beslut fattat ang...
… att betäcka mitt shettis sto som har exem nästa sommar! Det har varit ett hyfsat svårt beslut men nu har jag bestämmt mig för att det blir så !:) Min kompis läste på SLU (tror jag) att det är 50% chans att fölet får det om mamman har det! Och shettis uppfödaren i trakten tyckte att hon såg fin ut nu i sommras :) Vad tkr ni om det här, har jag gjort ett bar el. dåligt beslut? och förresten någon som kan tipsa om en bra hingst ?^^ gärna i västargötaland :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

De flesta eksemhästar har mått väldigt bra denna sommar, så det säger egentligen ingenting om hur hon kommer att må i framtiden. 50% är en väldigt stor risk att även avkomman skall få eksem. Jag skulle inte ta risken, om det vore mitt sto.

Är väldigt många hingstägare som inte låter sin hingst betäcka exemston.
Jag vet ston med exem som blivit betäckta, fölet behöver inte få exem men man avlar fram en individ som kan bära på anlaget och vidare ge det till sina föl som ger det till sina föl. Avla på lidande är väl inte så smart?

TS: Du frågade efter vad vi tycker…jag känner: nej, nej, nej…varför betäcka ett sto som med så stor sannolikhet får ännu en liten pålle med detta bekymmer???
Jag skulle aldrig betäcka ett exemsto, heller inte ta emot ett exemsto om ägaren ville betäcka med min hingst.
Varför betäcka just detta sto när ni har fler att välja på?

Som ägare till eksem häst fast vallack då, hade jag aldrig tagit ett sådant beslut. Om det hade varit ett sto så hade jag glatts åt tiden man får ha dom och eftersträvat att hästen får leva ett så drägligt och oplågsamt liv som möjligt. Jag hade inte velat ta risken att avkomman får leva med med det lidande som eksem innebär. Min vallack har också klarat sig bra denna sommar,men tack vare ett hårt arbete och extremt nogrann koll på eksemet.
Det är dagliga inspektioner av både häst och täcke.Minsta lilla så smörjer/tvättar jag honom.Täcken ska lagas,inhandlas,tvättas. Så jag har bestämt mig för att denna gossen är första och sista eksemhästen jag ska äga. Så nej aldrig jag skulle komma på tanken att avla på eksemhäst.
Jag hade INTE förökat min eksemhäst. Har sett för mkt av släktskap i sådant för att göra det. Det innebär ett lidande för både ponny och ägare, och det räcker att ta hand om den stackare som drabbas, man behöver inte tillverka flera… Skulle sen ponnyn vinna SM i hoppning kan man ju överväga, men att avla på en eksemponny utan extraordinära bruksmeriter som gör att man vill chansa - nej tack.
Köpte själv ett connemaraföl med kanonstam från Irland, hon utvecklade eksem i samband med en virusinfektion som 2-åring och jag sålde henne (helt ärligt, förklarade att jag som avelsdomare inte kunde avla på nåt sånt och att hon såldes som ridponny) med tungt hjärta. Ibland går saker på tok, det är bara att acceptera… Jag köpte en ny ponny från samma uppfödare, det blev vårt nuvarande stamsto som vi nu har fjärde generationen efter och som lämnat helt fantastiska avkommor. Så det var nog nån mening med det hela
.
Nej, helt otänkbart för mig att avla på ett eksemsto.

