Avelsförbud på sto ??
Om man har ett sto som man ej vill ska verka i avel, även om man skulle sälja henne vidare.. HUR gör man då ?? En hingst kastrerar man ju, en ridhäst som är skadad går att triangelmärkas, men om man har ett sto, som jag inte vill ska gå i avel, hur tusan gör man då ?? Hon kan ju bli en fin familjehäst, körhäst mm …
någon som har tips ??
sanne

Man behåller den!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Som #1 skriver, att behålla hästen är nog enda garantin för att ingen skall avla på den.
Finns regler ang avel på djur, se om du kan hitta något där. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

#1 då vi inte har så många hästar längre och vill kunna använda våra i avel, så känner jag att hon ej riktigt passar in.

Tack Annette
vi får se hur vi går vidare

Det stod i senaste Ridsport att man kan skriva in i princip vad som helst i kontraktet vid försäljning, i en s k vitesklausul. Men om hästen sedan säljs igen, är det väl tveksamt om en sådan klausul gäller även för den nya köparen..?
Det är ju (tyvärr) inga stora pengar på Shetland, så om det känns väldigt viktigt att stoet inte avlas på är det kanske bäst att låna ut den till en fodervärd istället?
Avlivning om det är av den anledningen jag tror. Ursäkta om jag är krass men djurets välmående går i första hand för mig.

Det går faktiskt att kastrera ston.
Kollade upp det för länge sedan. men det är säkert dyrt.
En titthålsop tor jag det var.
Denna häst hade jag tagit bort :(
Det finns så många Friska Shetland, så varför spara på en som inte är frisk..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tack Hanna o Susanne !
det lutar tyvärr åt det för min del också, hon har kliat sig fruktansvärt i sommar och jag lider med henne..
tur att någon vågar säga som det faktiskt är o borde vara.
kram till er

Vill bara säga att eksem inte skall visa sig så tidigt som ett år, man brukar säga tredje sommaren.
Hade en ettåring för många år sedan som kliade sig som ettåring men har aldrig gjort det sen. Han är idag 15 år och har gott i de värmländska skogarna och verkligen varit utsatt.
Om du har möjlighet skulle jag vänta in nästa sommar, kliade hon sig på samma sätt skulle jag ta bort henne.
Ingen rolig sits. Kram till er

Jag håller med Ingrid. Jag skulle aldrig döma ut ponnyn efter bara en sommar med klåda.
Jag hade för många år sedan en New Forest som började klia sig som 2-åring. Det återkom somrarna därpå så när hon var fyra år slaktades hon.

Har också haft en som kliade sig som tvååring en del. Sen aldrig mer!
Har också köpt ett sto från Gotland, som inte kliade sig hos oss, men sen när hon flyttade började hon med det, Hon var säkert 7-år vid det laget, tyvärr fick hon föl hos oss, som började klia sig när vi sålde henne….Så inte lätt att veta….

Jag hade inte heller dömt ut den , de kan vara annat som den reagerat på , jag hade avvaktat och sett faktiskt, Så jag håller med Ingrid :D

