Få upp digivande mini sto i vikt?
Vad rekommenderar ni för stödfodring till ett mini sto med ett 3 månaders föl vid sidan som tappat i hull?
Hon får redan fri tillgång på grovfoder och 2 nävar lucern och ca 3 dl HippoBas Basic om dagen.
Vet inte hur mycket man vågar ge henne.
Du kan ge ganska mkt lucern, två nävar är ju ganska lite Jag fodrar enbart lucern numer som extrafoder då EMS har smugit sej på hos mig och mina djur. Aldrig mer kraftfoder!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Lusern är ett grovfoder, av det kan du ge hur mycket som helst, i princip. Det är också bra vid digivning eftersom det har högt proteininnehåll.
Vill du ge av Hippofoder så är nog "grow alfa" ett bättre alternativ. Och där kan du ge ca ½ kg/utfodring utan att det blir farligt.
När man har ett digivande sto som behöver lägga på sig mer hull, så behöver man inte fundera så mycket på EMS-problem och sånt, då det mesta man stoppar i dem går till mjölkproduktion.
Tack för svaren :) att hon fick hippo basic va för dom hade slut på alfan när jag va och handlade . Ska göra höanalys så fort jag hittat ett hö eller hösilage som verkar bra och hästarna tycker om.
#2 jag fick ett EMS utbrott på ett dräktigt, digivande, tunt sto av utfodring med hippo alfa grow så det kommer aldrig in i mitt stall igen
#4 Hur mycket gav du då?
Ca 2 dl till ett standardstora
#6 - då var det troligen så att du hade mycket socker i grovfodret också. Och då kan minsta näve av fel foder vara den lilla tuvan som får lasset att stjälpa. Men rent generellt är risken betydligt mindre när stoet ger di. (det är väl också därför man i alla (äldre) tider har sagt att "fångponnyer ska gå dräktiga hela tiden, för att hålla sig friska")
# 7 det var i augusti månad i en nerbantad naturhamn så det tror jag inte. Idag tål hästen inget förutom lucern och hösilage. Hon var ju som sagt dräktig också så inte trodde jag det skulle göra sådan skada. Äpplen, morötter och all kraftfoder är portat från mina hästar för all framtid.
Asg, paddan skriver som det blinde ser. . . Nerbetad naturhage för de som inte förstod