Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1207 ggr
bettebus
0

foder till dräktigt sto

Jag undrar två saker. Skall få hem två föl på sex månader, och ett dräktigt sto. Det jag undrar över är om jag skulle kunna ge alla tre hästarna foder i hönät? Stoet skall ju inte ha för mycket foder, så jag blev lite fundersam, därför vill jag höra med er, innan jag skaffar hem hönäten.

steilinger
2

Alla3 fri tillgång.

bettebus
0

En dum fråga till, jag tänkte köpa hönäten från Hööks, är det någon risk att de kan fastna i dem? Hur högt skall de sitta?

AnnaFagerell
0

Varför ska stoet inte ha så mkt foder?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

bettebus
0

Enligt uppfödaren skall  stoet inte ha lika mycket foder som fölen. Men jag tänkte att har de hönäten,  så kan de äta när de vill , och fylla dem när de är slut. Är det en dum tanke?

Annette
1

Stoet är ju dräktigt och skall därmed föda både sig själv och ett foder.

AnnaFagerell
0

Har du köpt hästar först och fixar kunskap sen? Stoet kräver fri tillgång på grovfoder

bettebus
6

Nej du AnnaFagerell, har haft häst förrut, men inte dräktigt. Jag trodde att man kunde vända sig hit, för att få svar på sina frågor, utan att få dumma kommentarer. Jag frågade för jag tyckte att det lät konstigt att stoet skulle ha mindre mat.

CarinaA
3

öööhhh, det finns faktiskt ston som är mer el mindre lättfödda ! även dräktiga ston kan bli feta o få fång,ems m.m !

#6 Lite trevligare attityd skadar faktiskt inte !!

Ett hälsosamt hull har ALDRIG skadat en häst !

#0 Hööks slowfeednät fungerar bra,man kan hänga dem mellan två stolpar som man slår ner i jorden, eller hänga upp dem mot väggen i lösdriften, eller mot annan vägg ! Glöm inte ett bra vitamin o mineralfoder till dina pållar ! Lycka till !!

bettebus
1

# 8 Tack, försöker jag med hööks nätet.

hippoteket
0

Fast det finns egentligen ingen anledning att begränsa tillgången genom hönät. Hästar mår bäst av att äta från marken, för det första. (det finns också studier som visar att de riskerar få ont i rygg och nacke av att slita loss hö från småmaskiga hönät) Och Sen är det tveksamt om det egentligen ger den begränsning som många tror.
Hönät är åtminstone för mig en tillfällig lösning, t.ex i transporten när man är iväg på utställning en hel dag, Inte något man använder dagligen.

Jag tycker du ska prova dig fram hur mycket de behöver, utan att använda hönät.. Komplettera med halm om de behöver ha mer att tugga på än näringsbehovet kräver.

Man ska inte överdriva riskerna med övervikt, ems och fång, framförallt inte när det handlar om dräktiga ston.

Annette
1

Jag har utfodrat i nät i hagen de senaste två vintrarna och ättiden har förlängts  betydligt. Vad det gäller studien ang ryggont tror jag det beror på hur näten placeras. Jag har mina i pallkragar nära marken och det är en naturlig ätställning för hästen. Mina hästar sliter inte till sig fodret, de pillar fram det ur näten. 

Jag är väldigt nöjd med min nätutfodring, helt klart det bästa sätt vi haft.

AnnaFagerell
0

#7 fast du skriver ju att stoet ska ju inte ha så mkt foder så undran var ju inte över henne. . .