Skulle aldrig avla på en eksemhäst, oavsett vilka meriter den har ifrån tävlingsbanan eller om den har en kanonstam att föra vidare. (Om nu en kanonstam kan ge eksem?) Jag drar en lättnads suck varje år att mina hästar inte har eksem, särskilt eftersom en granne till mig har fyra islandshästar som går med eksemtäcke hela sommaren. Skulle aldrig medvetet orsaka ett sånt lidande för en häst.
Som sagt, det finns massor med fina ston till salu om man vill avla utan defekter. Och bara för att man har ett sto så måste man ju inte betäcka…?
Min hingst skulle inte få betäcka ett eksemsto om jag visste om eller kunde se på henne att hon hade det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag skulle aldrig avla på eksemhästar och tar heller inte emot eksemston till min hingst.
Det finns så himla mycket shettisar så varför chansa?
nej jag skulle aldrig avla på ett exemsto, finns så otroligt många fina shetlandsston som är friska så varför då avla på sjuka djur??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Varför fattar du ett sådant beslut, vad är det som gör att det är så viktigt att få en avkomma efter just detta sto? Är det värt riken du tar?
Själv skulle jag inte göra som du, det är aldeles för mycket som står på spel. Otur kan man ha ändå och få en avkomma efetr till synes friska individer, det är illa nog. Man att ta en sådan riks "med öppna ögon" är för mig helt främmande.
Skulle vara intressant att höra hur du tänker.
MVH Kristin
Veritas odium paretFörvånad
Alla här säger - avla INTE på en ponny med eksem.
Hingstägare: Skulle ni ta emot ett sto som gett en avkomma med eksem?
Stoägare: Skulle ni åka till en hingst som gett eksemavkomma?
Visst kan det vara den andra parten som nedärvt eksemet, men det kan ni ju faktiskt inte veta…
Och är det verkligen bevisat att eksem är ärftligt?
#0 Men vad tror du shetlandsuppfödaren skulle säga till en fjortonårig tjej som älskar sin lilla shettis? Att den ser hemsk ut och ser ut att lida pga exemen? Det är väl klart att personen sa att det såg bra ut. Du kan inte basera ditt beslut på detta omdöme.

Om det hade varit mitt sto hade jag aldrig betäckt henne. 50% risk att det nedärvs till avkomman, och det tycker jag är på tok för stor risk. Att vara vara orsak till att ytterligare en avkomma sätts till världen som kanske ärver moderns problem, det skulle jag aldrig vilja vara. Som någon sa tidigare, så kan man ha otur ändå och två friska djur kan få en avkomma med dessa problem, men att medvetet avla på djur med eksem förstår jag inte hur man kan göra.
#12 Ja det är bevisat att det finns en viss ärftlighet i det, men man vet inte ärftlighetsgången.
Nej, som hingsthållare (när jag är det) tar jag inte emot ston som har eksem.
Ja, jag kan åka till en hingst som har lämnat eksemavkomma, eftersom man inte vet hur det nedärvs. Jag skulle snarast vilja säja att det nog knappt finns en enda hingst som har fått ett större antal avkommor som sluppit undan eksemavkommor till 100%.
Jag har själv haft en eksemponny med VÄLDIGT känd och bra stam. Ingen av hans föräldrar, mor- och farföräldrar har haft minsta eksemantydan. Hans helbror har klarat sig utan, Men det finns några till avkommor med samma mamma som också fått eksem. Ett till helsyskonpar där en av dem har lindrigt eksem och den andra är fri.
Jag hade inte betäckt ett eksemsto. för mig är det anledning nog att hingstar med eksem tas ut avel och jag skulle önska att man kunde göra samma sak med ston som har eksem.
Hade varken betäckt på eksemhäst eller fånghäst då det är såna fruktansvärda sjukdomar…. finns ju andra hästar utan dessa sjukdomar som man kan avla på!?!

Det är bara att beklaga, även om fölet inte får det så låter du generna gå vidare……tänk om eksem är som fux genen, den finns där dolt generation efter generation. Det är ägaren till en eksem häst skyldighet att bryta kedjan.
Det finns inte en häst som är så fin att man kan ta risken att avla på den om den har eksem. jag tycker du gör moraliskt fel och att du gör fel mot rasen som för detta anlag vidare
Håller fullständigt med dig#18! samma gäller ju fånghästar…
Var sååå nära o betäcka min fånghäst, för mga sa att det var sådan liten chans att det ärvdes vidare samt att hon säkert skulle må bättre då…dock blev hon så dålig så vi fick inte rätsida på det o därför fick avliva henne..
då var jag så glad att jag aldrig betäckt! Visst kunde hon blivit bättre men tänkt om hon fått en föling m fång o hon själv blivit sämre igen för dräktig kan hon ju inte alltid vara..då hade jag kanske måstat ta väck 2 fånghästar o en är en för mkt! Det tär på en att behöva fatta dem besluten att ta väck sin egen lilla häst! En häst jag inte äns hann äga ett år!!!!
Så vad du än gör #0 avla inte vidare för din häst skull o för hennes avkommer framöver…du hittar andra friska fina hästar, utan eksem, istället att avla på!

Jag skulle undvika det, det är inte värt risken. 50% är stor chans.

