelkramp och influensa

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#4 jasså du säger det ;-).. fast kommer min vet och gör det så betalar jag inte mer för det *ler*…

en konstig regel kan jag tycker eg då du får ta blodprov själv på dem ,spruta penecellin och annat *ler* fast är du sjuksköterska så borde man få tillstånd att spruta hästar med *S*

Vet du vad de motiverar det för alltså att man får ge stelkramp och inte influensa?

Cattis
0

Det är förbjudet för alla som inte är veterinärer att injecera alls.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#7 nej du får lov att injecera vid veterinärordination. Stelkramp får man lov. Likaså penicillin.

VeronicaP
0

Även penecellin Cattis?

nallebjörn
0

#6 blodprov får man inte själv ta. Inget som har med IV att göra får du göra själv. Penicillin och så får man ge men bara efter veterinärens ordination

Cattis
0

Veterinärerna får inte skriva ut stelkramp. Egentligen får man inte injecera penicillin själv heller. Försäkringen täcker inte heller om den får penicillinchock o du gjort det själv. Nya regler sen ngt år tillbaka.

/Cattis

nallebjörn
0

på nöt, svin och får måste man gå kurs för att behandla alls. Jag har gått en sådan kurs men det var rätt löjligt

nallebjörn
0

#11 det beror nog på vilket bolag det är. Enligt min veterinär får dom inte neka skriva ut stelkramp

Cattis
0

Tillägg:
Men eftersom det i praktiken inte är hållbart skriver veterinärerna oftast ändå ut penicillin för injecering till hästägarna. Dels skulle de inte hinna om de skulle göra det, och dels skulle vi hästägare bli ruinerade.

/Cattis

nallebjörn
0

Tänk vad veterinärerna blir otillgängliga om alla ska ha sprutat penicillin vaje dag och vad DET skulle kosta försäktringbolaget. För allt en veterinär ger på plats täcker försäkringen

Cattis
0

Kolla med myndigheterna. Jag fick en gång ett utdrag om det då jag hävdade att jag hade rätt att göra det själv.

Observera att det blev hårdare regler bara för ngt år sedan. Sen att man har schyssta veterinärer som fixar recept ändå, det är en annan femma.

/Cattis

VeronicaP
0

Jo vi har fått med hem från djursjukhus för att ta blodprov faktiskt.

Det är ändå rätt konstig för det är ju så det sker hela tiden att man själv får ge sina hästar penicillinet och tror nog att det är likadant över allt faktiskt och det är med vaccineringen sker också fortfarande överallt tror jag att man vaccinerar själv , vet att vissa bönder har gått någon kurs som berättigar de till att spruta sina djur själva .

nallebjörn
0

#17 du får inte inneha en enda ml av någonting som bonde utan att ha gått krsen. Veterinären ska också göra besök varannan månad. Men detta handlar ju om djur till livsmedel

VeronicaP
0

Fast frågan är ju ändå hur många vaccinerar sina själva då?

VeronicaP
0

precis Anna och det gör ju våra hästar nu med *ler*

nallebjörn
0

#19 lätt halka utanför *ler*

VeronicaP
0

Yapp

Cattis
0

Att myndigheterna beslutat att man som privatperson inte skall få injecera ens penicillin betyder ju faktiskt inte att det är vidare genomtänkt eller möjligt i praktiken. de har ju en tendens att fatta beslut man inte begriper hur de alls kommit på tanken om.

/Cattis

nallebjörn
0

mycket är inte genomförbart i praktiken. Vi som håller på med djur även i jobbet har tyvärr fått känna av det allt för ofta

VeronicaP
0

#23 Ja så är det ju med allt de vet ju inte hur det är i verkliga livet, de som kommer med de här reglerna frågan är ju ens om de vet hur en häst funkar över huvudtage Cool

Milla
0

Inte ens galopp och travtränare får lov att vaccinera själv. Jag frågade nämligen en galopptränare förra veckan och han sa då att det får dom inte lov. När jag jobbade på jägers så vaccinerade vi hej vilt men det var iof på 80-talet

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Mina är endast vaccinerade mot stelkramp.

nallebjörn
0

nej dom som nåste ha infört i vacc boken kan ju inte själv för vet måste sriva i där och det gör dom inte om dom inte själva satt sprutan.

Cattis
0

Min veterinär skriver in i korten/passen i efterhand då jag gjort det själv.

/Cattis

thira
0

Vaccinerar bara mot stelkramp. Men om dom t ex ska lånas ut till trav eller ridskola där dom träffar mycket andra hästar, brukar dom få influensa också. Och dyrt är det…..200:- per häst för en stelkrampspruta. Det är ju som sagt nya regler nu som någon skrev och man får inte spruta själv längre utan utbildning.

