Råd om instabila haser/bakbensrörelser
Hej!
Skulle behöva ett råd. Har en god vän som tänkt köpa ett shetlandsföl och hittat ett som han verkligen fastnat för. Fölet ska i första hand vara sällskap till ett annat föl, men han tänker sig även att kanske visa honom på någon utställning i framtiden och köra in mm.
Nu har han (och jag) bara sett fölet på bild (han finns rätt långt härifrån), men ikväll fick han se några filmer också. Då blev han osäker och vände sig till mig för råd.
Jag känner mig nu rätt osäker själv också, det är svårt att bedöma en häst på bara några sekunders film och dessutom är jag långt ifrån någon expert på benställningar. så därför efterlyser jag tips och råd från någon som kanske bättre förstår sig på saken. 🤔
När man ser fölet bakifrån ser han rak o korrekt ut i bakbenen. Sen när han börjar skritta så sätter han då och då bakhovarna liksom framför varann, inte rakt fram som de ska, utan alltså lite inåt. Men inte i riktigt varje steg. Sen kan man se att ibland så vrids själva hasen utåt (speciellt på det högra bakbenet). Men inte hela tiden, utan bara då och då. Antar att det är det som kallas "instabil has"? Eller?
Helt OK är det ju iaf inte. Men frågan är nu: Är det ett allvarligt fel och bör jag avråda honom från köp? (Blir nog rätt svårt då han fastnat så totalt för detta föl, men jag vill inte att han köper en ponny om det är något som är ett stort fel/problem).
Eller är det något som kan växa bort? Tränas bort? (Han är 6 månader gammal) Det är var köparen hoppas på. Jag har försökt läsa på via nätet, men inte fått något riktigt övertygande svar. Det är ju extra svårt då jag inte heller är säker på vad felet är, jag bara gissar på instabil has. Men kan ju ha fel.
Jag vet ju att det kryllar av föl att välja och vraka på, men han har fastnat för ju detta föl! Så det handlar mest om ifall hur allvarligt det är och m det finns nån chans att det blir bättre. i nuläget tror jag INTE att han bara vill hitta ett annat, mer perfekt föl (även om det hade varit den enklaste lösningen..)
Här finns några (väldigt) korta videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Y05i1G6E5kw
https://www.youtube.com/watch?v=IyoM2neKS-0
Tacksam för alla tips och råd!
🙂
/Anneli
Anneli
www.stuteri-midgard.se
Jag såg en gång en ettårig hingst på en hingstrådgivning, och han var så instabil att hasen på bägge bak flaxade ordentligt! Han fick rådet att sparas, så det måste ju vara en sak som kan växa bort.

Instabilitet är vanligt på föl och unghästar, speciellt just när de växer så det är inte så mycket att oroa sig för, vore det en tvååring skulle jag däremot tveka.

Instabilitet på föl är ju inte alls ovanligt de är ju inte sammanväxta i lederna (vilket de inte ska vara ) så de hade inte jag brytt mig om
Tack snälla för alla råd! Då har jag lite mer att luta mig mot. Och jag vet någon som nog blir glad av att höra dessa besked. 😉
Anneli
www.stuteri-midgard.se

Det låter som instabilitet i bakknäna. Om det såg väldigt markant ut (kan inte öppna länkarna på mobilen), skulle jag personligen ha kollat upp den innan köp eftersom knäproblem förekommer i rasen. Det är inte säkert att det är något allvarligt fel och instabila knän hjälps av muskulatur, så det kan mycket väl bli bättre. Det finns flera exempwl på instabila föl som gått från sexa på benen till åtta som äldre.