#19. Enligt veterinär är fång inte ärftligt. Kan du hänvisa till någon forskning som visar motsatsen?
# 19 Var finner du informationen att fång är ärftligt???? Vill gärna se vetenskapliga bevis….
Jag skulle heller inte betäcka en häst med eksem.
#19 Håller med #21 och #22 där. Välkomnar den informationen.
Betr fång och ärftlighet så finns fång med på SHs defektlista i hingstreglementet. Där listas åkommor/defekter som man anser bör beaktas i avelsarbetet därför att det finns påvisat en ärftlig disposition för dessa sjukdomar/missbildningar. I SHs genetiska och veterinärmedicinska råd finns genetisk och veterinärmedicinsk expertis som varit med och utformat listan, och det torde finnas vetenskaplig grund på det som tas upp på den.
Alla åkommor på den listan medför inte nödvändigtvis kassation av en avelshingst, utan graderas i tre nivåer: 1) rapporteras 2) vägs in i beslutet 3) medför kassation.
Listan finns i SHs hingstreglemente. Ganska intressant läsning.

#25. Men vet man verkligen att det är ärftligt eller har fång hamnat på defektlistan "av bara farten"?
Jag tycker det är mycket märkligt om veterinärer skulle råda till att betäcka ston som haft fång om det är ärftligt
. Dessutom är det ju inte så länge sedan orsaken har framkommit. Förr var det ju alltid pga fetma, vilket vissa veterinäret tror än idag. Det vet jag av egen erfarenhet. Hur länger har det varit med på defektlistan?

Det enda jag har info om ang "ärftlighet" gällande fång är att hingst eller sto kan ha flertalet avkommer som fått fång eller som är känsliga för fång men inget om att det är ärftligt så som eksem etc. Men läs gärna denna artikel.

Men är det inte så att fång är med på defektlistan på unga hingstar och inte äldre?

Här är hela defekt listan
18. DEFEKTLISTA
Fynd vid veterinärbesiktning av hingstar vid avelsvärdering och hur dessa bör påverka
avelsvärderingsresultatet
Beteckningar: kass för avel = kasserad för all avel
kass = medför kassation, som ett rasvist krav, såvida inte annat anges
i rasvisa bestämmelser
1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster,
rapporteras
2 = saknar veterinärmedicinsk betydelse
rapp = skall meddelas i kritiken och antecknas på avelsvärderingsbeviset.
(Fel som medför kassation samt fel av betydelse
skall alltid rapporteras).
Fynd Beteckning
Glosöga 2, rapp
Bettfel (över-, under- kass för avel. Dock accepteras mindre över-underbett, dvs då
bett) framtändernas tuggytor möts till en del. Flera undersökningstillfällen
erfordras vid gränsfall.
Fång, ponny kass
Fång, stor häst 1
Stora exteriöra av- kass för avel.
vikelser i benaxlar
Överben 2. Vid överben på skenben-griffelben och ej lednära
Uppdrivna kotor utan 2
några ledförändringar
Ledgallor vid behov utredning med bl a röntgen av aktuell led
Osteochondros kass för avel.
Strålbenshälta kass för avel.
Spatt kass för avel.
rapp. För äldre hingstar med tävlingsprestationer men
med röntgen diagnosticerad spatt - rapp.
19
Ringkota kass för avel - verifierad med röntgen.
Patellaupphakning kass för avel.
Patellaluxation kass för avel.
Subluxation i kronled 2
Tuppspatt kass.
Påtagligt vida, kass.
platta hovar
Påtagligt små, kass.
trånga hovar
Bockhov kass vid nygodkännande.
1 vid förlängt tillstånd.
Påtagligt dålig horn- kass för avel.
kvalitet
Man- och svansskorv, med kass för avel.
kroniskt förlopp
Mugg, kallblod kass (vid måttlig - kraftig utbredning).
Mugg, övriga 1 (vid upprepade tillfällen).
Rasp, kallblod kass (vid måttlig - kraftig utbredning).
Klapphingst/kryptorchism kass för avel.
Testiklar med avvikande vid kraftigt avvikande storlek (>50%) - kass för avel
storlek mer än 25 %, spermaprov - rapp.
Testikel med läges- rapp.
fel i pungen
Båda testiklarna med kass - om testiklarna ej går att lägerätta och förblir i rätt läge.
lägesfel
Testiklar med kraftiga kass.
konsistensavvikelse
Testiklar med traumatiska rapp, spermaprov.
skador/inflammation
20
Pungbråck kass för avel.
Pungbråck, traumatisk rapp - utredning och rapportering, uppföljning av operationsberättelse
(ruptur av tunica vaginalis).
Navelbråck 1
Luftsnappning 1
Kvickdrag kass yngre hingstar.
1. På äldre hingstar (=10 år och äldre)
Struppipning kass för avel. Biljud vid bruksprov skall utredas på klinik.
Krubbitning 1
Vävning 1
Lynnesfel kass.
Olika veterinärmedicinska fynd av betydelse för djurskyddet - utredning och eventuell kassation.
Hingst som är anlagsbärare av genetisk defekt t ex cerebellär cortical abiotrofi (slinger), HYPP,
OLW, SCID, s.k. "krumma föl"- kasseras för avel.
Förekommer defekt av betydelse, rapporterad efter ordinarie avelsvärdering, kan hingsten återkallas
för ny undersökning och omvärderas.
För äldre hingstar gäller att hänsyn skall tagas till ålder och utförda prestationer.
Fertilitetskrav = ej under 40 % dräktighet (15 ston eller fler betäckta). Lägre dräktighetsprocent föranleder
utredning med bl. a spermaprovtagning.
http://www.svehast.se/allm/2006Hingstregl.pdf