Rissla
0

Har bara vaccinerat mot stelkramp, men här blir det hästinfluensavaccin också i framtiden. Vi åkte på både A2 och kvarka här för två månader sedan. INTE kul. Inte första gången heller. Blir så less på det. Men, våra grannar har verksamhet och då kommer och går det en hel del människor och hästar hos dem och eftersom våra hagar är precis jämte deras hagar, så går smittan över till oss direkt…

Ska börja sanera stallet nu till helgen. Ser INTE fram emot det! Fast, grannen har det värre. Vi har "bara" 7 boxar, grannen har tre stall, å galler runt alla boxar dessutom. Skitkul….

RebeckaKihlberg
0

Även om du kan/får (?) vaccinera själv så borde det ju bli problem, du får ju inte föra in det i passet, det ska ju stämplas och skrivas under å ha sig av just en veterinär.

nallebjörn
0

jag skriver själv in stelkramp. Kvittar bara man har koll

VeronicaP
0

#29 Jo men vetrinären skriver ju i det  antingen när du köper sprutorna eller i efterhand , fast oftast när du köper sprutorna och så funkar det ofta tror jag på vissa ridskolor med

RebeckaSvensson
0

Från och med i höstas vacc vi bara mot stelkramp, halvblodet får även sin influensaspruta, samt så har jag för mig att hon även fick mot botulism, vilket nga av de små oxå fick.

nallebjörn
0

Vår veterinär skriver inte i hästinfluensa som man själv vacc. Det kan gå illa för en sådan veterinär om det blir nåt fel

RebeckaSvensson
0

Nu har jag inte vaccinerat så många gånger själv då vår veterinär så gärna vill komma ut. Men det är inte nga problem att få hnm till att skriva in det i efterhand. Dessutom så får han alltid göra det när passen är inne hos stambokföraren och på fölen blir det oftast inte så att han skriver i det förrän året efter.

Hanna-D
0

Vaccinerar mot både tetanus och A2.

alvasens
0

För att få ge imjektioner eller ta blodprover på djur måste man ha gått en utbildning som heter C15. Men får inte ens då göra det utan att vet. deligerat till dig, eller befinner sig i din närhet. Det är den vet, som skrivit ut preparatet som blir ansvarig om något går fel när man sprutar sina djur hemma.

nallebjörn
0

när jag gick min kurs så påstod dom tt det inte fanns något man som vanlig hästägare kunde gå för att få spruta hästar. Det var bara djursjukvårdare och veterinärer som fick det. Hålls bara för nöt, svin och får.

Jag har aldrig haft problem behandla. sprutar säkert fler djur dagligen än många andra djurvårdare och veterinärer men det är inte riktigt samma sak med häst. Men jag är aldrig rädd för att spruta. Jag fick ge iv sprutor när min ponny hade hyperlipemi men det var direkt i kanyl så det gick fint. Sen vad som är lagligt och inte det kan kvitta. Veterinären bad mej göra det.

alvasens
0

Det är nog säkert så att det inte finns kurs för "bara" djurägare. Som anställd personal på klinik eller djursjukhus får du ju inte heller spruta utan delegation eller med vet. i närheten. Gäller både små och stordjur, vad jag kan förstå.

nallebjörn
0

#41 verkar ju klokt.

Delegerad läkemedelsbehandling heter kursen för lantbrukets djur men den handleds ju ändå med veterinärens hjälp. På grisarna får man liksom spruta så himla mycket dagligen men man vill ju inte överdosera eller göra fel.

Jess
0

Mina får både mot stelkramp och influensa. Efter kastreringen av "pyret" så kommer jag ge antibiotika själv efter att vet. visat hur man gör det bäst på en shettis…man ska tydligen inte spruta in allt på samma ställe om det är en lite större mängd som ska inj.

alvasens
0

Man kan läsa om läkemedels användning på djur, sök på C15, gå vidare till Jordbruksverket - handbok bidrar till förklaring av C15. Där går att läsa en hel del.

Ulla L
0

Vi har alltid vaccinerat alla våra hästar mot både influensa och tetanus - influensa varje år och tetanus vart tredje år.

Det görs i mars-april samtidigt som vetten får se över deras tänder och fixa det som eventuellt behövs göras.

Jag tycker det känns tryggt att ha dem skyddade så gott det går. Klart att det kostar en del, men vem har shettisar för att tjäna pengar? Jag drar gärna in på något annat för att veta att jag gjort vad jag kan för de små.