vi får se vad som händer men så som hon såg ut i somras, och med vad veterinär sa då, så är jag ändå mkt tveksam att det inte skulle komma tillbaka.
men jag uppskattar diskutionen !
för o va riktigt krass… Jag anser inte mig ha plats el tiden o lägga på en häst som kliar sig, men anser att hon kan få det bra hos någon som kan ta hand om det, täcke, smörja, kanske stå på stall..
v får helt enkelt se vad som händer…
Vad tråkigt med ditt sto Sanne! (Jag har haft en ponny med eksem i många år, det är en hel del jobb tills man hittar den optimala hjälpen, då blir det lätt. Hade någon ponny i dag fått likadant eksem som denna ponny hade jag med stor sannolikhet tagit bort den.) Det jag vill berätta är att hans eksem debuterade på sommaren som ettåring. Han avlivades i höstas 19 år gammal efter ett kolikanfall. Vi hade honom som tävlingsponny i många år och de tre sista åren tjänstgjorde han på en liten ponnyridskola där det fanns tid och kunskap att sköta honom på rätt sätt.
Jo jag måste tillägga att även om han bott hos andra har jag aldrig sålt honom just för att kunna ha rätten att återta honom om han inte sköttes på rätt sätt.
Veritas odium paretFörvånad
Tur att du tar det på rätt sätt. Det är inget lätt beslut att fatta, det är det aldrig. Om hon kan leva ett gott liv och hur allvarligt det är kan bara du svara på, som ser henne varje dag och känner henne, innerst inne brukar man veta vad som är rätt. Jag hade aldrig vågat sälja en eksemponny, för även om den säljs till någon som är införstådd är det inte säkert att nästa ägare förstår vad det innebär att sköta en eksemhäst och den kanske används i avel eller inte får den behandling den behöver för att ha ett drägligt liv.

Om jag vore dig så skulle jag dels tvätta henne med jodopaxschampoo eller nåt liknande, sen skulle jag maska henne med något som tar bandmask. Har hon bandmask så kan det klia något enormt.

#16 Menar du nackbandmask?
Jag har inte hört att bandmask orsakar klåda tidigare, därav min undran.

Bada i Hexocil schampo som är bakterie dödande, och som en del andra nämt maska av ordentligt. Exem brukar inte komma så tidigt i livet, så kanske är värt att ge henne en chans. Men som många är inne på så är det nog snällast mot henne att få sluta OM det nu är exem.
Be Vet skriva ut Switch , börja behandlingen tidigt , jag har haft eksemhästar , med ordentliga besvär .De har mått bra och det har inte gått att se att de hade eksem , så det är absolut värt att prova och så ett helt eksemtäcke .

tack för alla svar, Men, hon är avmaskad med olika preparat, badad, tvättad, smord med mänger med olika medel som vissa av dem gjorde att hon kliade sig ännu mer så hon blev kal av päls..
nu är hon ju ok, då det regnar, men att jag skrev detta var inte för att någon ska tycka synd om mig eller så.. Jag ville ha en diskussion, då det är förbjudet att avla på ett sto m exem, och det är vad jag till 99% är säker på att det är.
Kommer inte sälja henne, kan kanske tänka mig att låna ut henne till någon som har tiden o lägga på henne, så får vi se nästa vår/ sommar
Jag hade ett sto som kliade sig, hon hade bandmask och fick trippel dos fyrantel tror jag det var. Man maskar ju aldrig med så höga doser. Jon har aldrig kliat sig igen. Jag vet också två ettåringar som kliade sig en sommar och sedan aldrig mer. Vore det min häst, om den kliat så mkt, så skulle jag tagit bort den om veterinären stöttat det. Idag tas inte exemhästar bort för att veterinärer anser att de kan leva gott med div täcke och dyl. Och då kanske man inte kan eller vill ta bort för att man inte får ut försäkringen. Sanne, ingen dömer dig om du avlivar, är bara du som kan avgöra om hon far illa. Mår hon bra i övrigt kanske jag skulle behållt och avlivat nästa sommar om det kommit åter
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nu borde det vara bättre tider för henne. Kan du inte avmaska och bada henne igen och avvakta till nästa år för att se om kliandet återkommer. Vore väl synd att avliva om det nu inte är eksem, vilket ju som flera skrivit är ovanligt att det kommer redan vid 1 år. På min bröt det ut när hon var 2 år = tredje sommaren.
Min väninnas schettis på 2 år fick något som liknade eksem o han kliade sig heeeela tiden sen fick vi tips om att andvända matolja som man lägger i vitlök i och låter det ligga över natten dagen efter smörjer man på det där den kliar! De tog 2 veckor innan alla märken var läkta o nästan helt borta! ;) de e ett tips från mig.