Själv tycker jag man ska ta stona ur avel också om dom har något av felen på defektlistan. Om man vill avla för att få friska och sunda hästar.

#12 vad jag vet är det inte bevisat?.. Ingen bakåt i hennes stam vad jag vet har haft exem..
#13 de va så att uppfödaren sa det till min mamma och jag tror kanppast att hon står och ljuger min mamma rätt upp i ansiktet el.?
Enligt era åsikter verka det som jag får ta kich skaffa mig ett annat litet sto och avla på..Tack för alla åsikter!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#13 det är som mitt fuxsto, ingen bakåt i stammen är fux men så möttes två fuxanlag och ut kom en gudomlig fux med ljus man och svans
lika roligt är ju inte när eksemet framträder efter att ha vilat i flera generationer
men det är troligen inte ett dominant anlag och fölet kommer få minst ett anlag att själv kunna föra vidare och vill det sig riktigt illa så får den ett anlag fån pappan också så har du skapat en eksem häst till direkt.
#31 JO, det anses bevisat att det finns ärftlighet i eksem, men man vet inte exakt HUR det nedärvs.
OM du läser mitt inlägg #15 så ser du att det finns fler som har eksemavkommor trots att det inte finns synligt i stammen. Mamman till den ponny jag hade har lämnat 3 avkommor med eksem, som jag känner till, möjligen en till - jag minns inte hur det var med den men jag tror den hade eksem. Och detta på totalt 8 avkommor. Och det stoet har INTE någon stam som är känd för att lämna eksemavkommor, men likförbenat så kan nog även du inse att det inte är någon slump att detta sto lämnar eksemavkommor - samtliga med olika fäder…

#33 dom flesta sjukdomar är heterozygot och behöver två anlag för att framträda och ofta också en miljö som ger sjukdomen.
Inga knott = inget eksem = inga besvär, titta bara på alla Islandshästar det finns ju inte en ända med eksem på Island
#34 Fast när det gäller eksem så är arbetshypotesen just nu att det är flera gener i samverkan som utlöser eksemet. Alltså lite mer komplicerat än att det räcker med en gen i dubbel uppsättning.
Jag har aldrig skrivit att det är ngn forskning som styrker det men skulle aldrig själv chansa. Finns ju som sagt friska hästar.. Så rekommenderade i allafall min veterinär mig. Vet. sa inte heller att det var ärftligt men varför testa om risken finns där. samt att som "Mrs M" skrev så finns den med på deffekt listan o säkert av en anledning o inte att den halkat med i bara farten ;-D

#35 ja, det är det säkert och säker också flera gener ihop, bara det att fux är så enkelt att beskriva.
Vågar man korsa en fux med en brun om man absolut inte vill ha en fux?
#37 OM man absolut inte vill ha en fux så ska man nog inte använda en fux i avel….

Bör man inte tänka lika med eksem tills man vet säkert vad som ger eksem?
Det här med ärftlighet av eksem.
Jag funderar….
De flesta Islänningar som importeras, drabbas ju av eksem.
De flesta svenskfödda Islänningar klarar sig från eksem.
Då undrar jag… kommer inte de svensfödda många (alla) gånger ur ett islandsfötts stos mage.
Ärftlighet?

#40 man undviker eksem hästar i svensk avel och där med minskar man risken och sen så kan stress (lång transport) utlösa eksem. Eftersom eksem är så allvarligt så ska man inte chansa på att det inte är ärftligt förren motsattsen är bevisad tycker jag.
Jag har läst (tidningen hästen) att 12,5% av föl födda av eksem ston får själva eksem (gäller islandshästar)
#41 OK.
Men om det nu är så vanligt med eksem på Islänningar. Då borde man inte avla på Islänningar alls tycker jag eftersom så många i så fall BÄR på anlaget.
Som sagt de flesta importerade Islänningarna utvecklar ju eksem. Och inte sjutton är det bara de som klarat undan det som man avlar på. ÄNDÅ utvecklar väldigt få svenskfödda Islänningar eksem.

Snarare är det väll ett bevis på att avel på inte eksem hästar är framgångsrikt. Islandshästen där är man ju väldigt konsekvent, vad jag förstått.
Skälet till att de Islandsfödda islänningarna oftare utvecklar eksem än de svenskfödda är att det inte finns några svidknott på island. De utsätts alltså inte för dem och kan därmed inte heller bilda några antikroppar mot dem.
Nja, man kan nog kanske inte påstå att alla är konsekventa inom islandsaveln. Det finns t.ex hingstägare som håller hingsten inomhus hela sommaren för att den inte ska skava av sig man och svans, så att det syns att den har eksem… Seriöst? Njäe, inte riktigt va?

#44 fusk, förvånar mig inte ett dugg kastrering och fortsatt inomhus hade varit rätt.
Jag undrar…
om du fattat ett beslut, varför efterlyser du vad andra tycker är rätt eller fel?
Har du inte grundat ditt beslut?
Med vänlig hälsning
Katarina

OK, nu kommer lite kontringar till er alla här! Ett av mina halvblodsston fick eksem som treåring, har haft enorma besvär med det, hon betäcktes 2005, och efter fölningen 2006 har hon inte visat minsta lilla tecken på eksem, har tagit upp detta med en veterinär, som förklarade att det antagligen har med hormoner att göra. Så när hon fölade så fick hon e rejäl hormonförändring, vilket man kan förstå att det är att bli mamma, och det hjälpte henne, nu kan hon leva som vilken häst som helst, med man och svans!!
Har även ett shetlandssto som va hur snygg som helst innan med mycket man och svans, men efter att hon fölade så fick hon eksem… hormonförändring månn tro??
Ärftligheten är ca 10%, så visst kommer det att födas "friska" individer efter eksem föräldrar. Men är det värt risken att chansa? Detta gäller första generationen, hur ser det ut sedan…
Dolt?
#47 Det var ju fantatstikst bra för din häst att hon slipper besvär. Hoppas det blir bestående. Men hur blir det med avkomman, om den utvecklar eksem? Vanligtvis debuterar ju inte dessa besvär före två års ålder. Om nu din avkomma skulle få eksem hur går du vidare då?
Bara frågvis önskar dig och dina hästar allt gott.
Hade en gång ett äldre sto här till betäckning, när hon kom visade det sig att hon hade eksem vilket gjorde mig mycket betänksam. Men den hästen hade jag följt ett antal år och hon hade inte haft eksem tidigare, utan det hade startat vid ett massivt anfall av knott mm året innan. Hon fick en avkomma året efter som med tiden utvecklade eksem. Hon har förövrigt flera avkommor som inte utvecklat eksem.
Jag kommer ALDRIG att ta emot ett sto med eksem mer. Om jag kopplar detta till hur en del resonerar vill jag verkligen uppmana er tänka er för en extra gång.
Jag har väldigt svår att förlika mig med tanken hur man med öppna ögon kan välja att betäcka ett sto som har eksem. Det är ju ett lotteri…..
Med eksem i ovanstående avser jag sk sommareksem.
Veritas odium paretFörvånad
#43 Nej, man är inte konsekvent inom Islandshästaveln.
Då skulle det inte gå ston med eksemtäcken hos hingstarna. Det skulle heller inte gå ston med eksemtäcken som har föl vid sidan.
I så fall har man eksemtäcken på sina hästar bara "för skojs skull".

#49 då har jag missat något och ger mig, synd att som inte gör något åt ett rasproblem.
12,5% ärftlighet är ett tal som tyder på att det styrs av fler gener i samverkan 100->50->25->12,5->6,25 är lite magiska tal inom avel/genitik.

#49- Många har exemtäcken på sina importerade hästar i förebyggande syfte. För om de inte utsätts för jättemycket svidknott så vänjs dom vid dessa otyg mer succesivt och det har visat sig kunna förebygga exemen. Så för att dom bär exemtäcke behöver dom inte ha exem. //Erica

I år har jag inte sett islandsston med exem och föl, men förra året.
#51 kul liv för en häst!
#52 De flesta eksemhästar har klarat sig rätt bra idag tack vare vädret. De är väl några av de få som tackat för en kall sommar. :-)
Finns ju faktiskt hästägare som har sina hästar med eksemtäcken som skyddar hästarna för insekter då de bor i vidrigt knottiga områden på sommaren. Då kan ju vilken häst som helst klia sig.
Man kan ju bara gå till sig själv om man hamnar i en knottsvärm. Inte behöver man ha eksem för att tycka det är besvärande.
Hästar kan fara väldigt illa av att bli knottbitna. Då är ett täcke ett bra hjälpmedel. Ordet eksemtäcke klingar lite illa - insektstäcke är ett mer passande namn.

#54 håller med för att skydda hästarna är ju inget fel men att få en stämpel på sin häst är ju inte så roligt,

de där med täcke; jag använder inte insektstäcke för jag tkr inte de verakar vara så kul för dopm att gå runt med det hela sommaren, en i grannbyns häst har kliat sönder 3 st täcken under två sommrar.
jag tror oxå att hormonerna kan styra upp exemen. Min förra shettis hade kvickdrag men när hon var dröäktig hostade hon obetydligt .
Jenny

Va??? vad har kvickdrag med eksem att göra??? och håll stona högdräktiga och slakta valkarna…..avel måste gå ut på att normaltillståndet för en häst är att må bra, eller rätta mig om jag har fel.

#53-Svägerskan har "insektstäcke" på sitt halvblod. Hästen hatar knott och insekter, så för att hon ska trivas när hon är ute har hon täcke. Inget konstigt i det. Hon får otroliga svullnader där bromsen bitit henne.

#57 jag menade det som ett ex. på att hormonerna kan styra hälsan!:P däremt fattar jag inte riktigt vad du menade?!
Jenny

#59 om en häst måste vara högdräktig för att må bra, då är normalt tillståndet att den mår dåligt och det är inget att avla på. Eksem är till 12,5% ärftligt och det är mycket alldeles för mycket att spela rysk roulette med. Att ta föl efter en eksem häst är egoistiskt väldigt egoistiskt.
Var det kart nog för att du ska förstå eller tänker du ändå riskera att föra dessa gener vidare.

jag får helt enkelt ta mig en funderare , men om det finns nått som kan göra att ens lilla pålle mår bättre så gör man ju det? då fattar jag inte riktigt vad som är plågeriet med att betäcka ett sto så hon mår bättre?
Jenny

#61. Man får tänka ett steg längre, avkommorna riskerar att få eksem de också. Sedan undrar jag om eksem verkligen blir bättre av dräktighet?
Du har väl fler shettisston? Kan du inte avla på någon av de andra istället, som inte har eksem, om du nu vill avla.

#61 det som är fel är att skapa en ny eksemhäst. om du vill att din pålle ska må bra så håll henne inne under sommaren och kanske låt henne gå ute en till två timmar sen kan du slå gräs till henne att äta. Men att låta en häst få föl med anlag bara för att mamma häst ska må bra det är dumt och egoistiskt.

#62 nepp inte för tillfället, men jag har snackat lite med min mamma om att låna ett sto och betäcka och ha kvar fölet, vilket jag tkr låter bra!:) så om ni vet nått sto som ska lånad ut (utan exem :P) så kontakta mig! Jag tkr här med att vi kan lägga ner denna disskusion var av jag låser inlägget..:P
Jenny

hepp det gick inte att låsa..:P
Jenny

Det är bara värd och Medarbetare som kan låsa trådar.